Köpa hoj osedd på internet

holmstrom

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Letar ny....
Satt och slö surfade på e-bay och hittade en hel drös med intressanta knarrar i staterna, bra mycket billigare än i svedala...
Undrar nu bara om det är någon som köpt hoj på detta sättet, alltså osedd via t.ex e-bay.
Har inte tänkt att göra detta själv, men var bara nyfiken på om det är någon som gjort detta och hur det gått? Eller blir man lurad, vad vet jag :va

Hittade t.ex denna sucka :
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=4609247755 Verkar inte vara den mest seriösa säljaren, men detta är ju bara en i mängden.
Det är ju bara dryga 40-lappen för en 04:a, sen tillkommer ju frakt, tull, registrering mm mm, men ändå!

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Så länge du kör över Paypal så är du ju skyddad rent ekonomiskt om varan inte skulle visa sig hålla måttet.

Men jag skulle aldrig köpa en hoj på bara bilder,speciellt inte utan att ha provkört,ett par kassa drev i växellådan kostar minst 15 000 laxar att fixa på verkstad.

Räkna på det och jämför sedan med dom svenska priserna så ser du att det skiljer nog inte så mycket i sista änden,dessutom är det väl moms på dom 40 om jag inte missminer mig.

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Jag va sugen på att importera hoj förra sommaren, inte från USA iofs utan snarare från Tyskland/England.

Satt och letade på nätet och hittade en massa schyssta hojar, 04-05:eek:r för runt 50 000:- fanns det gott om. Jag mailade på drygt 20 st av dom annonserna och inte EN enda var "äkta". Trodde fan inte att det var sant...

Alla svar liknade varandra: Tyvärr har jag ingen möjlighet att visa motorcykeln för dig om du kommer hit, men jag kan skicka den till dig via en transportfirma. Sätt bara in X-antal tusen kronor på detta kontot.... Dom flesta verkade väldigt seriösa, berättade in i detalj hur säkert och riskfritt det var med denna typen av köp.

Men när alla svaren var i stil med: "Jag bor i tyskland men hojen står i england", så förstår ju vem som helst att det bara va buffel och båg.

Så jag skulle nog säga att verkar det för bra för att vara sant så är det troligen inte sant heller.... Fattar inte att sajterna där annonserna läggs upp inte stoppar sånna uppenbara lurendrejerier?

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
holmstrom skrev:
Det är ju bara dryga 40-lappen för en 04:a, sen tillkommer ju frakt, tull, registrering mm mm, men ändå!
...och sen tillkommer även faktumet att det är en A U K T I O N vilket gör att priset är det för närvarande högsta budet.

MackeNo1 skrev:
JFattar inte att sajterna där annonserna läggs upp inte stoppar sånna uppenbara lurendrejerier?
I detta fall är det alltså Ebay, världens största auktionssajt som huserar annonsen. Låga utgångspriser som (antagligen) stiger är liksom hela grejen med auktioner.

Exempel: Jag på en 17 liters-tank till min XR på Ebay tidigare, för 5 dagar sen stod den i 9 EUR, nyss såldes den för 205,20 EUR... Alltså; ett bud i en auktion är inte på något sätt ett slutpris. Använd inte auktionsbud i en aktiv auktion som prisuppgift, det ENDA intressanta budet är det vinnande budet.

holmstrom

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Letar ny....
sgtpepper skrev:
...och sen tillkommer även faktumet att det är en A U K T I O N vilket gör att priset är det för närvarande högsta budet.

I detta fall är det alltså Ebay, världens största auktionssajt som huserar annonsen. Låga utgångspriser som (antagligen) stiger är liksom hela grejen med auktioner.

Exempel: Jag på en 17 liters-tank till min XR på Ebay tidigare, för 5 dagar sen stod den i 9 EUR, nyss såldes den för 205,20 EUR... Alltså; ett bud i en auktion är inte på något sätt ett slutpris. Använd inte auktionsbud i en aktiv auktion som prisuppgift, det ENDA intressanta budet är det vinnande budet.

:va Va! är det en A U K T I O N, med stora bokstäver dessutom, det viste jag inte..... :kocko Men man kan väl andå använda "buy it now" priserna som prisuppgift, eller?

Jag skulle heller alldrig köpa hoj på detta sätt, titta på trådinlägget :fatta! , men satt och tittade som sagt och tänkte eftersom anonserna finns så måste det ju finnas köpare, tänkte bara kolla om det var någon här som har erfarenhet av detta, det verkar ju inte du ha, så jag förstår inte varför du svarar??? :)

Men om någon annan har det så hade det vart kul att veta hur det gick till och vilka erfarenheter, bra/dåliga som han/hon haft i samband med köpet.

P.S Ska detta vara snyggt??? http://cgi.ebay.com/ebaymotors/2004...610748402QQcategoryZ50029QQrdZ1QQcmdZViewItem Off topic, jag vet men fan va fult! D.S

Last edited:

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
KTM
Ebay har även personal som enbart jobbar med att inspektera fordon, tar kort på alla skavanker samt en genomför en grundlig genomkörning. Ungefär som motormännen eller en bildiagnos på besiktningen.

Kika efter en "INSPECTED" icon vid annonsen så kan du känna dig rätt säker.

Annons länk

Hmm har även för mig att det ska finnas med en omdömes lista vid annonsen när fordonet är inspekterat :va

Last edited:

Bandido

HEAR ME NOW AND BELIEVE ME LATER!
Gick med
12 Oct 2005
Hoj
Xt660
holmstrom skrev:
Satt och slö surfade på e-bay och hittade en hel drös med intressanta knarrar i staterna, bra mycket billigare än i svedala...
Undrar nu bara om det är någon som köpt hoj på detta sättet, alltså osedd

Brukar du köpa bilar osedda? Om inte, köp då inte en hoj osedd. Men haru gott om cash, så va fan, köp!

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024