Köpa GPS

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Såhär lagom på säsongen kom jag på att jag skulle vilja ha en gps.
Vad ska man välja om man vill ha någon som funkar till hojjen?

MC Doktorn

Guest
Garmin Z660 med senaste FW3.90 är den bästa MC gps:en på marknaden :tummenupp

Fästet som medföljer duger utmärkt och
undvik Touratech om du inte vill betala ockerpriser.

Last edited:

Ronny

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -18, Honda CBR600RR -08
Jag köpte mig en Garmin zumo 220 och den funkar prima både i bilen och på hojen.
Det följde med en bra hållare till styret och en hållare till bilen.
Också är den mindre och smidigare än zumo 660.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Jag köpte mig en Garmin zumo 220 och den funkar prima både i bilen och på hojen.
Det följde med en bra hållare till styret och en hållare till bilen.
Också är den mindre och smidigare än zumo 660.
Hur gillar den fukt och vibrationerna?

Ronny

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -18, Honda CBR600RR -08
Hur gillar den fukt och vibrationerna?

Den är vattentät, så det är inga problem.
Vibrationer verkar den tåla med, det är ju en mc-gps.
Det är stora ikoner på displayen så det går att manövrera den med handskar på sig.
Jag är helt klart nöjd med min zumo 220.

Taipan

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2010
Hoj
GSXR1000 K7, VTR-SP1
NEJ KÖP TOMTOM RIDER

om de är till hojen

Bara lite att tänka på:

Tomtom urban rider (tomtoms nya gps för mc) är billig men det kommer inte med någon laddkabel + att hållaren som följer med inte kan kopplas till någon laddkabel.

Ny hållare + kabel kostar 700-800 kr.

Ljud får du endast via bluetooth, dvs det finns ingen inbyggd högtalare.

Batteritiden är 6-7 timmar

Jag hade en sån på min europasemester i sommar. Den fungerade bra och är enkel att använda men användargränssnittet känns lite gammaldags. Det som var jobbigt var det här med laddningen av gpsen. Hade iofs ciguttag och kunde ladda den i tankväskan.

Ska du köpa en tomtom välj isf tomtom urban rider PRO. Den har laddkabel och ett ganska bra bluetooth-headset.

Ett alternativ är också att använda mobilens gps eller en billig bil-gps. På www.pam.se hittar du fästen och vattentäta boxar.

Lycka till!

Fredrik Å

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Hoj
2007,BMW,R1200GS 2001,Suzuki DRZ400S
Den stora fördelen med att välja Garmin är att många många fler kör med det än Tomtom så att det går att få färdiga rutter från andra som man laddar in i GPS:en. Garmins ruttplaneringsprogram är rätt bra hur det är med Tomtom vet jag inte (Tror inte ens att dom har något). Det är väldigt bekvämt att planera turen hemma och sedan ha en färdig rutt att följa. Att tillverka rutten direkt i GPS:en tycker jag är helt värdelöst.Man får ingen översikt.Om man ska använda den för färd från A till B spelar det nog ingen roll vilken man väljer men vill man ha den för att åka dem roligare vägen och inte alltid närmaste vägen så föredrar jag Garmin. Om du väljer en Zumo är det VIKTIGT att inte koppla in hållaren direkt till batteriet utan den ska drivas via något som bryter strömmen när tändningen slås av. Hållarna är nämligen kända för att rosta ihop annars.

MC Doktorn

Guest
Men visst har väl TomTom ett enklare ruttplaneringsprogram.
Jag som använder Garmins Mapsource som funkar bra, använder GPSn i bilen och kör ffa offroad på stigar.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Najs,tackar för alla tips. Drog iväg för att klämma och känna lite men ingen butik som jag besökte hade MC GPSerna hemma. Allt var beställningsvara.
Det lutar åt en Garmin just pga att flera verkar använda Garmin och således lättare att fixa och grejja med rutter osv.
Ingen som har en bild på hur fästet ser ut? Funkar det på Clip-on styren?

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Kör med Garmin nuvi 500. Kostar bara runt 2 lök och är vattentät. Kör även skoter (snöskoter) och lastbil med den. Den har inget onödigt lullull men den visar dig rätt.
Friluftskartan kan man "köpa" på nätet och smeta i.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Köpte mig en Zumo 220 idag. Kommer nog att bli bra. Någon som har någon ball rutt ute i Södermanland som man kan provåka lite.
Dock så va ju inte fästet något som jag ville använda så jag byggde om det lite så man kunde fästa GPSen framför tanken istället för på styret.

SLAS

WCX: are
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 -06 och ett bygge
Last edited:

McFlurry

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
Honda CBR1000RR Fireblade
Om någon annan undrar så har jag mejlat support@garmin och frågat. Fick det här som svar:

De uppgifter som stämmer är på den internationella hemsidan. Zumo 220 har inget qwerty-tangentbord och heller ingen FM-sändare.
Vi beklagar dessa fel som kommit med på www.garmin.se och kommer att åtgärda felen så snart som möjligt.

Throttlejunkie

Stenhård mjukis:)
Gick med
26 Dec 2004
Hoj
Byter ofta :)
Svenska Garmins hemsida suger, d v s uppgifterna är absolut inte att lita på; vilket jag bittert lärt mig genom åren.

Ni som söker efter SUVERÄN info och utvärdering av GPS:r kan besöka Resmarks hemsida: resmark.se/gps/gpstips.pdf

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...