MackeNo1
Varför slita på mer än ett hjul i taget?
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Har tänkt köpa en leksak men har svårt att välja mellan cross och skoter. Va helt inne på cross innan snön började vräka ner, men nu vore det jävligt kul med en skoter faktiskt.
Nackdelarna med skoter är att man får lägga närmare 30k om man ska få nått som är hyfsat modernt, säsongen är max 3 månader och ibland uteblir den helt (bor i höjd med Gävle). Dessutom drar dom sjuka mängder soppa och har en tendens att rasa ganska ofta.
Fördelarna är att man kan ut och köra lite med familjen (sambon och vår dotter), man får nånting att se fram emot när det blir höst/vinter och det är jävligt roligt att köra.
Crossen å andra sidan är billigare i drift och inköp och säsongen är i princip året runt. Det är dessutom bra och rolig träning.
Nackdelarna är ju att under sommarhalvåret har jag fullt upp med huset, familjen och sporthojen. Frågan är hur mkt cross man hinner köra... Skaderisken är ganska stor och det är inget man kan göra ihop med familjen. Även om man kan köra cross med dubbdäck under vintern så blir den nog mest stående under dom månader när det är skotersäsong, dvs skotern fyller en period under året när man inte kan köra nått annat kul.
Tjejen tycker att jag ska köpa en skoter för 15-20k (samma prisklass som crossen skulle ligga), men då får man nån gammal häck som sjunker som en sten i lössnö och som väger bly.
Hur har/hade ni gjort? Vet att det är ett I-landsproblem och att ingen annan än jag vet vad som blir bäst för mig. Men kunde va kul att höra vad ni tycker...
Vore det inte för att vintrarna är så osäkra här skulle jag nog köpa en skoter direkt, men man har ingen aning om det blir snö i 1mån eller 3mån här...
Nackdelarna med skoter är att man får lägga närmare 30k om man ska få nått som är hyfsat modernt, säsongen är max 3 månader och ibland uteblir den helt (bor i höjd med Gävle). Dessutom drar dom sjuka mängder soppa och har en tendens att rasa ganska ofta.
Fördelarna är att man kan ut och köra lite med familjen (sambon och vår dotter), man får nånting att se fram emot när det blir höst/vinter och det är jävligt roligt att köra.
Crossen å andra sidan är billigare i drift och inköp och säsongen är i princip året runt. Det är dessutom bra och rolig träning.
Nackdelarna är ju att under sommarhalvåret har jag fullt upp med huset, familjen och sporthojen. Frågan är hur mkt cross man hinner köra... Skaderisken är ganska stor och det är inget man kan göra ihop med familjen. Även om man kan köra cross med dubbdäck under vintern så blir den nog mest stående under dom månader när det är skotersäsong, dvs skotern fyller en period under året när man inte kan köra nått annat kul.
Tjejen tycker att jag ska köpa en skoter för 15-20k (samma prisklass som crossen skulle ligga), men då får man nån gammal häck som sjunker som en sten i lössnö och som väger bly.
Hur har/hade ni gjort? Vet att det är ett I-landsproblem och att ingen annan än jag vet vad som blir bäst för mig. Men kunde va kul att höra vad ni tycker...
Vore det inte för att vintrarna är så osäkra här skulle jag nog köpa en skoter direkt, men man har ingen aning om det blir snö i 1mån eller 3mån här...