Köpa gitarr??

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
John Holmes skrev:
Landola finns i allra högsta grad, priserna spänner från 5000:- till upp mot 25000:-

Jag har själv en urgammal Landola 12:a med ett riktigt läckert 70-tals Ziggismönster, man blir hög bara man tittar på den.

Hade själv en Landola (vet inte vilken model) en tid, men sålde den när jag konstaterade att jag inte kunde spela på den heller.... :rolleyes: ...men bra lät den tyckte jag...i alla fall när nån annan spelade på den. :hihi

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Pungis skrev:
Haha.. Är en "Paul" en gibson? Den gitarren kostade 7-10.000kr och det var verkligen inget specielt med den! Jag har spelat på andra gitarrer som låter klart bättre, bla en Ibanez för 3000kr! Jag har spelat sen jag var 10 år, gjort en platta och spelat på få föreställningar, tex Gransnäs. Så tondöd är jag knappast.

Du har alltså spelat i x antal år och vet inte vad en Gibson Les Paul är?
Du får tycka som du vill, det jag reagerade på var att du påstod att Gibson lät som "alla andra gitarrer", vilket till och med min mormor hör att de inte gör.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
BlueNote skrev:
Hm.. Jag är väl inte så jävla hajj på gitarrer.
Men dom gitarrister vi har haft i skolan, som Yngwie, I.A i Freak Kitchen etc. Har ofta sagt att dom knappast köpt en dyrare gitarr än 5-10k.
I.As dyraste kosta 5k, en ibanez elgura. (Om man bortser från hans egna märkesgura). När han kom in på scen kom han med sin gura, en gorillaförstärkare för 500 kr, en distpedal, plektrum och en del från en bil... lät det dåligt för det? Gudalikt !!

Precis! En gitarrist som är grym kan få det mesta att låta bra. Det är bara det att de riktigt bra grejorna låter ännu bättre. Yngwie köper ju iofs mest gamla dyra strator utöver de signaturgitarrer han får i spons. IA:a Caparison är ju inga billiga grejor heller....

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Per skrev:
Tack för svar.
Jag skulle gärna köpa en snygg gitarr som funkar att ha framme när man insett att alla timmar av tragglande och klinkande varit förgäves, då man till slut inser att man är hopplöst omusikalisk. Fick höra "...För h-vete det närmaste du kommer musik är det som finns inspelat på kassettband" sist jag försökte.
Får jag tag på en billig så handlar jag en för prydnad, ev plinka försynt när ingen hör. Är det nån mot förmodan som vill höra en trudilutt lär man väl få skylla på nåt reumatiskt..

Jaha.. du trodde att de bara va att ta en gitarr o prova i 20 minuter så kan man det.. ojojoj. nu snackar vi nåt som tar tid... och som är mkt tålamodsprövande. Men är man intresserad så blir det ju rolig tid. Har man inte intresset så blir det som du säger, att den åker upp på väggen..

Hur blir man bättre då ? jo, en halvtimme om dagen.. inte 4 timmar på lördagen o sen inte spela nåt på flera dagar. Här måste kontinuiteten till. varenda dag, en liten stund. Alla kan lära sig spela, sen hur långt man kommer sitter i envishet. Visst .. fallenhet och musiköron gör ju inte saken sämre.
Jag kan själv inte en not, men plockar nog ut de mesta om jag får sitta ett tag ... ge inte upp så lätt, de är kul som fan när det börjar sitta.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
ambulans skrev:
Jaha.. du trodde att de bara va att ta en gitarr o prova i 20 minuter så kan man det.. ojojoj. nu snackar vi nåt som tar tid... och som är mkt tålamodsprövande. Men är man intresserad så blir det ju rolig tid. Har man inte intresset så blir det som du säger, att den åker upp på väggen..

Hur blir man bättre då ? jo, en halvtimme om dagen.. inte 4 timmar på lördagen o sen inte spela nåt på flera dagar. Här måste kontinuiteten till. varenda dag, en liten stund. Alla kan lära sig spela, sen hur långt man kommer sitter i envishet. Visst .. fallenhet och musiköron gör ju inte saken sämre.
Jag kan själv inte en not, men plockar nog ut de mesta om jag får sitta ett tag ... ge inte upp så lätt, de är kul som fan när det börjar sitta.

Själv tycker jag att gitarr är skitlätt att lära sig. Jämfört med piano eller violin som är rena döden. Grunderna sitter ju på bara några veckor om man övar lite, sen är det bara att lira. Själv spelade jag ibland uppemot 5-6 timmar varje dag bara för att det var så jäkla kul. Tyvärr gjorde jag misstaget som många gör att jag bara satt och lirade skalor och kunde lira räkor lika snabbt som Vai och grabbarna, felet var bara att jag var usel kompgitarrist och var helt värdelös i mitt första band.....samma sak fick en såpass erkänd kille som Marty Friedman lära sig då han började i Megadeth. Fast visst har man haft lite nytta av teknikträningen, dock är det att spela i ett band och verkligen bli tajt som gör dig bra på riktigt.

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Chris Ash skrev:
Själv tycker jag att gitarr är skitlätt att lära sig. Jämfört med piano eller violin som är rena döden. Grunderna sitter ju på bara några veckor om man övar lite, sen är det bara att lira. Själv spelade jag ibland uppemot 5-6 timmar varje dag bara för att det var så jäkla kul. Tyvärr gjorde jag misstaget som många gör att jag bara satt och lirade skalor och kunde lira räkor lika snabbt som Vai och grabbarna, felet var bara att jag var usel kompgitarrist och var helt värdelös i mitt första band.....samma sak fick en såpass erkänd kille som Marty Friedman lära sig då han började i Megadeth. Fast visst har man haft lite nytta av teknikträningen, dock är det att spela i ett band och verkligen bli tajt som gör dig bra på riktigt.

ja jo, men att ställa sig o lira med ett band om man aldrig har håll i en gitarr ??
de va ju hur man gör från start de va fråga om.. :va

Pungis

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
Fazer
Chris Ash skrev:
Du får tycka som du vill, det jag reagerade på var att du påstod att Gibson lät som "alla andra gitarrer", vilket till och med min mormor hör att de inte gör.

Jag är en sådan som spelar på mina instrument och skiter i vad annat folk spelar för några instrument. Min gitarr låter bra och jag behöver ingen Gibson. Den gitarren som jag testade kostade inte alls lika mycket som man hör att en Gibson ska kosta. Kopia? Eller du kanske vill komma till Linköping själv och testa den gitarren?

Pungis

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
Fazer
Chris Ash skrev:

Jag är en sådan som spelar på mina instrument och skiter i vad annat folk spelar för några instrument. Min gitarr låter bra och jag behöver ingen Gibson. Den gitarren som jag testade kostade inte alls lika mycket som man hör att en Gibson ska kosta. Kopia? Eller du kanske vill komma till Linköping själv och testa den gitarren? Jävla gnällspikar på det här forumet..

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Sålda
Säger bara en sak om gitarr spelning.. METRONOME Den är det många som glömmer,
hade aldrig kunnat utvecklas utan den :tummenupp

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
stony skrev:
Säger bara en sak om gitarr spelning.. METRONOME Den är det många som glömmer,
hade aldrig kunnat utvecklas utan den :tummenupp

Metronom är nyttigt, men fruktansvärt tråkigt. Jag har spelat trummor i drygt 8-9 år och har kanske suttit med metronomen sammanlagt 4-5 timmar. För min del så är det bra mycket roligare att plocka med ett gäng cd-plattor till lokalen och traggla med dem och för det mesta kan man vara rätt säker på att de spelar taktfast..:)

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Chris Ash skrev:

Gibson har tveklöst det skönaste ljudet i mina öron. Gamla bandpolarens flying V med dirty fingers på...can´t beat the feeling :tummenupp en strata låter som en kazoo* i jämförelse...

*= liten bleckpipa med ett smörpapper i

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Köp en snygg gitarr, allt går att spela på.

Jag spelade inte bättre på min Gibson än på min Steinberger än på min Cort.
Så länge inte halsen känns som en ohyvlad bjälke med klister på baksidan.

Alla låter vi olika, Ljudet sitter till stor del i fingrarna, hur vi håller och slår an.
Det går inte att köpa till sig sköna toner, förutom att man slipper oönskade rundgångar, knaster och brus med bra mickar och bra band.

:yoparty

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Om vi snackar elgura så håller jag på Hendrix, Blackmore och Malmsteens alternativ: strata med marshallförstärkare :rock

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Pungis skrev:
Jag är en sådan som spelar på mina instrument och skiter i vad annat folk spelar för några instrument. Min gitarr låter bra och jag behöver ingen Gibson. Den gitarren som jag testade kostade inte alls lika mycket som man hör att en Gibson ska kosta. Kopia? Eller du kanske vill komma till Linköping själv och testa den gitarren?

Nä, tack, jag har spelat på allt som kommit ut i princip,speciellt om det är en Ibanez, har själv haft en JEM777:a och en RG. Det mesta som är dyrt är bra, men det behöver inte vara dyrt för att vara bra. Om vi tar en Ibanez RG tex så är det en fin gitarr med bra kvalitet men de låter ap-klent med originalelektronik. En RG med tex DiMarzio Steves Special eller liknande mickar låter kanon. Dessutom brukar floydstallen vara skit på billiga Ibanezer, det ÄR enorm kvalitetskillnad på ett floydstall gjort av riktiga bitar och ett budgetstall.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
supernaut skrev:
Köp en snygg gitarr, allt går att spela på.

Jag spelade inte bättre på min Gibson än på min Steinberger än på min Cort.
Så länge inte halsen känns som en ohyvlad bjälke med klister på baksidan.

Alla låter vi olika, Ljudet sitter till stor del i fingrarna, hur vi håller och slår an.
Det går inte att köpa till sig sköna toner, förutom att man slipper oönskade rundgångar, knaster och brus med bra mickar och bra band.

:yoparty

Man jämför ju alltid med sig själv och med sina egna öron. Jag kan lira satan mad en billig sketförstärkare och en Cort. Men det låter ju bättre om jag gör samma sak med en Texasstrata genom en Dumble...

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Man blir ju nästan sugen på att börja spela igen när man läser såna här trådar. Jag lade ner allt gitarrspelande för x antal år sen när jag insåg min totala tallanglöshet. Menmen, skam den som ger sig... jävligt kul är det iaf.

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZ1-08
Intressanta diskutioner här, får väl dra mitt stå till stacken.

Spelar själv gitarr men vill inte påstå att jag är nån "gitarr gud" en sak har jag där emot lärt mig att ljudet till 90% sitter i fingrarna eller kanske i hjärtat men det är inte fel att satsa på bra prylar. Har själv ett x antal gitarrer och efter många år fastnat för fender stator men jag har även haft och har ibanez Rg och gibson lp och ljudet i dem är bra men personligen föredrar jag som sagt strator. För övrigt är väl inte Gibson Lp något som man köper som första gitarr pga priset. Idag finns det så otroligt mycket bra gitarrer på marknaden som inte kostar en förmögenhet pga av märket sen att jag själv är märkes bög är en helt annan sak.

Mitt förslag är att köpa en billig gitarr som ser och låter bra och sen om man tycker att det är kul byter man upp sig. :tummenupp

Pungis

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
Fazer
Chris Ash: Det var ingen elgitarr jag provade. En stålsträngad akustisk Gibson.

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Chris Ash skrev:
Om vi tar en Ibanez RG tex så är det en fin gitarr med bra kvalitet men de låter ap-klent med originalelektronik. En RG med tex DiMarzio Steves Special eller liknande mickar låter kanon. Dessutom brukar floydstallen vara skit på billiga Ibanezer, det ÄR enorm kvalitetskillnad på ett floydstall gjort av riktiga bitar och ett budgetstall.

*Vilka mickar sitter original på RG-modellen?
*Har alla RG licensierade Floydstall?

Bara en stilla undran alltså.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife