Köpa cross eller snöskoter?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Har tänkt köpa en leksak men har svårt att välja mellan cross och skoter. Va helt inne på cross innan snön började vräka ner, men nu vore det jävligt kul med en skoter faktiskt.

Nackdelarna med skoter är att man får lägga närmare 30k om man ska få nått som är hyfsat modernt, säsongen är max 3 månader och ibland uteblir den helt (bor i höjd med Gävle). Dessutom drar dom sjuka mängder soppa och har en tendens att rasa ganska ofta.

Fördelarna är att man kan ut och köra lite med familjen (sambon och vår dotter), man får nånting att se fram emot när det blir höst/vinter och det är jävligt roligt att köra.

Crossen å andra sidan är billigare i drift och inköp och säsongen är i princip året runt. Det är dessutom bra och rolig träning.

Nackdelarna är ju att under sommarhalvåret har jag fullt upp med huset, familjen och sporthojen. Frågan är hur mkt cross man hinner köra... Skaderisken är ganska stor och det är inget man kan göra ihop med familjen. Även om man kan köra cross med dubbdäck under vintern så blir den nog mest stående under dom månader när det är skotersäsong, dvs skotern fyller en period under året när man inte kan köra nått annat kul.

Tjejen tycker att jag ska köpa en skoter för 15-20k (samma prisklass som crossen skulle ligga), men då får man nån gammal häck som sjunker som en sten i lössnö och som väger bly.

Hur har/hade ni gjort? Vet att det är ett I-landsproblem och att ingen annan än jag vet vad som blir bäst för mig. Men kunde va kul att höra vad ni tycker...

Vore det inte för att vintrarna är så osäkra här skulle jag nog köpa en skoter direkt, men man har ingen aning om det blir snö i 1mån eller 3mån här...

axelsson_vpg

Guest
köp min cross du får den fär 13 500 kr. det är en Yz 250 -01a. TOPP skick i motrn, ny cylinder från england, ny kolv+ringar och ny vevlager. (kolv jäveln sprack och pajjade div) så nu är den ny kittad!!

öven nyrenoverade dämpare!!

GÅ PÅ! =D

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
En "rolig" skoter för 15-20kkr är oftast helt slut och med tanke på var du bor så är ju säsongen riktigt osäker!

Skoter är väl ett av de få fordonen som är dyrare per km är en Sh!

Cross går ju året runt och är det självklara valet!

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
En "rolig" skoter för 15-20kkr är oftast helt slut och med tanke på var du bor så är ju säsongen riktigt osäker!

Mmmmm, jag vet..... Snöskoter är verkligen ett sjukt dyrt nöje :3freak

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Köp cross FFS :D

Skoter=kort säsong och stora kostnader..

Cross/enduro=året runt, förvisso också dyrt, men inte lika jävligt :D dessutom bättre träning..

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09

Sporthoj är väl inte dyrt? Finns väl inget motorsport som är billigare än att köra hoj på gata.

En snöskoter har man väl rätt saftig försäkring på också. Köp en cross och en gammal familjeskoter så kan tant och unge följa med ut på sjön.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Sporthoj är väl inte dyrt? Finns väl inget motorsport som är billigare än att köra hoj på gata.

Nu räknas väl inte gatåka som motorsport?

I såna fall är gatåka med bil billigare, med moped och med traktor likaså.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Nja motorsport va väl fel ord. Men känner jag macke rätt ska han inte tävla med cross eller skoter heller. Men motorhobby då. Bilar, båtar, skotrar, crossar, flygplan bla bla är alla dyrare milen än en hoj.

Nu räknas väl inte gatåka som motorsport?

I såna fall är gatåka med bil billigare, med moped och med traktor likaså.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nja motorsport va väl fel ord. Men känner jag macke rätt ska han inte tävla med cross eller skoter heller. Men motorhobby då. Bilar, båtar, skotrar, crossar, flygplan bla bla är alla dyrare milen än en hoj.

Jag skulle tro att få bilar är dyrare/mil än en sporthoj

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09

När jag bytte hoj mot bil så insåg jag hur lite en hoj kostar. Dom går aldrig sönder, har bara 2 däck. Det går en skvätt olja, nån packbox och ett drivpaket vartannat år.

Ska man ha en bil med lite prestanda blir det DYRT. Det är inte många bilar under halvmiljonen som har bromsar och chassie som duger nånting till. Ska man börja byta sånt kostar de fläsk. Är man en gubbe som åker nån gammal MG med keps glasögon och halsduk kanske det inte kostar så mycket.

• Gilla
Reaktioner: SGM

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det blir med största sannolikhet en cross imorgon så siktar vi på att kanske köpa en skoter till nästa vinter istället.

Ekonomin och den MYCKET längre säsongen avgjorde till crossens fördel. Slänger upp nån bild här imorgon om det blir affär :tummenupp

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Hade också valt en cross om jag var du, det är ju nästan roligare att köra på vintern ju! En fint pressad crossbara, en kristallklar vinterdag på isen med finnbubb/endurodubb....mmmmm sagolikt!!! :tummenupp

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lite offtopic, men eftersom det är min tråd så....

Lär man bestycka om crossen om man ska köra nu när det är 10-15 minus? Vad kan hända om man inte gör det? Risk för ras?

Så jag inte sticker ut o kör med den imorgon och lyckas pajja den på en gång.

Gick med
18 Apr 2009
Hoj
Kawasaki zx750r ninja 1989
Lite offtopic, men eftersom det är min tråd så....

Lär man bestycka om crossen om man ska köra nu när det är 10-15 minus? Vad kan hända om man inte gör det? Risk för ras?

Så jag inte sticker ut o kör med den imorgon och lyckas pajja den på en gång.
Har aldrig behövt bestycka om pga kyla ..Men hojen kanske går lite bättre med så kall luft ...mvh

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Hoj
Aim 50

Du har inte haft många entusiastbilar va?

Min gamla Cheva kostade ungefär som en ny sporthoj i inköp.Efter den här vintern har den nog kostat minst 100.000kr till i motorer och annat onödigt, allt under ca 3-4 år...Och särskilt många hundra mil har det nog inte blivit per sommar i snitt.

Vist, den är skattebefriad och försäkringen är sågott som gratis, men en rolig kväll på stan kan lätt kosta 3000kr i bakdäck och 1000kr i soppa, och det är om inget går sönder!När folk på macken frågar hur man har råd att tanka "en såndär bil" kan man inte annat än le...

Till TS.Köp skoter!En cross kan du ju bara köra på plogade banor på vintern, och grusgropar och grusvägar på sommarn.En skoter kan du ju flänga omkring lite hur som hälst dom dagar det är före.En Thundercat 1000cc är mycket fart för pengarna.Brukar ju dock inte hålla så länge, som sagt...

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0