Köpa demohoj?

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Hoj
ER6N -15
Är det värt att spara några tusingar och köpa en demohoj mot en ny? Antagligen är de väl testade ganska ordentligt av spekulanterna. Eller det kanske inte är så noga med lugn inkörning?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det finns olika skolor om inkörning. Rent allmänt har de flesta tillverkarna redan gjort grundläggande inkörning i fabrik.
Det hänger väl på hur mycket du sparar på att det är en demohoj om det är värt att skaffa den.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Köpte min triple som varit demohoj med 350 mil på mätaren. Nu har den gått drygt 1100 utan trassel.

Naturligtvis fick jag samma garantier som om den varit ny.

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Hoj
R1 -98
Jag personligen skulle tänka till en och två gånger extra innan köp av en demohoj. :gnissla

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Finns det pengar att spara och inga tillkortakommanden så hade jag slagit till dIrEcKt.
Inkörning är bara för italienska märken.

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag vet ju hur ja testar hojar, man vill ju se vad de går för liksom. Finns säkert de som drar 20 000 Rpm med en kallt motor bara för att de inte är deras egen.. Köper du en ny så vet du ju hur den är behandlad, med kärlek och smisk:tuttar

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Å andra sidan så upptäcker du troligen ev fel tidigare om den blivit piskad ordentligt, och har på så sätt garanti kvar om något händer.

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag sparade ca 15000 på att köpa en hoj med 61 mil på i stället för 0 mil. Fick dessutom första servicen med på köpet. Jag anser att det var värt. Jag vet själv hur man brukar demo-köra och visst brassar man på lite men vad skulle det göra? Självrisker på 15-20 kkr brukar tämja de flesta lite grann i alla fall.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Min är en demo som förmodligen fått bekänna färg från dag 1.
Resultat? Starkaste motorn av detta slag de testat i bänk på IBC.
Gått sedan 2010 utan några som helst problem eller oljeförbrukning.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
När jag provkör hojar hos handlare brukar jag alltid olla handtagen och sadeln, efter jag provat varvstoppet i 4 minuter

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
På den gamla goda tiden så löpte jag en Suzuki GS1000S som hade gått en säsong
i dåtidens Superbike.
Hade efter tävl.säsong 350mil och jag körde sedan 4000mil utan problem:)

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Skulle du låta bli att bli tillsammans med en person bara för att den inte är oskuld?

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Det där med att demohojar skulle vara "brutalt" körda ser jag mest som en myt - De gånger jag har tittat på hoj och provkört har det varit rigorösa krav. Lämna körkortet och man har fått fylla i papper där man godkänt 30 000 kr i självrisk etc.

Sedan har det handlat om en lugn körning på 10-15 minuter mest för att se om jag sitter bra och gillar reglagen/motorn och sånt - Tror att de flesta är som mig, de lånar knappast ut en R1:a eller liknande till icke betrodda.......det är jag HELT säker på !

Var rätt kul för nåt år sedan när jag var på genomresa och gick in på Bike i Trollhättan och försäljaren kände igen mig DiRecKt och sa "det var la du som tjackade en ny R1:a av mig förra året" och jag sa "ja för faen - jag e sketanöjd med den" och han bara sa "Du är inte sugen på att testa den nya 1199 Duccen" och jag tackade NEJ !!!! (min fru tog tempen i pannan efteråt och frågade om jag mådde bra för jag betedde mig så underligt :va)

Tacka nej till Nya Duccen.......Total härdsmälta innanför pannbenet juh !

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Köpte med en demo med 80 mil på mätaren hösten 2007 (SuperDuke).
Hade den till 1700 mil och hade inga fel alls. Lämnade med i bänk mest hk av alla STD SuperDuke de bänkat på Beviks (Då rullat runt 1000 mil). Gav 0,5mer hk än en Med acra+map de bänkat dagen innan...
Tror inte att det är någon fara om priset är rätt. Jag sparade 37000 mot listpris.

Min är en demo som förmodligen fått bekänna färg från dag 1.
Resultat? Starkaste motorn av detta slag de testat i bänk på IBC.
Gått sedan 2010 utan några som helst problem eller oljeförbrukning.

Last edited:

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Har själv köpt 2 demos med bra rabatter en 900 Hornet -02 som jag fortfarande har kvar dock är det sambon som brukar den och en Tuono -07. Inget som helst problem.

Sen tror jag precis som herr YZF R1 att de som brassar satan på en provkörning är ytterst få. Å andra sidan om du nu funderar på att köpa en brassa satan hoj, antar av frågeställningen att du inte är spekulant på en Virago 650, så skall den väl tåla att brassa satan på.

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
Skulle du låta bli att bli tillsammans med en person bara för att den inte är oskuld?

Jag tänker tvärt om, tänk va många som varit där och syndat och vissa har säkert gjort äckliga saker.. Så ju mindre kroppsvätskor som gnidit sig emot "henne" desto bättre.

Men det är bara jag:rodnar

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
Köpte med en demo med 80 mil på mätaren hösten 2007 (SuperDuke).
Hade den till 1700 mil och hade inga fel alls. Lämnade med i bänk mest hk av alla STD SuperDuke de bänkat på Beviks (Då rullat runt 1000 mil). Gav 0,5mer hk än en Med acra+map de bänkat dagen innan...
Tror inte att det är någon fara om priset är rätt. Jag sparade 37000 mot listpris.

Säger inte att de är sant men vad jag har hört så får du mer effekt i maskin vid en aggressivare inkörning men du kortar livslängden, än vid en normal inkörning

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Om du oroar dig för att det är en demohoj så köp en ny.
Begagnat är väl inte att tänka på heller antar jag.

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Inkörningen finns det ju olika skolor om hur den ska ske, hårt eller mjukt. Varmkörning är väl mest det folk skiter i när dom provar demohojar. När jag varit och provkört har handlarna själva flera gånger startat upp hojen och direkt varvat den rejält för att visa hur den låter etc.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...