Köpa delar från USA

Bjornen

Är huvvet dumt får kroppen lida!
Gick med
22 Oct 2005
Hoj
Honda cb900f Hornet
Hej!
Jag behöver lite delar till min honda och har sett att dom är väldigt mycket billigare i staterna (ex. bikebandit.com) Och dom skickar hem det för ca 300 :-
Är det nå´n som har testat och handla därifrån?? Hur funkar det med betalning, i förskott, kontant vid leverans eller faktura.
Tacksam för lite råd. :D

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Bjornen skrev:
Hej!
Jag behöver lite delar till min honda och har sett att dom är väldigt mycket billigare i staterna (ex. bikebandit.com) Och dom skickar hem det för ca 300 :-
Är det nå´n som har testat och handla därifrån?? Hur funkar det med betalning, i förskott, kontant vid leverans eller faktura.

Bikebandit betalar man i förskott med kort, VISA är beprövat.
Man kan räkna med att de deklarerar som 'merchandise' så man får
nog betala 25% moms på Posten. Jag har funderat på att handla där också,
kanske man borde gå ihop med någon och fylla kartongen (vad säger du :)

Jag tycker mig märka att man kan knåpa ihop en ganska stor beställningslista utan att portot passerar deras fraktalternativ "International Express - $45.02" , förutsatt att det är ganska lättviktiga delar.
Själv drömde jag ihop en önskelista till GSX-R:en för några veckor sedan och kunde komma upp i ansenliga belopp utan att frakten rörde på sig.
Så om man kan dela lådan med någon så behöver man inte beställa så mkt
för att fraktsumman skall vara ok.
Beställer man bara smådelar själv så blir frakt-delen oproportionerligt stor.

Bas_Rutten

En ärofull död är bättre än ett vanärat liv
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
GSF1200N Bandit
gunnar_gt750 skrev:

Jag tycker mig märka att man kan knåpa ihop en ganska stor beställningslista utan att portot passerar deras fraktalternativ "International Express - $45.02" , förutsatt att det är ganska lättviktiga delar.
Själv drömde jag ihop en önskelista till GSX-R:en för några veckor sedan och kunde komma upp i ansenliga belopp utan att frakten rörde på sig.
Så om man kan dela lådan med någon så behöver man inte beställa så mkt
för att fraktsumman skall vara ok.
Beställer man bara smådelar själv så blir frakt-delen oproportionerligt stor.

säg till om ni ska handla därifrån...jag är ev. intresserad jag med....

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Hoj
Piaggio x9 180cc
Själv har jag handlat från http://www.cycle-parts.com/. klockrent, mkt billigt, bra service. Tog lite extra tid men det var det värt. Min bestord e på 100 pistoler men det brukar ju inte vara ngr problem.

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
handlade grejer för 16000 på starcycle.com och betalade med amex, inga bekymmer, tog en 4 dagar i leverans och dom suddade ut alla belopp och skrev sample så jag slapp momsen.... :öl (prylarna är inte försäkrade då...)

Ringde och beställde, hemsidan va inge vidare....

GSXR72

A divorce sucks
Gick med
5 Aug 2005
Hoj
Suzuki GSXR 750 1989
gunnar_gt750 skrev:

Jag kan också vara med och beställa lite i så fall :D :tummenupp

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
GSXR72 skrev:
gunnar_gt750 skrev:

Jag kan också vara med och beställa lite i så fall :D :tummenupp

Bjornen, Bas_Rutten, GSXR72, om ni vill vara med i en gemensam order så hör av er via PM till mig så kan jag sköta om det hela. 3 pers utöver mig själv är nog max man kan vara för att det inte skall bli mer "administrativ overhead" för mig (order/betalning/vidare-leverans) än vad jag subjektivt upplever att jag tjänar på minskad egen fraktutgift. I så fall betalar ni er andel av paketet till mig och jag betalar sedan BikeBandit. Sedan när lådan kommer delar jag upp i paket till er och sänder inom Sverige till var och en som inte kan hämta inom StorStockholm. Då tillkommer kostnad för den lilla frakten + den ev moms vi åkt på att betala för paketet när det anländer. Så det blir för var och en i proportion till andelen av totalsumman. Hur pass lönsamt det blir för oss handlar om hur frakten kostar beroende på vad ordern innehåller. Jag vet inte hur pass tunga delar ni tänkt er. Jag har i alla fall delar som väger rätt lite i det jag tänkte beställa.

Om jag får uppgifter om vilka delar ni vill beställa så kan jag prova att lägga in det tillsammans i en "shoppingkorg" och se vad frakten blir.
Så om ni vill vara med så skicka detaljer om vad ni vill beställa så kollar jag.

Inte helt enkelt dock; För att lägga in era artiklar i shoppingkorgen behöver jag veta Märke, Modell, Årtal och under vilken kategori i reservdelslistan man återfinner delen...(ja ni ser det är lite bökigt att lägga order åt andra i det systemet).
Om ni PM:ar en lista till mig får vi se hur pass avancerade beställningar ni tänkt er. Kanske man tjänar 200 kr frakt per person i bästa fall. De lär jag nog (som här självutnämnd inköpschef) få jobba för skulle jag tro om vi provar den här modellen. De flesta kloka figurer skulle nog köra var för sig och slippa administrera andras delar men om det inte är så mkt prylar kanske det funkar. Nu har jag redan jobbat 30 minuter med att skriva det här :lol

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
kul att se fler gixxerfans in action

...gunnar, antar att jag inte kan vara med denna gång. Men om du drömmer gixxerdrömmar ofta så hänger jag gärna på också när du ska beställa nästa gång. Har börjar jaga lite delar på Ebay men just frakten är det alltid diskussioner kring.

Dr.Bike

Guest
SAmma har. Sager som Fazerfun: Ar garna med vid ett annat tillfalle. Just nu ar jag i UAE och jobbar en manad.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Bjornen skrev:
Hej!

Lyfter tråden lite :)
Hur kom du fram till 300 i frakt? :va När jag kollar under shipping kan jag inte se annat än att det ska kosta 6 dollar, dvs ca 50kr?

Raiker

...
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
KX250 CR500
Bikebandit Internationella frakt kostar ca 45usd (aldrig mindre,
men mer om man beställer mycket). I slutpriset hos bikebandit
ingår förövrigt moms osv. Har skickat mail till dom och frågat,
och enligt dom ingår svensk moms&tull i slutpriset. Har även
beställt ett par gånger från dom utan problem.

Om ni kollar steget "Checkout 2" när ni lägger en order
ser ni att dom lägger till "Tax&Duty", vilket är den svenska
momsen och tullavgiften.

Bikebandit har nån policy som säger att man inte ska behöva
betala mer för paketet än vad du betalt när du lagt ordern,
därför lägger dom till svensk moms&tull. Dom skickar förövrigt
med fedex.

Tvivlar på att man tjänar nåt på "gruppköp" hos dom, iaf om
man sedan ska vidareskicka paket med svenska posten.

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm 690 enduro -15
(Om ni kollar steget "Checkout 2" när ni lägger en order
ser ni att dom lägger till "Tax&Duty", vilket är den svenska
momsen och tullavgiften.
Bikebandit har nån policy som säger att man inte ska behöva
betala mer för paketet än vad du betalt när du lagt ordern,
därför lägger dom till svensk moms&tull. Dom skickar förövrigt
med fedex.)

Du har nog fattat ngt rejält fel, det är förmodligen amerikansk tax&duty, många företag har sina priser utan detta.
Svensk moms kan inte ett amerikanskt företag lägga på, eftersom företag är skyldiga att leverera in moms, ska dom skicka det till sverige då?

Raiker

...
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
KX250 CR500
"Thanks for writing in! We do offer international shipping to your country. All orders going International are shipped with FedEx International. Our system will automatically tally your shipping costs (including all customs duties & taxes) to your address before you complete the checkout process. You will not need to pay any additional fees once you receive your package, as all duties and taxes are paid when you place your order."

Har som sagt beställt där ett par gånger, varje gång har paketen fastnat i tullen och varje gång har dom gått igenom utan extra kostnader. Och alla paketen har papper utanpå med varudeklarering osv. Tror FedEx tar hand om moms/tull, men är ej säker. Vet även ett par andra som beställt från bikebandit, samma där.

Men jag kan ha fel, men det är iaf den information jag fått samt den erfarenhet jag har från beställningar hos dom. Frågan till ovanstående svar från dom, var förvövrigt om det var svensk moms/tull eller amerikansk.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept