Köpa gitarr??

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
En Akustisk ska helst vara gjord i gran eller så.. och trä är ju ett material som lever.. och med åren så förändras ljudet. Likaså ska dom ju vara handgjorda, testade en och en...allt är samstämmigt, varenda grej på gitarren, från stämskruvarna ända ner till stallet.
Det här är nåt som man kan märka rätt så bra på Fenders Stratocaster från 50-60 talet. Dom låter olika allihopa nästan... mickarna på dom var handlindade och ibland blev de ett varv mindre el mer på dom. Träslaget som man använde då är inte lika i dag heller.. En äkta Strata från säg - 57 eller så får du nog om den är helt original ge säkert 30-40.000 :- för. om ägaren är så dum att han säljer den. Många i dag försöker ju att bygga om sina gitarrer så att man ska få det där ljudet som var från dessa år... likaså förstärkare är mkt svårt att få att låta som förr... fast dagens teknik finns med all dess tekniska och digitala saker så kommer man inte exakt dit. I akustiska svängen finns det bara ett alternativ om man frågar mig. Det är Martins gitarrer.. gå till den lokala musikhandeln och se om dom har nån inne. Det finns några modeller som inte är så dyra. runt 10-12.000:- ( Dom värre kan kosta upp till 50.000)
utan ibyggd mik . Naturfärgade.. prova en sån, och ta sen en sån grönlackad massproducerad gitarr och jämför... bara man sätter handen runt halsen på en Martin så känner man skillnaden direkt !! dessa har även ett otroligt bottenljud i sig. Sen att den garanterat stämmer över hela registret gör ju inget det heller :) tar man en för 1000 spänn , och provar nåra ackord så märker man att det finns ingen intonering att tala om knappt.. Nu har ju inte det nån större betydelse när man är nybörjare, men med åren när man blivit bättre och kan hantera gitarren över hela registret så vill man ju att det ska låta bra även där..
Men som jag har sagt tidigare , är man helt ny på detta så köp vilken gitarr som helst, testa om det är nåt intresse som kan tänkas hålla i sig... ja byt in den efter ett år... och satsa på en med bättre kvalite. En gitarr blir bara bättre ju mer åren går. Det är ingen slump att en dels gitarren ser ut som fan... slitna och halvförstörda... man törs inte göra nåt med den, för då förändras ljudet.
Ingen som sett Steve Ray vaugh hantera en akustisk gitarr . ?? ojojoj... :banana

Mingves

Guest
Kan säga att jag övade från 20:30 ->0200 igår....det känns i fingrarna idag:(
Tur man håller på med klättring mycket så man är lite härdad i fingrarna...

Men idag får jag nog inte öva mer än 30 minuter:(

Det är ju askul, kan verkligen rekomendera det åt andra:)

///M

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
Mingves skrev:
De säger ju att gitarrer tillverkade i rent trä och inte plywood blir bättre med åren....

Gäller för många sträng- (& stråk-) instrument. (Tonen blir "förädlad".)

En välbyggd och värdigt åldrad cello kostar mer än en R1 -04.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
ambulans skrev:
En Akustisk ska helst vara gjord i gran eller så.. och trä är ju ett material som lever.. och med åren så förändras ljudet. Likaså ska dom ju vara handgjorda, testade en och en...allt är samstämmigt, varenda grej på gitarren, från stämskruvarna ända ner till stallet.
Det här är nåt som man kan märka rätt så bra på Fenders Stratocaster från 50-60 talet. Dom låter olika allihopa nästan... mickarna på dom var handlindade och ibland blev de ett varv mindre el mer på dom. Träslaget som man använde då är inte lika i dag heller.. En äkta Strata från säg - 57 eller så får du nog om den är helt original ge säkert 30-40.000 :- för. om ägaren är så dum att han säljer den. Många i dag försöker ju att bygga om sina gitarrer så att man ska få det där ljudet som var från dessa år... likaså förstärkare är mkt svårt att få att låta som förr... fast dagens teknik finns med all dess tekniska och digitala saker så kommer man inte exakt dit. I akustiska svängen finns det bara ett alternativ om man frågar mig. Det är Martins gitarrer.. gå till den lokala musikhandeln och se om dom har nån inne. Det finns några modeller som inte är så dyra. runt 10-12.000:- ( Dom värre kan kosta upp till 50.000)
utan ibyggd mik . Naturfärgade.. prova en sån, och ta sen en sån grönlackad massproducerad gitarr och jämför... bara man sätter handen runt halsen på en Martin så känner man skillnaden direkt !! dessa har även ett otroligt bottenljud i sig. Sen att den garanterat stämmer över hela registret gör ju inget det heller :) tar man en för 1000 spänn , och provar nåra ackord så märker man att det finns ingen intonering att tala om knappt.. Nu har ju inte det nån större betydelse när man är nybörjare, men med åren när man blivit bättre och kan hantera gitarren över hela registret så vill man ju att det ska låta bra även där..
Men som jag har sagt tidigare , är man helt ny på detta så köp vilken gitarr som helst, testa om det är nåt intresse som kan tänkas hålla i sig... ja byt in den efter ett år... och satsa på en med bättre kvalite. En gitarr blir bara bättre ju mer åren går. Det är ingen slump att en dels gitarren ser ut som fan... slitna och halvförstörda... man törs inte göra nåt med den, för då förändras ljudet.
Ingen som sett Steve Ray vaugh hantera en akustisk gitarr . ?? ojojoj... :banana

SRV var en av trollkarlarna som det inte går att fatta hur han gjorde. Han hanterade sin strata rätt ok också.....

Eller Criss Oliva....eller Randy Rhoads

R.I.P lads....

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Chris Ash skrev:
SRV var en av trollkarlarna som det inte går att fatta hur han gjorde. Han hanterade sin strata rätt ok också.....

Eller Criss Oliva....eller Randy Rhoads

R.I.P lads....

snubben lirade med 0.13 strängar.... jag har 0.11 på min, o har fullt sjå att böja dom så att de ska låta ok...
Men han hade ett fruktansvärt fläsk, o med så grova strängar.. många har försökt att apa efter det där... men det går fan inte !! lika med Hendrix, som gjorde grejjer ingen klarar av att kopiera än i dag.
Jag har sett han på en video, med 12 strängat... spelade så man bara satt o garvade :Bugar

Men e de nåt sound jag önskade att jag hade , så e de ju Fogertys...

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Äh jag är less på att man alltid vill försöka låta som "Hendrix". Okej att jag själv kör med rörstärkare etc. Men jävlar när man lirar teknik och får det att låta bra med en rörförstärkare med äcklig dist å en strata med ett par mickar som surrar mer än gitarrljudet. Tacka vet jag Ibanez :)

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Här har ni en gitarr med stort G:

D-50%20K2%20Deluxe.jpg

CF Martin D-50 K2 Deluxe
pris: $47500

själv har jag en gammal Yamaha westerngitarr (6-stålsträngad),
den är bra och var prisvärd.

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
gthyni skrev:

D-50%20K2%20Deluxe.jpg

CF Martin D-50 K2 Deluxe

ja nu snackar vi gura..... hade man råd så skulle jag ha en på väggen garanterat.. :Bugar Om de är just den modellen vet jag inte, men Eric Clapton lirar på Martin... :)

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
ambulans skrev:
snubben lirade med 0.13 strängar.... jag har 0.11 på min, o har fullt sjå att böja dom så att de ska låta ok...
Men han hade ett fruktansvärt fläsk, o med så grova strängar.. många har försökt att apa efter det där... men det går fan inte !! lika med Hendrix, som gjorde grejjer ingen klarar av att kopiera än i dag.
Jag har sett han på en video, med 12 strängat... spelade så man bara satt o garvade :Bugar

Men e de nåt sound jag önskade att jag hade , så e de ju Fogertys...

Zakk Wylde har jag för mig kör med ännu grövre strängar. Men 0.13 är hårt!
De coolaste gitarristerna är de som inte går att kopiera. Det behöver inte vara tekniskt avancerat. Ta bara och försök att kompa AC/DC och få det att låta som Malcolm.....

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Chris Ash skrev:
Zakk Wylde har jag för mig kör med ännu grövre strängar. Men 0.13 är hårt!
De coolaste gitarristerna är de som inte går att kopiera. Det behöver inte vara tekniskt avancerat. Ta bara och försök att kompa AC/DC och få det att låta som Malcolm.....

ja 0.13 är fruktansvärt mkt på en akustisk.. ja har testat 0.12 , men ja fick kramp i fingrarna nästan direkt..

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
ambulans skrev:
ja 0.13 är fruktansvärt mkt på en akustisk.. ja har testat 0.12 , men ja fick kramp i fingrarna nästan direkt..

Det beror ju lite på hur man stämmer också. Wylde kör tex i B och droppar E-strängen ytterligare.

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Chris Ash skrev:
Det beror ju lite på hur man stämmer också. Wylde kör tex i B och droppar E-strängen ytterligare.

jo. men nu menar jag ju den vanliga stämningen , i E alltså.. hiva på 0.13 på en akustisk.. o testa, ring mig när du inte kan röra fingrarna längre... :D

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
gthyni skrev:

D-50%20K2%20Deluxe.jpg

CF Martin D-50 K2 Deluxe

Öh? 47500 USD! :skrämd

Levereras den med egen limousine....?

Tillverkas dom fortfarande eller e dom gamla å det finns ytterst få av dom "perfekta" exemplaren?

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Lokke skrev:
Öh? 47500 USD! :skrämd

Levereras den med egen limousine....?

Tillverkas dom fortfarande eller e dom gamla å det finns ytterst få av dom "perfekta" exemplaren?

Nya, men perfekta, handbyggs på beställning.

CF Martin har mindre exklusiva serietillverkade guror oxo. En billig western Martin går på ca $1000

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife