Köpa gitarr??

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Äkta pain med sånt :)
Jag spelar gitarr på "Heltid" å lirar ofta elgura... men fan vad jag får pain efter stålsträngade akkuguror :)

Mingves

Guest
BlueNote skrev:
Äkta pain med sånt :)
Jag spelar gitarr på "Heltid" å lirar ofta elgura... men fan vad jag får pain efter stålsträngade akkuguror :)
Hur du någe tips på nån bra sida med hjälp för nybörjare?

//M

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Jag vill inte rekomendera nåt. Dom flesta sidorna suger.
Min polare brukar alltid vilja visa nåt nytt han lärt sig... så säger jag, eh det där är fel !! Så säger han.. "nä kolla tabsen" eller vad fan han nu tagit ut det ifrån. Det är alltid nå småfel på sidor som man bara blir galen utav.

Pungis

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
Fazer
Angående fingrarna så går det bort på nån vecka, möjligtvis ett par :D Jag var 12år när jag började spela stålsträngad gitarr, och då är ju inte huden precis hård :D

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Jag skulle nog göra så att jag började med att lära mig simpla låtar, desto simplare dom är desto större chans äre att dom stämmer överrens med det som står i tabsen du hittat. Dvs lär dig "grundackord". Moll / dur, sen kan du börja känna på att ta ackorden i olika lägen, dvs högre upp på halsen. Sen kan du börja titta på andra ackord som Maj, Dim osv :p

Mingves

Guest
Har börjat med d-dur,b-moll, a-dur, f#-moll osv. Hoppas det är rätt sätt, försöker lära mig byta mellan dem och att komma ihåg vad de heter med...jätteklurigt

Mingves

Guest
i ackordboken jag köpte står det grundton, skall man göra anslaget på den då eller vad menar de?

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Grundtonen är i D-dur D. Grundtonen i F#moll är F#. Inte så lustigt :p
PM:a om du vill ha mer hjälp:)

Mingves

Guest
Vad betyder de svarta och vita fyrkanterna, och de runda pluttarna? Jag fattar att man skall hålla på dem men hur skiljer de sig åt?
Skall man ha anslaget på fyrkanterna?

//

Bifogat

• D-dur.GIF
    D-dur.GIF
    2.1 KB · Visningar: 341

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
fyrkanter och runda prylar förstår jag mig inte på men X betyder att du inte ska spela på den strängen.
Står det inte i boken? Det borde så.. typ 1 = pekfingre 2 = långfinger etc.

Mingves

Guest
BlueNote skrev:
fyrkanter och runda prylar förstår jag mig inte på men X betyder att du inte ska spela på den strängen.
Står det inte i boken? Det borde så.. typ 1 = pekfingre 2 = långfinger etc.
Jo det står men inte varför vissa är fyrkanter=grundton och andra är cirklar...

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
Är det inte bättre att börja lite efter ttabulatur direkt ? Då låter det ju bra direkt = innnte så tradigt innan du lärt dig ackord.

Ta nåra tab på olga och plugga in, Typ ACDC Highway to hell......... Nä men allt finns där. Hellre nåt som du gillar och tycker är värt att öva in.

Annars är ju lite Andantino och Allegro ganska kul. Men då få cellerna jobba lite, och dessutom ha lite av kontakt med fingrarna

//Johan

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Aha!

Men det är givet, dom vill bara att du lär dig att du har med grundonen flera ggr.. Den lösa tonen är D, tredje bandet på B strängen är också D. Bara så du "vet" att det är det :p

Mingves

Guest
BlueNote skrev:
Aha!

Men det är givet, dom vill bara att du lär dig att du har med grundonen flera ggr.. Den lösa tonen är D, tredje bandet på B strängen är också D. Bara så du "vet" att det är det :p
Ok, men man skall göra lika mycket anslag på alla strängarna? Eller? Alltså de utan X..

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Yes, eller du gör väl som du vill att det ska låta? :) Dom där tonerna som är markerade ger ackordet D. Sen får väl du göra som du vill :)

Mingves

Guest
BlueNote skrev:
Yes, eller du gör väl som du vill att det ska låta? :) Dom där tonerna som är markerade ger ackordet D. Sen får väl du göra som du vill :)
Hehe, va bra. Då kan det ju låta för djävligt....:)

Johan, jag skall testa highway...

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Måste bara bidra med lite gitarrhistoria i den här tråden. Jag har en nylonsträngad Aria (spelar sällan på den) och en stålsträngad "Bo Wretling" (spelar ofta på den). Bägge akustiska men den ena är lite speciell som ni kan se... :) Ni som bor i Linköping har kanske hört talas om bandet Acustica? Peo i nämnda band var hemma hos mig en gång för en massa år sedan och provade "Wretlingen" och sa att det var nog den bästa stålsträngade gitarr han spelat på! Räcker bra för mig och prisvärd var den också, 150 kr på Amnestyboden i Härnösand! Kul med en gitarr som snart fyller 60! :kär

Bifogat

• gitarr2.jpg
    gitarr2.jpg
    75 KB · Visningar: 83
  • gitarr1.jpg
    gitarr1.jpg
    77.4 KB · Visningar: 67

Mingves

Guest
Torkel skrev:
Måste bara bidra med lite gitarrhistoria i den här tråden. Jag har en nylonsträngad Aria (spelar sällan på den) och en stålsträngad "Bo Wretling" (spelar ofta på den). Bägge akustiska men den ena är lite speciell som ni kan se... :) Ni som bor i Linköping har kanske hört talas om bandet Acustica? Peo i nämnda band var hemma hos mig en gång för en massa år sedan och provade "Wretlingen" och sa att det var nog den bästa stålsträngade gitarr han spelat på! Räcker bra för mig och prisvärd var den också, 150 kr på Amnestyboden i Härnösand! Kul med en gitarr som snart fyller 60! :kär
De säger ju att gitarrer tillverkade i rent trä och inte plywood blir bättre med åren....

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife