Köpa en gul hjälm?

mattman

Ny medlem
Gick med
26 May 2013
Hoj
Kawasaki Ninja
Hej!

Har länge velat köpa en gul hjälm men aldrig riktigt hittat något som lockar. Jag vill gärna ha en hjälm som liknar denna i nyans: http://www.wallsave.com/wallpapers/1024x768/go-kart/88192/go-kart-helmet-senna-88192.jpg

Det måste inte vara exakt som bilden ovan såklart men om den är rent generellt "mörkgul" så är det tillräckligt, alltså inte neongul. Hittar inga bra inköpsställen och all hjälp uppskattas. Budgeten är runt 1000:- men helst billigare.

Tack på förhand.

Last edited:

Kraschpucken

Stånka.. De e najs!
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
KTM SMC-R
Det måhända att jag är lite onykter och lite bitter, men en hjälm för 1000 spänn eller mindre?? Är inte din hälsa vid eventuell olycka värd mer?? Mitt bästa råd är att totalt skita i om den är gul och köpa en lätt begagnad kvalitetshjälm som du kan få för ca halva nypriset och lacka den gul själv om du absolut måste. Kostnad ca 2000 spänn.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Biltemas billigaste hjälmar kostar 500kr och deras bättringsfärg på sprayburk kostar 70kr, 36-7368 är postgul och 36-7327 är vanlig gul, billigare än så blir det nog inte. Och varför ska du ha en säker och bra hjälm? Ingen har ju någonsin tänkt köra omkull, antagligen inte du heller.

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00 (Såld) Triumph Speed Triple -05
ja, 1000:- el billigare får man inte mycket hjälm för... Fast jag gjorde en snabbsökning på brittiska ebay, och hittade faktiskt något ganska vettigt.. Glasfiber (check), Dubbel-D spänne (check) tvättbar liner (check) och dessutom i en liknande gul nyans.... Sen om de finns en storlek som passar din skalle vet jag inte... Gul Nitro 600

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Köpte min marushin 999RS för under tusen spänn från UK för sådär 2-3år sen, 4 stjärnor på sharp och 1100gram. Är inte rädd för att crasha med den fastän den var billig.

I sverige dock så höjer ju många hjälmtillverkare priset då undersökningar visar att vi i sverige inte vill köpa en MC hjälm för under 2000:-, om det inte är till våra barn som dundrar runt på moped i 80 blås förstås för då snålar vi gärna.

Lite OT men hoppas folk nån gång slutar påstå att en billig hjälm inte skyddar enbart baserat på att den är billig

edit: den jag har finns visst i gult också http://www.ebay.co.uk/itm/MARUSHIN-...?pt=UK_Motorcycle_Helmets&hash=item1e72821d45 40% dyrare där dock men då måste dne ju skydda 40% bättre :rofl köpte min på rea, går nog hitta för under tusen spänn om du letar runt lite. Men som alltid gäller det ju att ha en hjälm som passar just ditt huvud bra

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Googla på
mc hjälmar
Så får du en del tips. Vad det gäller måla den gul så skulle jag bara göra det med en glasfiber eller kolfiber hjälm.
Orolig för att ABS-plast, Polykarbonat, PVC och liknande spricker ännu lättare efter målning.
(Två ABS har spruckit och en kolfiberhjälm har splittrats upp när de suttit på mitt huvud. Men jag har klarat mig även om jag svimmade av när kolfiberhjälmen gjorde vad den skulle, skyddade mig.)

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00 (Såld) Triumph Speed Triple -05
Klart de finns billiga hjälmar som fortfarande är bra, men då tycker iaf jag att de billigaste hjälmarna i Abs/polykarbonat etc är mopedhjälmar och inte avsedda för mc körning. En hjälm med plastskal studsar ju bevisligen mer än en glas/kolfiberhjälm vilket inte är speciellt bra för nacken.. En plasthjälm åldras dessutom fortare än en glasfiberdito... Så.. Så att hitta en vettig hjälm avsedd för mc bruk för under 1000-lappen, som dessutom är gul.. De är inte så lätt..

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!