Köpa gitarr??

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Apapap! Fender, Epiphone och Gibson visst. Bra gitarrer, inget snack om saken men varför inte en beggad Ibanez RG550 eller annan välutrustad RG?
Klart bästa guran jag ägt. splitbara SD-mickar, Floydstall, lättspelad som få och med ett skarpt och rockigt utseende.
En RG, Marshallcombo och en shysst multieffekt sen är det bara att ta klivet in i himlen. Underbara gitarrer.

Även Jackson, ESP, med flera tål att tänkas på. Klart bättre hantverk än massproducerade Strator och Pållar. Enligt min mening då.

Länge leve rockyxan.

Pungis

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
Fazer
En likadan som min gitarr finns på Musikbörsen i Linköping för 1700kr just nu, fast utan mekaniken (inbyggd mikrofon).

hajen5

Litet skrapar nog Helmut
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojen finns bara i fantasin men den är fin - tycker hajen5
Chris Ash skrev:
Visst, en epi är inte dålig, de låter rätt ok men man bör ju också fråga sig vad man ska ha gitarren till. En 90-tals japanstrata är nog det mest prisvärda jag kan komma på men en strata lämpar ju inte sig så bra om man ska lira thrash metal.
Själv gillar jag inte dem riktigt men Jackson och Ibanez är fina gitarrer i den lite hårdare skolan som inte behöver kosta helvete beggade.

Vissa påstår att det enda som är sämre på en 90-tals Japan är mikrofonswitchen varför många med japanstrata har bytt till en amerikansk switch.

Det går ju att få "äkta" Gibson Les Paul och SG (special) med "preaged" utseende på musikbörsen för c:a 8000:- Gibsonmikrofoner och mekanik - men snygga är de verkligen inte.

Pungis

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
Fazer
Jag testade en Gibson en gång, tyckte det va skräp! Överskattat, lät som alla andra gitarrer och alldeles för tjock hals!

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Om vi endå ska in i dessa prisklasser så visst, köp en PRS ungefär som att köpa en ny r1 som förstahoj antar jag! :p

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
John Holmes skrev:
Apapap! Fender, Epiphone och Gibson visst. Bra gitarrer, inget snack om saken men varför inte en beggad Ibanez RG550 eller annan välutrustad RG?
Klart bästa guran jag ägt. splitbara SD-mickar, Floydstall, lättspelad som få och med ett skarpt och rockigt utseende.
En RG, Marshallcombo och en shysst multieffekt sen är det bara att ta klivet in i himlen. Underbara gitarrer.

Även Jackson, ESP, med flera tål att tänkas på. Klart bättre hantverk än massproducerade Strator och Pållar. Enligt min mening då.

Länge leve rockyxan.

Som sagt, beror på vad man ska spela. Själv har jag lite av varje men min favorit är nog min Les Paul, sustainen räcker för att gå och fika mellan tonerna....

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Chris Ash skrev:
Som sagt, beror på vad man ska spela. Själv har jag lite av varje men min favorit är nog min Les Paul, sustainen räcker för att gå och fika mellan tonerna....

Min favorit med, men även för att den har en sån attityd!, han som designa Les Paulen fick väl i uppgift att göra den snyggaste gitarren någonsin, och jag kan nog påstå att han lyckades!

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Chris Ash skrev:

Ha ha, sanning som heter duga!!!

Les Paulen ÄR världens bästa gura... Tycker fan jag iaf =)

Synd att man inte äger en sådan själv bara... =(

:yoparty

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Pungis skrev:
Jag testade en Gibson en gång, tyckte det va skräp! Överskattat, lät som alla andra gitarrer och alldeles för tjock hals!

Lille vän, ingen gitarr är bättre än den som spelar på den :rolleyes:

Tycker man att en Paul låter som "alla andra gitarrer" är man antingen tondöv ,har knäck i lurarna,eller är kass på att spela. Självklart är det skillnad på gitarrer då folk har olika smak och behov. Alla seriösa gitarrister jag snackat med har i alla fall nästan enbart haft gott att säga om en Paul även om den inte är deras favorit.

Fast Zakk Wylde,Jimmy Page,Slash,Al Pitrelli mfl har ju uselt ljud.... :rolleyes:

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Jag har en elgitarr med förstärkare och hela paketet (nästan, saknas typ en sladd) som jag inte använder, men vart det är är en bra fråga :va

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
På tal om akustiska. Hur ligger det till med Landola gitarrer i Sverige? Finns dom? Vilka priser? Dom tillverkas nämligen här i stan.

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Lokke skrev:
På tal om akustiska. Hur ligger det till med Landola gitarrer i Sverige? Finns dom? Vilka priser? Dom tillverkas nämligen här i stan.

Landola finns i allra högsta grad, priserna spänner från 5000:- till upp mot 25000:-

Jag har själv en urgammal Landola 12:a med ett riktigt läckert 70-tals Ziggismönster, man blir hög bara man tittar på den.

Pungis

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
Fazer
Chris Ash skrev:
Lille vän, ingen gitarr är bättre än den som spelar på den :rolleyes:

Tycker man att en Paul låter som "alla andra gitarrer" är man antingen tondöv ,har knäck i lurarna,eller är kass på att spela. Självklart är det skillnad på gitarrer då folk har olika smak och behov. Alla seriösa gitarrister jag snackat med har i alla fall nästan enbart haft gott att säga om en Paul även om den inte är deras favorit.

Fast Zakk Wylde,Jimmy Page,Slash,Al Pitrelli mfl har ju uselt ljud.... :rolleyes:

Haha.. Är en "Paul" en gibson? Den gitarren kostade 7-10.000kr och det var verkligen inget specielt med den! Jag har spelat på andra gitarrer som låter klart bättre, bla en Ibanez för 3000kr! Jag har spelat sen jag var 10 år, gjort en platta och spelat på få föreställningar, tex Gransnäs. Så tondöd är jag knappast.

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Sålda
landen skrev:
Min favorit med, men även för att den har en sån attityd!, han som designa Les Paulen fick väl i uppgift att göra den snyggaste gitarren någonsin, och jag kan nog påstå att han lyckades!

Då ska du fanumej få se på en yxa!
gjordes till 100år jubilet 1x allt är guld och diamanter, Det är den dyraste gitarr som går att köpa.... Den kostar nog en slant eller två

Bifogat

• orville.jpg
    orville.jpg
    25.2 KB · Visningar: 90

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Hm.. Jag är väl inte så jävla hajj på gitarrer.
Men dom gitarrister vi har haft i skolan, som Yngwie, I.A i Freak Kitchen etc. Har ofta sagt att dom knappast köpt en dyrare gitarr än 5-10k.
I.As dyraste kosta 5k, en ibanez elgura. (Om man bortser från hans egna märkesgura). När han kom in på scen kom han med sin gura, en gorillaförstärkare för 500 kr, en distpedal, plektrum och en del från en bil... lät det dåligt för det? Gudalikt !!

ducce uno

Uno
Gick med
7 Sep 2003
Hoj
748BIP, F650, Java 500 (speedway)
Ni glömmer bort ett märke helt i den här tråden, Washburn.
Vill bara slå ett slag för min Washburn WI-64.

kanske inte så vanlig gura men den är helt klart underskattad.

Bifogat

• wi-64.jpg
    wi-64.jpg
    93.2 KB · Visningar: 121

Per

YOU MEET THE NICEST PEOPLE ON A HONDA
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650HRC SM CR500
Jag är totalt novis. Kan någon i korta ordalag berätta vad som skiljer gitarrer åt förutom färg och pris?
Volymrattar som går till 11 isf 10? Rostfria strängar?

Sign
"En som inte fick vara med i musikskolan"

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Som ex trubadur i flera år.. så ska du få ett hett tips. Har du aldrig lirat förr, så duger det nästan med vilken gitarr som helst..
Köp en billig stålsträngad , och sätt i gång att öva med en ackordbok.
När du sen efter ett år blivit lite bättre, ja byt in den gitarren du har och uppgradera dig på en lite finare.
så.. för 1500:- få du lätt en helt ok gitarr för en nybörjare.

Att i början lägga ut en massa pengar på en gitarr du inte kan hantera är ju ingen idé, du kanske inte tycker att det är skoj efter ett halvår... då blir den liggandes bara.
Det som skiljer gitarrer åt, är träslaget som den är gjord av. sen om den är handslipad och inte utspottad på löpande bandet av en maskin...
en Handgjord gitarr är bra mkt dyrare, då dom står och slipar in banden och kontrollerar att den stämmer över hela registret. Det såkallade intoneringen.

en gitarr för 1500 är gjord helt av en maskin, och ihopsatt utan kontroll.
så, där är det lite att de kan skilja på två likadana , rätt så mkt när man spelar på den, för ett övat öra alltså.
jag har själv haft ett 15 tal olika... allt från 1000:- till en Martin som är det enda märket som gäller enligt mig, men kostar åxå upp till 50.000:-

stirra dig inte blind på priset, kolla om den låter ok, o sätt igång bara. byt upp dig med tiden... :tummenupp

Pungis

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
Fazer
Om du har tänkt att lägga ut 1000-1500kr skulle ialla fall jag satsa på en begagnad. Gitarrer är ofta välbevarade och du får bra mkt mer för priset.

Per

YOU MEET THE NICEST PEOPLE ON A HONDA
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650HRC SM CR500
Tack för svar.
Jag skulle gärna köpa en snygg gitarr som funkar att ha framme när man insett att alla timmar av tragglande och klinkande varit förgäves, då man till slut inser att man är hopplöst omusikalisk. Fick höra "...För h-vete det närmaste du kommer musik är det som finns inspelat på kassettband" sist jag försökte.
Får jag tag på en billig så handlar jag en för prydnad, ev plinka försynt när ingen hör. Är det nån mot förmodan som vill höra en trudilutt lär man väl få skylla på nåt reumatiskt..

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife