Köpa billiga grejor från konkursade MC-Huset

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag vet inte på hur många sätt man kan tolka nej.:D

De stängde plötsligt utan förvarning med utförsäljning och extra REA. Jag och många med mig trodde att det skulle bli rekonstruktion just därför då där finns så mycket i kkboet och varumärket är starkt.

Det var lite i de banorna jag tänkte själv bara genom att skumma igenom inventarielistan på det som säljs. Tyckte det saknades en hel del modeller och storlekar som borde dykt upp. Inte för att jag har besökt butiken på länge, men jag är rätt säker på att man borde haft mer inventarier än de som finns listade. Därav frågan om man redan hade haft en utförsäljning av något slag. Finns det någon möjlighet att agenturen/tillverkaren har tagit tillbaka grejer inför själva konkursen för att inte dumpa marknaden lokalt här nere i Skåne?

Strunt samma. Det är alltid tråkigt när sådant här händer. MC-huset har funnits länge och var väl etablerat. Har precis fått reda på att en etablerad butik sedan minst 20 år tillbaka i en annan bransch kommer att lägga ner sin verksamhet om ingen annan tar över. Det ligger lite i tiden nu. Man har många tuffa år bakom sig och vändningen finns inte i sikte. Många kommer att kasta in handduken. Handeln blöder. Men den diskussionen hör hemma i en annan tråd.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
från http://www.units.se/memberconditions/

Inga objekt lämnas således ut innan dess att full betalning skett varför det alltid är av största vikt att betalningsanvisningarna som står på fakturan följes. På fakturan står datum, tid och plats för hämtning av köpta objekt. Medtag faktura och kvitto på betalning vid utlämningen.
[...]
Betalningsvillkor
Betalning skall ske genom insättning på bankgiro 467-5518.
Köparen skall till utlämningen medtaga kvitto på betalningen samt fakturakopia.

Någon som vet hur det brukar funka med kvitto om man betalar från internetbank, räcker det med en dump från websidan eller har dom andra fåniga krav. Har plöjt och sökt men inte hittat något på deras sida.

Ja, jag kan ringa och fråga men det brukar vara meck att nå rätt person så om någon vet hur det brukar funka på dylika sidor så... torde ju inte direkt vara ovanligt att det är så man vill betala ano 2013.

Edit: verkar inte gå att ringa, bara att använda ett formulär som man säkert får svar på kring påsk 2016...

Använde formuläret och fick faktiskt ett svar nästa dag, om någon mer är intresserad:

Hej,
Om du betalar fakturan i god tid så vi hinner registrera betalningen räcker det med skärmdumpen.

MVH
XXXXX

Så det låter som det ska gå... även om man inte vet vad "i god tid" är, speciellt som man inte får reda på hur bråttom det är med att betala och hämta varan förrän auktionen är klar ("På fakturan står datum, tid och plats för hämtning av köpta objekt."). Nåja, får väl buda och se, kan inte låta Boris få alla sina prylar för billigt... :tungan

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Synd att jag inte känner någon som kan hjälpa mig med upphämtning i Malmö.... :gråta

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Hmm, this is interesting. får kolla om de är nått man vill ha så får man kolla med morsans gubbe om han kan ta vägen förbi Malmö och hämta lite prylar om man vinner nått. :tummenupp

moddlaren

Guest
jobbigt att man inte kan få grejorna skickade hem det är ju sämre än på E-bay köper nog ny hjälm där istället det går ju lixom inte att byta om det blir fel ko en auktion.:va

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
någon som vet hur det fungerar när visningen är? den dagen lär ju priserna skjuta i höjden på de flesta objekten...?

Står på varje objekt man klickar fram beskrivning:

Visning
Visning kommer att ske måndagen den 23/9 mellan kl. 15.00-18.00 på Lundavägen 140 i Malmö.

Utlämning kommer att ske onsdagen den 2/10 mellan kl. 10.00-18.00 på Lundavägen 140 i Malmö.

Synd att objektbeskrivningen ofta är så fattig, har egentligen inte tid att dra dit men det är väldigt svårt att avgöra vilken modell på exempelvis däck det är, skriver ju enbart något i stil med "Däck Dunlop 180/55-17" men inte vilken modell och bilderna är ofta för dåliga för att läsa av det. Vissa är tagna lite snett och då kan mönstret vara en ledtråd, andra är tagna rakt ovanifrån och då vill det till att man kan identifiera någon textsnutt vilket ofta inte gick. Onödigt tidsödande...

/I-landsproblem

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Billiga klipp

Själv tar jag mig bort till MC-Huset på Måndag eftermiddag och prövar ny hjälm,ska förmodligen ha mig en Shoei Neotech men är osäker på om det blir L eller M. Kan man få den för under 2000 så är det ju värt besväret . Men jag tror fan att mycket är felprisat,Rukka-jacka nypris 600,dom kostar minst 5000.Nåt som jag inte ska ha men som också är helt fel är deras nästan nya skruvkompressor,enligt en i deras verkstad köptes den förra året i samband med flytten för sjuttiotusen(kan bli ett klipp för den som har plats).

moddlaren

Guest
Vilket självklart avspeglar sig i prisnivån. I värsta fall köper man 2 varianter och behåller den som funkar bäst men då ska ju priset vara en bråkdel av vad man hade köpt över disk. Men bäst är såklart om man har möjlighet att titta själv eller via ombud.

Tja men har man ca 35 mil enkel väg så vore det ju skönt om man kunde få den via posten:tummenupp och tyvärr känner jag ingen som bor nere i dom trakterna heller annars hade ju kunnat vara värt någon krona för hjälpen:tummenupp

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Tja men har man ca 35 mil enkel väg så vore det ju skönt om man kunde få den via posten:tummenupp och tyvärr känner jag ingen som bor nere i dom trakterna heller annars hade ju kunnat vara värt någon krona för hjälpen:tummenupp

Se det som en utflykt hit ner till södern, ta en heldag i Köpenhamn som bonus :banana

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Konkursförsäljning på MC-Huset

Se det som en utflykt hit ner till södern, ta en heldag i Köpenhamn som bonus :banana

Var på mc-Huset idag(för kanske sista gången) .Där var redigt med folk,det märktes att det ville göras klipp.Kommer att lägga bud på en del godbitar,allt under halva priset är ju bra.Tror fanimig att jag bjuder på en Hondamoppe också.

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Lite trist att ingenting fick provas, svårt att köpa hjälm/kläder/stövlar/ baserat på ögonmått, men jag kan väl ändå förstå det beslutet.

Inte ens handskar fick man prova, fast där var de iaf schyssta och tittade bort en stund :tungan

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Ex moms-priser på auktionen. Bra att påpeka om någon nu bommat detta....

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
En reflektion bara,när man nu tittar på budgivningen som kommit igång ordentligt så känner jag att importörerna borde ta lärdom av detta.Alltså: intresse att köpa finns,motorcykelåkandet är inte dött och uträknat på något sätt.Men,det är för dyrt att köpa i Sverige,så mina vänner importörerna:Sänk priserna så kommer kunderna tillbaka,pressa era inköpskanaler om möjligt,sparka era utesäljare och skaffa billigare lokaler så ska ni se att era firmor kommer att blomstra och mc-handlarna må bättre.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag undrar hur många som kommer att backa ur och vägra betala sina vunna auktioner. Där är ju bjudet upp till listpris på en del grejer.

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Fast det vet man ju när man bjuder,förhoppningsvis är det inga barn som bjuder.Men,de uppgivna priserna är för låga i många fall.

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Ja några prylar har stigit till strax under butikspriser, då känns det inte lönt längre!

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin