Köpa gitarr??

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Pungis skrev:
Chris Ash: Det var ingen elgitarr jag provade. En stålsträngad akustisk Gibson.

Hmmm, jaså, ja Gibson är väl inte direkt kända för akustiska superguror även om de har riktigt brutaldyra saker. Jag är inte lika bevandrad bland de akustiska gurorna, det ska jag erkänna.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
John Holmes skrev:
*Vilka mickar sitter original på RG-modellen?
*Har alla RG licensierade Floydstall?

Bara en stilla undran alltså.

*Det är nog olika beroende på vilken RG det är men då det är "budgetmodellen" i Ibanez sortiment så är det originalskräp, inga Duncans eller PAF Pro här inte....

*Ja

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Chris Ash skrev:
*Det är nog olika beroende på vilken RG det är men då det är "budgetmodellen" i Ibanez sortiment så är det originalskräp, inga Duncans eller PAF Pro här inte....

*Ja

Åfan,, jag trodde alla "bättre" RG levererades med Seymore Duncanmickar och riktiga Floydstall som det var på min. =/
Köpte den dock beggad så det var väl utbytt på den.

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZ1-08
Chris Ash skrev:

*Ja

Nja gibsons akustiska gitarrer är väl super guror om man ser till priset, finns bättre enligt mig. På min ibanez sitter det V1 S1 och V2 micar orginal och även floyd som funkar fel fritt, men jag har bytt hals till en charvel hals som är det skönaste jag någonsin spelat på. Orginal micarna funkar otroligt bra, har prövat en massa olika micar men tycker att org micarna är helt okej
:tummenupp

Modellen jag har är en RG 550 från 80-talet, har sett dem beggade till riktiga super priser.

KawaF3771

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GS 500 E -99
Har en stålsträngad Yamaha i familjen som ja spela lite på förr... nylon e mycket behagligare åt fingrarna iallafall! Men min morfar tycker att dom spelar kasst så jag vet inte :)

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Katana -82
Rodentboy skrev:
Gibson har tveklöst det skönaste ljudet i mina öron. Gamla bandpolarens flying V med dirty fingers på...can´t beat the feeling :tummenupp en strata låter som en kazoo* i jämförelse...

*= liten bleckpipa med ett smörpapper i
kan inte tala för alla andra, men det är pga det där metalliskt rena strataljudet som jag älskar den(tror det är det du menar med "kazoo")

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Ibanez RG har allihop licensierade Floydstall. Jag hade en RG550 från 92 eller nåt och trots att jag i princip aldrig svajar så gick intoneringen åt helvete precis hela tiden. Bytte delar på det jävla stallet minst 1 gång/år. Sen köpte jag en JEM777 ett par år senare och den hade ett betydligt bättre Floydstall(guran kostar iofs 3-4 ggr mer) men även det behövde renoveras efter ett par-tre år. Numera kör jag efter devisen "en riktig gitarrist svajar aldrig" och har inte en enda gitarr med floyd-skräp stall. Jag pallar helt enkelt inte med dem.

Gilliar i princip inte några originalmikar, förutom vissa Gibsons och en del Singlecoil stratamikar. De dyrare gurorna brukar ju levereras med riktiga saker. Originalmikar monteras ofta enbart för att få ner priset och är alltid taffligt lindade, ger mycket brus och oönskad feedback. Att halsmiken är för klen är dessutom något jag upplevt på 100% av alla RG jag spelat på i originalskick.

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Chris Ash skrev:
Man jämför ju alltid med sig själv och med sina egna öron. Jag kan lira satan mad en billig sketförstärkare och en Cort. Men det låter ju bättre om jag gör samma sak med en Texasstrata genom en Dumble...

Jovisst! men en taskig gitarrist kan inte köpa talang genom att hänga på sig en Goldback med p-90.

Jag tror det var Jonny Winter som träffat Eddie van Halen nånstans, han sa i alla fall i en intervju att han bad om att få prova Eddies utrustning. Så de testade varandras prylar, men han fick aldrig gitarren att låta som Eddie´s gitarrspel.

En rolig historia me tanke på den eviga jakten efter det bästa ljudet. Det sitter i fingrarna.

Dagens nybörjare har det bra tycker jag, eftersonm de riktiga budgetgitarrerna är långt mycket bättre än var de var för tjugo år sedan. Tar jag en Epiphone eller en japanstrata eller en Cort, så går det att få dem riktigt bra efter mickbyte.

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZ1-08
Chris Ash skrev:
Ibanez RG har allihop licensierade Floydstall. Jag hade en RG550 från 92 eller nåt och trots att jag i princip aldrig svajar så gick intoneringen åt helvete precis hela tiden. Bytte delar på det jävla stallet minst 1 gång/år. Sen köpte jag en JEM777 ett par år senare och den hade ett betydligt bättre Floydstall(guran kostar iofs 3-4 ggr mer) men även det behövde renoveras efter ett par-tre år. Numera kör jag efter devisen "en riktig gitarrist svajar aldrig" och har inte en enda gitarr med floyd-skräp stall. Jag pallar helt enkelt inte med dem.

Gilliar i princip inte några originalmikar, förutom vissa Gibsons och en del Singlecoil stratamikar. De dyrare gurorna brukar ju levereras med riktiga saker. Originalmikar monteras ofta enbart för att få ner priset och är alltid taffligt lindade, ger mycket brus och oönskad feedback. Att halsmiken är för klen är dessutom något jag upplevt på 100% av alla RG jag spelat på i originalskick.
Håller med dig om att floyd är ett elände att hålla på med men på min har det funkat felfritt,nu spelar jag iofs väldigt sällan på den. Hals micen på min rg är tvärt emot för hög mot stall micen, sen vete fan det här med ljud i olika micar är ett ständigt sökande efter det perfekta ljudet ena dan tycker man att nu har jag hittat det och nästa dag låter det skit, själv är jag nöjd med de gitarrer jag har just nu men nu ska jag rikta in mig på den perfekta stärkaren och tar det lika lång tid som med gitarrerna kommer det att bli dyrt är jag rädd o va fan man ska ju åka hoj också :banana Gott Nytt År till er alla :fyllisar

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Chris Ash skrev:

Håller benhårt med dig. Floyden på kramer har alltid varit bättre enligt min erfarenhet. Vad gäller svaj, så gillar jag skarpt Steinbergers modeller, klockren stämning och låsbart till fast stall. Tycker även att Floyd är sustaindödande.

Gott nytt på er förresten :fyllisar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Det är nog lite olika från person till person det där, jag trivdes med Floydstallet och mickarna på min RG550. Visst, man får stämma och intornera ibland och det är lite mycket skruva men det var ju inget onormalt.

Fendrarna däremot trivdes jag aldrig med, hade både mex- och texstrator men,,, näe.
Les paulen, trots att det var en Epiphone, är nog den gitarr jag var mest nöjd med. Riktigt fint häng i den guran och ändå går den ju inte att jämföra med en Gibson.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Steinberger kan jag inte uttala mig om. Visst, jag har spelat på dem men aldrig ägt en gitarr med ett sådant svaj. Känns som om jag klarar mig fint utan.

Vad gäller den perfekta stärkaren så måste jag erkänna en sak. Jag är väldigt konservativ med stärkare men när jag slutade spela i band sålda jag av min Mesa Boogie Dual och skulle ha något mer behändigt. Fick rådet att prova en digitalstärkare...nja tänkte jag och det mesta lät ganska taskigt. MEN så hittade jag VOX Valvetronix 120W, helt perfekt för mina nuvarande behov och den mest prisvärda stärkaren jag har spelat på.

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZ1-08
Chris Ash skrev:
Steinberger kan jag inte uttala mig om. Visst, jag har spelat på dem men aldrig ägt en gitarr med ett sådant svaj. Känns som om jag klarar mig fint utan.

Vad gäller den perfekta stärkaren så måste jag erkänna en sak. Jag är väldigt konservativ med stärkare men när jag slutade spela i band sålda jag av min Mesa Boogie Dual och skulle ha något mer behändigt. Fick rådet att prova en digitalstärkare...nja tänkte jag och det mesta lät ganska taskigt. MEN så hittade jag VOX Valvetronix 120W, helt perfekt för mina nuvarande behov och den mest prisvärda stärkaren jag har spelat på.

Det är den stärkaren jag funderar på att köpa, provade den och måste säga att det är absolut den bästa digital stärkaren jag provat och den lät även bättre en många botiq stärkare som kostar en mindre förmögenhet. Har kommit en vtx modell men den har jag inte provat.

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Bengan skrev:
kan inte tala för alla andra, men det är pga det där metalliskt rena strataljudet som jag älskar den(tror det är det du menar med "kazoo")

Ja..tror nog vi förstår varandra. Jag ser det väl mer som platt och tunnt ljud än metalliskt rent...mycket ligger nog i att jag nästan alltid spelat med folk som kör just gibson och nån gång har väl en strata smugit in, men den blir överkörd rätt fort, men det beror iofs på vem som spelar och vad man spelar.

Jag är dock ingen direkt gitarrexpert. Har bara haft en Hagström SS och en Ibanez V-gitarr från -83(den ligger nog kvar nånstans i källaren har jag för mig)...sen blev det att gå tillbaks till trummorna istället.

Mingves

Guest
Nu har jag impulsköpt min första gitarr:)

Det blev en Ibanez AW15LG som fanns på rea för 1995:- kostat 2895:-, som hittat alltså. Köpte en liten stämapparat och en accordbok med, kan nog behövas mer än den för att det skall låta ok......

Så nu skall jag spela så grannarna blir tokiga...

Så här ser den ut förressten...

Bifogat

• AW15LG-12-01.jpg
    AW15LG-12-01.jpg
    40 KB · Visningar: 51

Mingves

Guest
Jag kommer bli nästa steve Vai....kan redan D-dur...efter 5 min, visserligen med lite ojämt resultat..

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
"Naa, det där är ingen Fender, det där är en Ibanez"

Pungis

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
Fazer
Ambulans: Du verkar vara duktig på gitarr :) Vad spelar du för sorts musik? Några stämmor/melodier du har lust att dela med dig? :)

Någon som har mekat mycket med gitarrer eller arbetat som reparatör? En sträng (d) skallrar nere i stallet. Har tagit bort strängen men inte sätt något misstänktsamt.

Härligt mingves :tummenupp
När jag började spela plockade jag ut Lilla snigel, och andra barnlåtar. Bra att börja med, även om det låter larvigt :D Det gäller att lära sig spela jämt och hitta takten, det är en bra början!

Last edited:

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Pungis skrev:
Ambulans: Du verkar vara duktig på gitarr :) Vad spelar du för sorts musik? Några stämmor/melodier du har lust att dela med dig? :)

Någon som har mekat mycket med gitarrer eller arbetat som reparatör? En sträng (d) skallrar nere i stallet. Har tagit bort strängen men inte sätt något misstänktsamt.

När jag började spela plockade jag ut Lilla snigel, och andra barnlåtar. Bra att börja med, även om det låter larvigt :D Det gäller att lära sig spela jämt och hitta takten, det är en bra början!

Från början har jag faktist lirat trummor .. i 15 år, började i musikskola som 6 åring... så jag har jönsat runt med lite olika band ... min farsa är gammal dansbandsnisse... :D ( nu va de ju inte sånt vi lirade)
Tröttnade på att inte kunna spela trummor hemma, samt att de är inte så lätt att spela melodier på ett trumset :rolleyes: Det blev gitarr i stället...
fast jag kan nog spela det mesta bara jag får sitta en stund o testa.
Har väl ett par hundra låtar liggandes i pärmar som jag har tagit ut, och som flitigt spelades på uteserveringar, privatfester , pizzerior osv.. jag kan inte en enda not på gitarr, men efter ett tag så hör man ju hur det ska låta. Så jag har alltid bara spelat på gehöret.. Men att sitta ensam på uteserveringarna o jobba svart ger ju inte sååå mkt i pensionsparande , samt att med barn varannan vecka så finns det annat man måste prioritera. Att spela för aspackade gäster som vill höra maria går på vägen 7 ggr på en kväll... det ger ju inte en själv så mkt musikaliskt direkt. Men de va snabba stålar... och man kan lätt tjäna 30.000 i månaden om man e beredd att offra alla helger på detta. Om jag är nån musiklärare det vette fan.. eftersom jag spelar saker jag knappt vet själv vad jag gör.. :)
Men visst.. kan jag hjälpa nån så är jag bara glad... delar gärna med mig av mina erfarenheter :tummenupp

Mingves

Guest
Pungis skrev:

Jag har fått lite R.E.M av en kompis med accordmallar eller vad det nu´heter, dock skall jag lära mig accorden först.....
Märker att eftersom den är stålsträngad får man ganska ont efter en stund...men fan vad det är kul:)

//M

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife