Köpa hoj - kredit bundet till hoj?

Wiklund

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2009
Hoj
GSXR 1000 K8
Kollar runt efter nyare hoj och har märkt att de flesta nyare hojjarna som är till salu har nuvarande ägaren kredit bundet till hojjen(står på regbeviset).
Vad ska man tänka på så att man inte behöver betala hojjen 2 ggr i värsta fall?

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(
Se till att den tidigare ägaren löst/löser krediten innan ägarbytet skickas in.
M.a.o : Ge säljaren pengar, ta hojen, skicka in ägarbytet när den inte längre står som 'kreditköp'.

jonashed

Medlem
Gick med
14 Aug 2006
Hoj
yamaha R1
Hej han måste lösa restskulden annars kan han eller hon åka dit för kontraktsbrott eller så kan du köa den via tex fordonskonsulterna så är dom mellanhand och löser bort eventuell restskuld

Excalibur105

Ny medlem
Gick med
14 May 2007
Hoj
GSX1300R -08
Se till att få med i kvittot att säljaren ansvarar för att krediten skall bli löst! Och se till att ha ett datum med också, eventuellt reprisalier om detta inte blir gjort, häva köpet eller dylikt. Lycka till!

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Det enklaste och säkraste är väl att göra upp affären på banken och lösa lånet på samma gång. Bara att ringa till kreditgivaren och få reda på den exakta restskulden först. Skulden betalas direkt till kreditgivaren och resterande summa till säljaren.

GOCOOP

Bara fet i profil
Gick med
22 Sep 2006
Hoj
En två taktare (300)
Det ENDA tipset som gäller är gör affären på ett bankkontor så ser du att
stålarna hamnar på rätt ställe.. dvs, du ser SJÄLV att krediten blir löst.. annars är du ute på tunn is!

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
-
Köpte en R1 -04 själv för drygt 2 veckor sedan. Den förmedlades av en bilhandlare i Malmö som nu verkar strunta i att lösa krediten.
Jag har varit i kontakt med kreditgivaren men de har inte fått in pengarna och bilhandlaren kommer med olika bud de ggr jag ringt och frågat varför han inte betalat.
Jag betalade kontant (postväxel) och på kvittot skrev vi att förmedlaren ansvarar för att lösa krediten.
Det hela är ganska irriterande men som jag förstått det borde inte jag kunna råka illa ut. Det enda som bekymrar mig är att det står "kreditköp" när man kollar ägaruppgifter. Ja självklart är det även irriterande att bilhandlaren är en billig bandit.

Last edited by a moderator:

Wiklund

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2009
Hoj
GSXR 1000 K8
Köpte en R1 -04 själv för drygt 2 veckor sedan. Den förmedlades av en bilhandlare i Malmö som nu verkar strunta i att lösa krediten.
Jag har varit i kontakt med kreditgivaren men de har inte fått in pengarna och bilhandlaren kommer med olika bud de ggr jag ringt och frågat varför han inte betalat.
Jag betalade kontant (postväxel) och på kvittot skrev vi att förmedlaren ansvarar för att lösa krediten.
Det hela är ganska irriterande men som jag förstått det borde inte jag kunna råka illa ut. Det enda som bekymrar mig är att det står "kreditköp" när man kollar ägaruppgifter. Ja självklart är det även irriterande att bilhandlaren är en billig bandit.
Hyrbilscenter i Malmö på Mariedalsvägen 52 är den aktuella firman. Undvik gärna dessa skojare.

Fan va surt!

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Se till att den tidigare ägaren löst/löser krediten innan ägarbytet skickas in.
M.a.o : Ge säljaren pengar, ta hojen, skicka in ägarbytet när den inte längre står som 'kreditköp'.

-----:va-----

Hyrbilscenter i Malmö på Mariedalsvägen 52 är den aktuella firman. Undvik gärna dessa skojare.

Jag har alltid undrat varför den firman säljer hojjar.
Kanske vi har deras affärsidé här :näsblod

Last edited:

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
-
Ja irriterande är det, ägaren är rent ut sagt en skurk.
Vad jag vet har nu förra ägaren polisanmält honom men det är inget jag lägger mig i.
Dock har jag ju tänkt behålla hojen något/några år så det ska nog vara löst innan jag ska sälja i min tur.

Kan tillägga att den som blir drabbad är den förra ägaren som äger krediten.
Han har kontaktat mig och är minst sagt bekymrad vilket man kan förstå.

Hyrbilcenter i Malmö skall undvikas!

Last edited by a moderator:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Det hela är ganska irriterande men som jag förstått det borde inte jag kunna råka illa ut.

Tja, om hojen är säkerhet i ett lån så kan i värsta fall långivaren kräva in hojen och har laglig rätt till det. Sen får du kräva skummisen på pengar för hojen och det är ju ett visst riskmoment om han inte har några officiella tillgångar eller om han har en massa andra skulder som krävs in. Mao: Ligg på och få det fixat snarast.

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
-
Tja, om hojen är säkerhet i ett lån så kan i värsta fall långivaren kräva in hojen och har laglig rätt till det. Sen får du kräva skummisen på pengar för hojen och det är ju ett visst riskmoment om han inte har några officiella tillgångar eller om han har en massa andra skulder som krävs in. Mao: Ligg på och få det fixat snarast.

Jag är inte säker på att detta är möjligt då kredit ÄR personlig.
Enligt kreditgivaren och konsumentköplagen så är det iaf ingen fara för min del.
Men visst rätta mig om jag har fel, kan ha missuppfattat något.

"Offe"

Va è där för fel på folk
Gick med
17 May 2007
Hoj
Ducati 749s mono
Tack för att sådan info kommer ut! va när på att köpa hoj av han för några veckor sen, en vinröd R1-a.

:tummenupp

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
-
Kopplade in jurister i förra veckan för att få ett oberoende utlåtande ang min risk i denna affären. De tyckte, efter att ha tittat på det, att jag skulle ut och åka hoj istället! :)
Skönt att höra var det iaf. Det enda irriterande är att det står kreditköp på mitt regbevis tills kreditgivaren fått in sina pengar trots att jag betalat kontant. Men jag tänkte nog behålla hojen ett tag så när jag ska sälja borde detta vara löst.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Hyrbilcenter i Malmö på Mariedalsvägen 52 är den aktuella firman. Undvik gärna dessa skojare.

Den enda gång du inte skall behöva kontrollera just kredit, är om du handlar just på en firma, de står som garant att fordonet de säljer att de står som ägare på denna, de får väl lösa detta själv, det är ju DERAS problem..du kanske skulle ha kollat upp denna firman först vid skattemyndigheten/kronofogden om betalninganmärkningar.

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
-
Nästa gång kommer jag inte att köpa ett fordon med en kredit kopplat till sig. Gör man bara rätt och kan dokumentera köpet så riskerar man inget. Jag gjorde iaf vad man kan kräva av en köpare, jag undersökte om en kredit fanns och såg till att det angavs på kvittot att firman ansvarar för att lösa krediten.

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
Hur svårt kan det vara? Gör upp affären på en bank som ser till att restskulden löses. Tryggt och enkelt.

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Goran kan vara lite slarvig, har känt honom ganska länge och har inte varit med om att han inte har gjort rätt för sig. Ursäktar dock inte beteendet utan det är en orsak.

Orsaken varför han håller på med hojar är väl att det är en buisness det med.

Vill du så kan jag snacka med honom och fråga vad som är problemet.

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
-
Hur svårt kan det vara? Gör upp affären på en bank som ser till att restskulden löses. Tryggt och enkelt.

Om man köper privat skall man absolut göra på detta sätt.
Men på en firma ska man kunna räkna med att det sköts. Fast å andra sidan undantag finns även här.
Du går ju tex inte in på Bildeve och kräver att säljaren ska följa med till banken:)

Goran kan vara lite slarvig, har känt honom ganska länge och har inte varit med om att han inte har gjort rätt för sig. Ursäktar dock inte beteendet utan det är en orsak.

Orsaken varför han håller på med hojar är väl att det är en buisness det med.

Vill du så kan jag snacka med honom och fråga vad som är problemet.

Jag vet vad problemet är och tydligen är det en affär mellan förra ägaren och Goran som gått snett. Nu håller Goran inne krediten för att pressa förra säljaren... Jag orkar inte bry mig men frågar du mig är det rena bandit-fasonerna.
Det hela är polisanmält och jag hoppas att den sk bilhandlaren Goran Jankovic får stå till svars.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...