Köpa gitarr??

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
John Holmes skrev:
"Ovation" och "billigt" bör ej nämnas i samma mening, inte ens om även ordet "begagnad" används.

Men allt är ju relativt.
Jajaja... ska han ha en riktig gitarr eller inte? ;)

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Satsa på en ny Epiphone eller Fender, båda dom märkena har billiga varianter på stålakustiska för runt 1000-1500:-...

Epiphone är ett dotterbolag till Gibson som gör mycket bra gitarrer, Fender är likaså ett bra märke. Även Fender har ett dotterbolag som heter Squir har ej testat deras akustiska men deras el är inte så bra :/...

Men skulle du springa på en fin begagnad på t.ex blocket.se så hör av dig så ska jag säga om det är värt pengarna :), spelat gura i 10 år snart!

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Detta gäller främst elguror/stärkare men i viss mån även akustiska:

Köp rejäla grejor från början! Billiga grejor låter oftast ganska sunkigt och är väldigt oinspirerande att spela på varför man tröttnar ganska fort och slutar, alternativt köper de där grejorna man kunde haft från början. Se speciellt upp med musikaffärernas "startpaket" med gura+stärkare för 1500-2000, rena skiten!

3-4 papp och man får en kanongura beggad. Jag köpte min Yairi för 5kkr tror jag.

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Köp en sjyst elgitarr. O en tabulatur bok... Gammla Metallica har bra böcker om du gillar dom... Enter sandman är lätt även för nybörjare.

köp ingen nylonsträngad om du köper en aukistisk måste du köpa stålsträngat...

Pungis

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
Fazer
landen skrev:
Satsa på en ny Epiphone eller Fender, båda dom märkena har billiga varianter på stålakustiska för runt 1000-1500:-...

Epiphone är ett dotterbolag till Gibson som gör mycket bra gitarrer, Fender är likaså ett bra märke. Även Fender har ett dotterbolag som heter Squir har ej testat deras akustiska men deras el är inte så bra :/...

Men skulle du springa på en fin begagnad på t.ex blocket.se så hör av dig så ska jag säga om det är värt pengarna :), spelat gura i 10 år snart!

Jag har faktiskt en dålig erfarenhet av Fender. Köpte min Fender halvakustiska för 5000kr i somras. Flera gånger har den börjat skallra så jag behövt lämna in den. Däremot fick min bror en Fender i julklapp, och den låter kanon. (Liksom min gör nu :Bugar )

Mingves

Guest
Robban W skrev:
Köp en sjyst elgitarr. O en tabulatur bok... Gammla Metallica har bra böcker om du gillar dom... Enter sandman är lätt även för nybörjare.

Mattiaz skrev:
Mingves... köpt ett trumset istället... lovar det är mycket roligare :banana

Era förslag skulle nog grannen gilla, han brukar öva på sitt piano och behöver comp..

Hur fan skriver man comp?

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Shit pommes frittes.... jag skulle säga: 'köp ingen autistisk', hrmf.... fina stavfel blir det på sporthoj...

//P

Robban W skrev:

Mingves

Guest
Pejo skrev:
Shit pommes frittes.... jag skulle säga: 'köp ingen autistisk', hrmf.... fina stavfel blir det på sporthoj...

//P
Märker att man börjar få datorsvenska......

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Sålda
Mingves skrev:
Tänkte lära mig spela gitarr men vet inte om det finns några bra sajter med billiga gitarrer på webben Typ. www.hårrdrockgitarr.com www.sportgitarr.com eller så :)
Här borde finnas massor med folk som har tips på bra ställen som säljer billiga akustiska gitarrer?

//M

Köp ingen nylon, dom är tråkiga,mysko ljud, ingen känsla när man bänder.
Har haft ett antal stålsträngade och dom skönaste enligt mitt tycke är Ibanez Smala och sköna halsar och helt ok ljud, kan nog få en skaplig för 2500 (beg)

den vänstra kör jag på nu och jag är MYCKET nöjd

(Och ja det är en äkta gibson les paul custom som står bredvid :tungan )

Bifogat

• Bild 025.jpg
    Bild 025.jpg
    15.5 KB · Visningar: 86

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
Nylon är det givna valet om man ska spela klassisk musik.

Kanske inte riktigt det du tänkt dig (och då är stål antagligen bättre) men en vass kille som sitter och lirar klassiska slingor är g-a-n-s-k-a imponerande. :Bugar

Dessutom finns det ofta kurser i just "Klassisk gitarr" på Medborgarskolan etc, därmed inte sagt att det är lätt.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Flagga skrev:
Nylon är det givna valet om man ska spela klassisk musik.

Kanske inte riktigt det du tänkt dig (och då är stål antagligen bättre) men en vass kille som sitter och lirar klassiska slingor är g-a-n-s-k-a imponerande. :Bugar

Dessutom finns det ofta kurser i just "Klassisk gitarr" på Medborgarskolan etc, därmed inte sagt att det är lätt.

Det går att lira klassiskt på stålsträngad också. Låter hur fint som helst.

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Pungis skrev:
Jag har faktiskt en dålig erfarenhet av Fender. Köpte min Fender halvakustiska för 5000kr i somras. Flera gånger har den börjat skallra så jag behövt lämna in den. Däremot fick min bror en Fender i julklapp, och den låter kanon. (Liksom min gör nu :Bugar )

Jo jag vet vad du menar, Fender har börjat göra lite "emellangitarrer" som inte alltid håller måttet, särskillt dom från Japan. Kanske därför Gibson är på topp, du hittar ingen Gibsongitarr under 10 000.- knappt om du inte vill lira på en junior.

Åter till ämnet.
Om det gäller elgitarr och du ska köpa en runt 5000-10 000 så köp en nyare Epiphone, i princip samma gitarr som Gibson men utan Gibsons elektronik och lite sämre träslag. (inget du kommer märka som nybörjare)...

Men som sagt köp en Fender stålsträngad!, såg en ny i en musikaffär häromdan för 1500:- en DG-1 tror jag modellen va. Lät helt ok för det priset.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Hmm, verkar som att fender har blivit värsta fulmärket på sistone. Hoppas inte gibson går åt samma håll.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
landen skrev:
Jo jag vet vad du menar, Fender har börjat göra lite "emellangitarrer" som inte alltid håller måttet, särskillt dom från Japan. Kanske därför Gibson är på topp, du hittar ingen Gibsongitarr under 10 000.- knappt om du inte vill lira på en junior.

Åter till ämnet.
Om det gäller elgitarr och du ska köpa en runt 5000-10 000 så köp en nyare Epiphone, i princip samma gitarr som Gibson men utan Gibsons elektronik och lite sämre träslag. (inget du kommer märka som nybörjare)...

Men som sagt köp en Fender stålsträngad!, såg en ny i en musikaffär häromdan för 1500:- en DG-1 tror jag modellen va. Lät helt ok för det priset.

Vad snackar du om? Har fender börjat tillverka i japan igen? Vad jag vet är det Mexiko som gör de billigare varianterna numera. Kruxet med Japanstratorna och -telarna var att de blev jävligt bra på 90-talet, några av de bästa stratorna jag provat är 90-tals japaner. Taskigt att då sälja amerikaner som är sämre för dubbla priset...

Jag peronligen tycker att man ska undvika epiphone pga deras halvtaskiga finish och kvalitet samt sugande elektronik. Så jäkla billiga är de inte heller.

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Chris Ash skrev:
Vad snackar du om? Har fender börjat tillverka i japan igen? Vad jag vet är det Mexiko som gör de billigare varianterna numera. Kruxet med Japanstratorna och -telarna var att de blev jävligt bra på 90-talet, några av de bästa stratorna jag provat är 90-tals japaner. Taskigt att då sälja amerikaner som är sämre för dubbla priset...

Jag peronligen tycker att man ska undvika epiphone pga deras halvtaskiga finish och kvalitet samt sugande elektronik. Så jäkla billiga är de inte heller.

Jag har lött dit sladdar en antal gånger på min Epiphone :/, så jag vet. Men en begagnad epi les paul för 3000:- är nog vettigare som nybörjar gura.

Köpte min akustiska Fender Cameron för 2500:- pga skönhetsfel kostar runt 4000-5000 annars, riktigt nöjd med den. Det står manufactured in Korea inuti den.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
landen skrev:
Jag har lött dit sladdar en antal gånger på min Epiphone :/, så jag vet. Men en begagnad epi les paul för 3000:- är nog vettigare som nybörjar gura.

Köpte min akustiska Fender Cameron för 2500:- pga skönhetsfel kostar runt 4000-5000 annars, riktigt nöjd med den. Det står manufactured in Korea inuti den.

Visst, en epi är inte dålig, de låter rätt ok men man bör ju också fråga sig vad man ska ha gitarren till. En 90-tals japanstrata är nog det mest prisvärda jag kan komma på men en strata lämpar ju inte sig så bra om man ska lira thrash metal.
Själv gillar jag inte dem riktigt men Jackson och Ibanez är fina gitarrer i den lite hårdare skolan som inte behöver kosta helvete beggade.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife