Köpa en aprilia 250cc

FactoryMannen

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
aprilia
Har grumlat allt för länge och gått från hojtyp, mitt senaste var en aprilia rsv factory -r. Men efter en dell reserch om försäkring + lite vettiga argument (det ska enda passa som förstahoj) hade jag tänkt lägga pengarna på en lite mindre leksak som en aprilia 250cc. Vet att det är STOR skillnad mellan dessa hojar, men tycker jag gör ett klokt beslut med tanke på att detta är min "förstahoj" så man får lite hojvana + att försäkringskostnaden går från nära 4000kr månad till dryga 1000lappen. Vilket alltid är trevligt att kunna leva sidan om mc:n med :tummenupp

Så nå, vilken årsmodell är att satsa på i denna klassen, den slutades göras 2001 (tror jag) och antar att det är den tekniskt bästa även snyggaste 250cc är den senaste.

Vad tycker ni som kan, är en aprilia 250 en hoj man kan lita på? eller som går sönder tit som tät?

Vad för "barndomsfel" ska jag leta efter när jag väl ska köpa den? Vad är slitaget som vanligaste och dyrast..?
Något mer jag ska tänka på när jag köper en beganad hoj?
Är en bankörd aprilia 250cc något att ens tänka på?

Kom med lite tips och trix, är mycket tacksam för alla svar, stora som små!:yoparty
 

Falkeman

Medlem
Gick med
1 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
RG 125f
hade själv en rgv250 som förstahoj, de va en lagom cykel rent effekt mässigt, dessutom samma maskin som rs250, körde min 1500 mil mellan kolvbyten och vid 3500 mil va de dags för en större renovering med nya lager i vev å omlagd nicasil i cylindrar, min funkade alldeles utmärkt som brukscykel.
barsjukdomarna är avgasventilerna, som e bättre på apriliorna än suzukin men svindyra om de rasar.
 

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Ort
Mölle
Hoj
TZ 250 -99
Aprilia RS250 är en kalastrevlig hoj!
Från -98 och framåt är det samma. Med andra ord, skicket får avgöra.
Den ända egentliga barnsjukdomen, är en lite tveksam konstruktion av avgasportarna, finns dock att köpa andra fabrikat som inte går sönder.
Att köpa en fd banhoj är sällan ngt problem, och med lite tur finns det ofta helt oanvända orginal kåpor med på köpet,+reservdelar som du kan sälja vidare till raceputtarna och för pengarna investera i ett par nya avgasportar.
En rolig hoj för lite pengar! Köp!
Om du ska ha den till att pendla i stan med, köp ngt annat.:tummenupp
 

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Visst är det en Suzukimotor i dessa? Det var väl därför RS250 slutades tillverkas, Suzuki slutade tillverka motorerna?
 

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
99% säker på att det är en Rotax

Och jag är numera 100% säker på att det inte är det :)

...when Aprilia decided to build a race replica to capitalize on their racing success they turned to the Japanese for the engine, realizing the work involved in building a reliable engine for the street was beyond the means of the small Italian company. Suzuki has been the only one of the Big Four who has continued to support the world market with limited numbers of its own pocket racer, the RGV 250, and it was Suzuki that Aprilia approached for the heart of their new bike. Aprilia builds their own pipes, play around with the ignition some for a better mid-range power delivery and raise the overall compression ratio, but essentially leave the RGV engine unchanged.

http://www.motorcycle.com/manufacturer/aprilia/first-impression-aprilia-rs250-282.htm
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Visst är det en Suzukimotor i dessa? Det var väl därför RS250 slutades tillverkas, Suzuki slutade tillverka motorerna?
Man ska betänka att begränsad tillgång från tillverkaren bara var en av orsakerna. Skärpta krav på avgasrening och minskad efterfrågan från kunder spelade också in. Miljödebatt och den allmänna övergången från tvåtakt till fyrtakt, spiken i kistan var det nya MotoGP-reglementet inför säsongen 2002 då man i princip sparkade ut tvåtaktarna. I Sverige fick vi 2000 skärpta regler för avgasutsläpp som gjorde att de sista registrerade Aprilia RS250 är av 1999 års modell, om man finner en registrerad RS250 av 2000 års modell eller senare har den råkat smita igenom. De sista RS250 tillverkades 2004, ett par stycken såldes av Starol till svenska kunder.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top