Köpa hjälm på internet

Dr.Bike

Guest
Jag tänkte köpa en ny hjälm och har hittat den på de här sidorna:

http://www.thevisorshop.com

http://www.motocard.com/

Är det någon som har erfarenhet från dom och som kanske vet om jag kommer att få betala svensk moms eller någon annan lustig skatt när jag får den?

Svensk moms ska du INTE betala sålänge du handlar i ett EU-land.
Däremot kan det bli lite hipp som happ, ungefär som när jag beställer delar från david silver spareparts i UK.
Där drar ofta handlaren bort engelsk moms, men svenska myndigheter har aldrig slagit PÅ svensk moms.
Jag har inte legat på särdeles mycket i min tur för att få betala...
Så man KAN ha tur!

Andra kompisar som köper mycket från USA råkar ALLTID illa ut och får betala tull och svensk moms.

Så är livet!

P.S "glömde": Jag jagade oxå visir och hjälm, men sedanjag kolat alla ställe INKL. thevisorshop, så ringde jag min vän, mc-handlaren Lars von Walden, och hör och häpna - samma visir som de skulle ha närmare 700 för i svedala, 550 på thevisorshop (vilket då kändes som ett fynd) ville den gode Lars bara ha 375 spänn för!
Så vill du ha nåt speciellt kan jag rekommendera honom, eller fråga pris åt dig.
Han är en vän "hemifrån" så affären ligger inte i Sthlm.
 
Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jag tänkte köpa en ny hjälm och har hittat den på de här sidorna:

http://www.thevisorshop.com

http://www.motocard.com/

Är det någon som har erfarenhet från dom och som kanske vet om jag kommer att få betala svensk moms eller någon annan lustig skatt när jag får den?

Har ingen koll på de ställena du länkar till men köper du inom EU tillkommer inga extra skatter, tull eller moms när du köper till Sverige.
 

Solan

PotatoesMc.com
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Sthlm eller i en stuga nära vattnet.
Hoj
CBR 600RR - nu lite nyare!
P.S "glömde": Jag jagade oxå visir och hjälm, men sedanjag kolat alla ställe INKL. thevisorshop, så ringde jag min vän, mc-handlaren Lars von Walden, och hör och häpna - samma visir som de skulle ha närmare 700 för i svedala, 550 på thevisorshop (vilket då kändes som ett fynd) ville den gode Lars bara ha 375 spänn för!
Så vill du ha nåt speciellt kan jag rekommendera honom, eller fråga pris åt dig.
Han är en vän "hemifrån" så affären ligger inte i Sthlm.

Tack det var snällt men om jag har förstått det rätt så är Allright distributör i Sverige för Arai och dom tar inte in hjälmen. Så jag förutsätter att det inte finns hos någon annan handlare i landet?!
 

Dr.Bike

Guest
Tack det var snällt men om jag har förstått det rätt så är Allright distributör i Sverige för Arai och dom tar inte in hjälmen. Så jag förutsätter att det inte finns hos någon annan handlare i landet?!

Lasse fixar det mesta.
Underverk löses snabbt, Mirakel tar något längre tid.
PM:a vad du ska ha (modell osv) så kollar jag med Lasse om han löser det, jag ska ändå via honom i närtid och hämta upp grejer.

Nu ska jag däremot göra något mer konkret; Slita isär ett par Apriliatoppar :D
So long.
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Jo, som jag sa: Man betalar ALLTID moms.
Antingen i landet du köper i, eller hemma.
Det är bara att välja.

Inte så svårt val va? ;)


Däremot "glömmer" de ibland ta ut momsen, men DET är som det heter i sagorna; en annan historia.

Ja URSÄKTA att jag FORUMLERADE mig lite FELAKTIGT i mitt inlägg.

Inte så svårt att förstå att jag stör mig på VERSALER här och där va? ;)
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Jag handlade av thevisorshop, mycket nöjd. Joey Dunlops bror som expidierade.
 

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
Jo, som jag sa: Man betalar ALLTID moms.
Antingen i landet du köper i, eller hemma.
Det är bara att välja.

Inte så svårt val va? ;)


Däremot "glömmer" de ibland ta ut momsen, men DET är som det heter i sagorna; en annan historia.
Fast i UK så är hjälmar momsbefriade (zero VAT). Så då blir det ALDRIG moms på hjälmar därifrån.
 

Dr.Bike

Guest
Fast i UK så är hjälmar momsbefriade (zero VAT). Så då blir det ALDRIG moms på hjälmar därifrån.

Smart! Nånting i stil med priserna på bromsdetaljer i sverige då? (iaf på bilsidan) De sägs vara subventionerade så att ALLA ska ha råd att h abra bromsar.
Nån som vet om det verkligen är så?
 

Tholon

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2007
Ort
Tyresö
Hoj
Triumph Sprint ST
kanske en dum fråga... men hur provar man hjälmen om man köper på nätet?
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
tjena!

vet inget om de sidorna du nämnt, men jag köpte min arai rx7 edwards replica på lelles mc för 5000:- och nypriset är runt 7500:-

Jag tänkte köpa en ny hjälm och har hittat den på de här sidorna:

http://www.thevisorshop.com

http://www.motocard.com/

Är det någon som har erfarenhet från dom och som kanske vet om jag kommer att få betala svensk moms eller någon annan lustig skatt när jag får den?
 

Tholon

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2007
Ort
Tyresö
Hoj
Triumph Sprint ST
OK - att prova på fina gatan funkar ju bra =)

Men en pappersremsa... det är ju inte bara huvudomfånget man vill mäta utan också "känslan" av hur hjälemn sitter. Om det är något som skaver nånstans eller trycker på huvudknoppen.
Och av säkerhetsskäl, att man inte kan vrida av hjämen på nåt sätt.
 

Veratio

Medlem
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki Z900RS -18
Du är söt.

Åk och prova hjälmen hos handlare innan, det är väl enda sättet!

Lycka till!



Niclas



OK - att prova på fina gatan funkar ju bra =)

Men en pappersremsa... det är ju inte bara huvudomfånget man vill mäta utan också "känslan" av hur hjälemn sitter. Om det är något som skaver nånstans eller trycker på huvudknoppen.
Och av säkerhetsskäl, att man inte kan vrida av hjämen på nåt sätt.
 

Dr.Bike

Guest
OK - att prova på fina gatan funkar ju bra =)

Men en pappersremsa... det är ju inte bara huvudomfånget man vill mäta utan också "känslan" av hur hjälemn sitter. Om det är något som skaver nånstans eller trycker på huvudknoppen.
Och av säkerhetsskäl, att man inte kan vrida av hjämen på nåt sätt.

Exakt :fakta

Dessutom: Skalning/förvrängning i skrivaren... haha, så det slutar med att man antingen har en halv Globen eller en äggkopp...
Hade det inte varit lättare att ange inom vilka cm-mått olika storlekar befinner sig?
Alla har väl ett måttband?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top