Köpa hjälm Arai Haga

D.C

998cc Ren Ondska
Gick med
21 Dec 2006
Hoj
Yamaha R1 2004
Tjena!

Tänkte jag skulle handla en ny hjälm...funderar på arais Haga hjälm...kostar här 8250 kr men har hittat utomlands för ca 650 dollar...typ halva priset...

Så jag undrar om det är något jag bör tänka på...är storlekarna anorlunda?godkännanden osv?har nu en arai viper storlek M....

Mvh

Dejan

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Tänk på att om du handlar utanför EU så tillkommer moms och tullavgifter. Moms 25% och tull ~8% på totalsumman har jag för mig.

Storlekarna bör ju vara samma men däremot kan du få problem med försäkringsbolagen eftersom hjälmar köpta utanför EU sällan är E-märkta. En välkänd hjälm som Arai Haga borde dock inte vara några problem där heller dock.

Men det kan bli problem.

RICHAARD

Bannad
Gick med
27 Mar 2007
Hoj
JA-a
haga är väl namnet på motivet och jag antar att det handlar om rx7an.. köper du i europa är det likvärdig produkt som hemma, usa&asien skiljer sig.

D.C

998cc Ren Ondska
Gick med
21 Dec 2006
Hoj
Yamaha R1 2004
Tjena!

Ok,ska kolla upp exakta summan med frakt osv...

Japp det är rx-7an vi pratar om ja...

Tackar för dom snabba och upplysande svaren.....

Mvh

Dejan

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Aprilia rsv
Om det är den Haga jag tror att du menar så tyckte jag 650 dollar lätt dyrt, i alla fall om man letar på ebay.com, så här har du kanske lite billigare alternativ.

http://motors.shop.ebay.com/Parts-A...f2186QQBrand3d75b67ZArai1f4439?_rkw=rx-7 haga

Själv köpte nyligen en rx-7 på ebay, Jag hade den hemma inom en vecka och totalpriset blev ca 4300kr. Den är märkt DOT och SNELL vilket inte är godkänt i Europa. (Jag har svårt att tro att det i praktiken kan innebära några som helst problem såvida du inte ska tävla).
När det gäller storleken så är det svårt att säga om det är någon skillnad, på mej sitter usa hjälmen i alla fall lika bra som den jag testade i en svenk butik.

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Ett tips till trådskaparen är att Yamaha Center i gbg har flera Rx7 på rea till riktigt bra priser. Värt att kollas upp då de var rätt färska modeller det handlade om!

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
vill man promt ha en arai med ett specifikt motiv så är det som följer.

-alla som säger att det inte passar eller väger mer om man köper från USA snackar i nattmössan. det är visserligen lite olika form på dem, men när jag köpte en från US så satt den exakt som den jag provade hemma.

-Enligt If så spelar det inte ngn roll om du köpt din hjälm i US eller Japan eller whatever. observera att detta är mot försäkring. om det är ngt annat som skiljer med märkningen vet jag inte, tex vid race.

-totat kostnad ink allt blir ca 5000 SEK vid en import från USA mot minst 8000 i butik i sverige. igen, detta gäller inte alla hjälmar, vissa säljer de ju för 3000 i sverige, för att motiven är skitfula.

-ska du beställa gäller sedvanliga försiktighetsåtgärder på ebay.

-glöm för i helv*** inte att beställa med minst två kråmvisir, det är halva priset där borta. jag köpte 4 när jag var där över jul...alltid bra att ha vettu.

-för alla moraltanter som tycker att man skall gynna de lokala handlarna, visst. jag tycker det är fair om jag har gjort en skysst import och betalat tull och moms.

du eller alla andra är välkomna att PMa åsikter.:D

glömde ju nästan, jag köpte en RX-7 pedrosa, grym finish på hjälmen, är supernöjd och arai is the shit!

RICHAARD

Bannad
Gick med
27 Mar 2007
Hoj
JA-a
alla som säger att det inte passar eller väger mer om man köper från USA snackar i nattmössan. det är visserligen lite olika form på dem, men när jag köpte en från US så satt den exakt som den jag provade hemma.
jag litar mer på arais officiella uttalande på deras hemsida än någon tomte på ett forum.. bara en sådan sak som att man kan förverka garantin känns som ett ganska tungt argument.. http://www.araihelmet-europe.com/php/language.php

tänker man på att snittpriset för en rx7a är $650 så blir minsta summan 5500sek inkl. tull&moms.. lägg på frakten så är du uppe i lite mer än 6000sek och därmed samma priser som i tyskland, med den skillnaden att hjälmen du köper i tyskland är anpassad för den europeiska marknaden..

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Aprilia rsv
tänker man på att snittpriset för en rx7a är $650 så blir minsta summan 5500sek inkl. tull&moms.. lägg på frakten så är du uppe i lite mer än 6000sekQUOTE]

Som jag skrev i en annan tråd "Jag köpte av en handlare på ebay.com, inköpspris 519 dollar, frakt 58 dollar,
= 3723 kronor + moms/tull 660 kronor. Tot 4383 kr.

Det enda myglet var att den amerikanska handlaren skrev ner värdet något för att sänka tull och moms, något som samtliga (ganska många) handlare jag gjort affär med har gjort.:)

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
tänker man på att snittpriset för en rx7a är $650 så blir minsta summan 5500sek inkl. tull&moms.. lägg på frakten så är du uppe i lite mer än 6000sek och därmed samma priser som i tyskland, med den skillnaden att hjälmen du köper i tyskland är anpassad för den europeiska marknaden..

svara inte ens....

jag litar mer på arais officiella uttalande på deras hemsida än någon tomte på ett forum.. bara en sådan sak som att man kan förverka garantin känns som ett ganska tungt argument.. http://www.araihelmet-europe.com/php/language.php

det är klart att dom tar avstånd från import från USA, det är ju emot hela deras affärsidé.

på påståendet om jag skulle vara en tomte; alla får ha sina egna åskiter, men har du inte själv provat en hjälm på båda sidorna atlanten så kan du ju bespara oss dina proffskommentarer...

RICHAARD

Bannad
Gick med
27 Mar 2007
Hoj
JA-a
det är klart att dom tar avstånd från import från USA, det är ju emot hela deras affärsidé.
att ta avstånd från något och förkunna att garantin kan förverkas är två ganska skilda saker..

hjälmar skiljer sig i utförande mellan kontinenterna precis som många andra varor.. tänker man på att prisskillnaden faktiskt inte är så markant mellan europa&usa och det faktum att eventuella garantiärenden, reklamationer och kundsupport sker smidigare om man befinner sig på samma kontinent så tycker jag att det är en no-brainer..

men alla gör vad de känner för såklart..

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
Har sjäv en RX7 från staterna. Sitter likadant som en svensk på min skalle iallafall. Priset blev strax över 4000 inkl frakt och svart visir.
Det jag hört (notera hört) är att det som skiljer CE märkning från DOT SNELL är att CE har hårdare allergitester. Har sårt att tro att säkerheten skulle vara sämre på en USA RX7a än en Europa RX7a.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0