Köpa el-sparkcykel i Skåne?

exiteme

Dirty bike, dirty mind...
Gick med
6 Mar 2003
Jag vill köpa en el-scooter/sparkcykel till min dotter. Har ringt runt till alla stora prylkedjor, men kammar noll...:huvet Hjälp mig nu innan jag får ett tokspel här hemma..:4skrika
Helst så nära Malmö som möjligt..

exiteme skrev:
2333598 Tack för länkarna. Men den ene var en cykel med elkraft, inte en sparkcykel. Den andre var på tok för dyr. Det finns sådana för ca 700kr, men frågan är VAR??:confused:

har du kollat hobbex o teknikmagasinet?

Paradoxy skrev:
2333759 Tokfräckt. Finns det bensindrivna sparkcyklar?

Jorå, det finns.
Problemet är att så fort dom överskrider 5km/h så räknas dom som motorfordon, oavsett om dom är el drivna eller bensindrivna.

Du skulle inte släppa ut dina barn på en obesiktat oskattad oförsäkrad motorcykel på gatorna heller va?

Anledningen till mitt något magsura inlägg är att föräldrar häromkring ger sina barn kinaminimotos och tycker att det är helt OK att dom "leker på gatan"

GuW skrev:
2333837 Jorå, det finns.
Problemet är att så fort dom överskrider 5km/h så räknas dom som motorfordon, oavsett om dom är el drivna eller bensindrivna.

Du skulle inte släppa ut dina barn på en obesiktat oskattad oförsäkrad motorcykel på gatorna heller va?

Anledningen till mitt något magsura inlägg är att föräldrar häromkring ger sina barn kinaminimotos och tycker att det är helt OK att dom "leker på gatan"

Bara att fixa en strypning så dom inte överskrider 5 km/h då :tungan

Antar att enda lösning är att ha en reggad som Eu-moped, stor skylt på den, hjälm, försäkring och massa bös. Inte köra på cykelvägar?

Paradoxy skrev:
2333877 Bara att fixa en strypning så dom inte överskrider 5 km/h då :tungan

Antar att enda lösning är att ha en reggad som Eu-moped, stor skylt på den, hjälm, försäkring och massa bös. Inte köra på cykelvägar?

Man kan INTE rega något som EU-moped själv.
Det krävs buntvis med intyg på allt mellan svetsarnas hållfasthet till att bromsarna är asbestfria och uppfyller kraven för retardationskraft...

GuW skrev:
2334256 Man kan INTE rega något som EU-moped själv.
Det krävs buntvis med intyg på allt mellan svetsarnas hållfasthet till att bromsarna är asbestfria och uppfyller kraven för retardationskraft...

Nej för fan, inte regga själv. Men det finns ju eldrivna sparkcyklar som var godkända som klass2 moped. Klass1 är EU-moppe va?

Paradoxy skrev:
2334416 Nej för fan, inte regga själv. Men det finns ju eldrivna sparkcyklar som var godkända som klass2 moped. Klass1 är EU-moppe va?

Både klass1 och klass2 är EU mopeder, den ena får gå 25km/h den andra får gå 45km/h och kräver förarbevis.

Den enda moped som inte är EU moped är den nationella mopeden, den som fick gå 30km/h (typ Puch Dakota)

Jag har aldrig träffat på någon eldriven sparkcykel som har varit godkänd för brukande i trafik, men jag har kanske inte sett allt på marknaden än.
Däremot har jag träffat på massor av tjommar som har köpt hem en pall med skit från kina och lovat att det är OK att köra som man vill med dom.
Jag brukar erbjuda dom att demo-köra några varv förbi polisstationen med sina grejor, då packar dom ihop sina grejor och drar.

Paradoxy skrev:
2333759 Tokfräckt. Finns det bensindrivna sparkcyklar?
Robban i e-tuna har en sån till försäljning. Eller hade iaf, senast jag var där. SkitfreCk!

Men som någon skrev, de är olagliga om de gör mer än en viss hastighet, och säkert helt livsfarliga att köra också. Små skithjul och en liten "planka" att stå o vingla på. Hejdarna är säkert inte världsklass.. Lägg till lite/mycket fart till receptet så....Hej diket/hamnbassängen! :crash :hihi

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick