Köpa hoj... ca 600-700cc, råd/tips önskas!!

larsola

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
Honda
Köpa hoj... ca 600-700cc, eller större?? råd/tips önskas!!

Hallå!

Skall köpa mig en hoj, vi pratar en som är 0-2år gammal... jag vill ha en cykel som man sitter ganska bra på, och som är skön att köra!
Sedan om den är billig att försäkra skadar ju inte heller!

Har själv sneglat på Hondas Cbf 600,
Suzuki Bandit 650, Sv 650s,
samt Kawasaki Er6, Versys....

Ni som har åsikter, kunskap, erfarenheter... hjälp en nybörjare!

Tackar på förhand!
Mvh Lars-O.

Last edited:

larsola

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
Honda
Tackar för svar... ok, du menar då cb600 Hornet, ser att det finns en ny modell av den, ser dock ut som den har ganska "liggande sittställning"?

mvh Lars-O.

Nappe

be your self
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
ninja special med extra mos
Glöm inte bort Kawasaki z750 och Yamahas fatzer 600

Lättast är väl att prova en av varje o köpa den som du tycker bäst om, för när det gäller dom modellerna som du listar så är det inte så stor skillnad på dom

Brukar oftast vara "den där lilla detaljen/känslan" som avgör vilken man väljer

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Vad är "sitter bra" enligt din definition?

(Såg att du kommer från Östersund)
Ett tips kan ju vara att åka upp på Motorexpo och provsitta den svart/gråa Suzuki GSR600 de har ståendes. Har för mig att det är en -06 som har gått som demohoj. Enligt deras hemsida så ska de ha 68000kr för den, men det är ju vinter så det kan ju hända att det går att samtala lite om det.

Om inte annat så anser jag att Suzuki DL650 V-Strom är en fövånande trevlig hoj. Den faller ju in i ungefär samma segment som Kawasaki Versys. Man sitter hyfsat neutralt, relativt bekväm, pigg motor, lättkörd och smidig. Och billig att försäkra.

Har du inte redan gjort det så kan du ju kolla på http://www.alltommc.se/ där de har Motorcykel Guiden från 2004-2007 upplagd så man kan se de gratis på nätet.

http://www.bilsport-mc.com/webservice/online.aspx så kan man se ungefär vad en försäkring genom Bilsport & MC skulle kosta. För mig som är 25år, bor nästan mitt i skogen, är medlem i SMC och har haft A-kort i några år så är de det billigaste alternativet.

Sedan kan du ju också kolla runt på olika MC-affärers hemsidor och se om de har någon hoj av årsmodell -06 eller till och med -05 som de är desperata och vill bli av med till ett vettigt pris innan 2008orna kommer.

Om inte annat så är Suzuki GSX1400 en jävligt trevlig hoj, och jag råkar ha en som jag vill sälja. :tummenupp

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
KTM 1190 Adv R
¤Skön att köra
¤Sitter bra på
¤Billig försäkring
¤Billigt inköp
¤ABS

För mig låter det som du skall ha en ER-6n eller -6f.

Jag var skitnöjd med min som jag hade....:tummenupp

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Inte (enbart) för att jag själv kör Triumph, men Street Triplen har ju totalt dominerat alla tester och jämförelser som gjorts av hojar i klassen, i allt från MC-Folket till Performance Bikes tester på Nürburgring.

zyx

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2007
Hoj
Yamaha FZ8 s - 2011
Det låter som om en Yamaha FZ6 skulle kunna vara ett intressant alternativ.

raveper

Mc Förare
Gick med
17 Jan 2007
Hoj
Hojlös
Själv valde jag sv:n för jag satt väldigt skönt i sadeln och fick en kanon billig försäkring på köpet. :hej

larsola

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
Honda
Hallå!

Kul med svar, detta verkar inte bli lättare?!
Esquire.. har sett din cykel "på väggen" hos Lulen:tummenupp (har tagit A+Be under 07 där) men den känns lite för stor att börja med... men ioförsig...

Läser i andra inlägg att det avråds ifrån att köpa för liten cykel... är som sagt första cykeln som skall köpas, är ioförsig 30år men har nytaget körkort, har sedan en bilolycka "rygg och nackkvadd" så det är därför jag vill ha en cykel som man sitter juste på, klarar inte liggaande ställningar såsom på en riktig R-cykel....

Jag läser också i andra inlägg, att vissa cyklar har mycket vibrationer, då funderar jag om det är ungefär lika mycket på alla modeller, eller om vissa har sjukligt mycket?.. det låter isåfall inte så kul:va

Sedan så har vi ju försäkringen, är det helårsförsäkringar eller betalar man för de månader man har en påställd???

Tackar återigen för råden!

mvh Lars-O.

Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag hade en Ducati Monster 600 tidigare, det är en trevlig cykel med billig försäkring (min var lite äldre iofs.)
Nu har jag en z750, även det en trevlig hoj, man får hålla lite högre varvtal än med monstret men när man gör det är det helkul! :)
den stod i östersund (frösön iaf) hela TRE dagar förra sommaren.:näsblod

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...