köpa hoj utan servicebok?

stimpen

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Sverige
Hoj
mc
Sökte på forumet men tänkte få lite fräscha åsikter.

Spanat in en hoj i 60k klassen. Den är importerad i sommaren 03 och är en 02a.
2 ägare i sverige och han som har den nu säger att den ej har servicebok men han har själv servat den vid 600 och 1200mil. Den har gått strax över 1200 mil nu.
Hur är det med servicebok till hojar... jag menar hur vanligt förekommande e det med skruvade hojar eller så?
Jag får ju kolla in hojen och skicket o så. Gissar att han ändå servat den bra då han ändå haft den ett bra tag och kört ett antal hundra mil.

Men vad anser ni? Är en hoj utan servicebok iskall? Själv kommer jag serva den själv fast då brukar jag ändå alltid skriva i serviceboken att den servats fast man ej får stämpel o så.
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag fick en till min 04 R1 jag köpte i tyskland. Jag blev påtvingad den... suck. :( hehe. Asså serviceboken är ju bra om du får en köpare som kräver den. Får du en köpare som vet om hur en hoj ska låta och bete sig så lär han inte bry sig ett skvatt om du har en servicebok och om det står nått vettigt i den.
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
En äldre hoj eller en hoj där inga garantier gäller så struntar iallafall jag i serviceboken och tittar på hojen som helhet istället. Däremot tycker jag man kan kräva av de som inte har en bok att de behåller kvitton som bevis på att de iallafall köpt olja/oljefilter (sen huruvida de bytt den kan man ju aldrig veta).
En ny hoj drar jag åt mig öronen på. En ny hoj som är import, så är det att syna med lupp, inklusive att göra ett eget oljebyte för att kolla plugg m.m.
 

andersson_81

När olyckan är framme är jag redan förbi
Gick med
12 Jun 2004
Ort
växjö
Hoj
Blade
jag fick ingen till min, fattar egentligen inte varför det skulle vara så farligt att köpa en hoj utan servicebok. Oftast se behåller man kvitton t.ex. om hojen varit på service, vad mer kan man begära ?
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Fast visst borde det vara så att om man nu INTE har en servicebok, så lär man ju polera upp hojen som faän om man nu vill sälja den. Just för att helhetsintrycket ska se bra ut.

Nä, jag tror att man v e r k l i g e n måste veta hur en hoj ska va och vilka fallgopar som finns för just den modellen. Även väldigt god motorkunskap borde man ha.. IMHO.
 

Skorpan

Guest
jag gör servicen själv och sparar kvitton så man ser vad som är gjort med hojen
litar inte på verkstäder
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Jag fick tyvärr varken servicebok eller manual till min hoj. Det är inte häftena i sej jag är speciellt intyresserad av, det är bara det att det inte känns bra att en klant som lyckas tappa bort sånt här har ägt min hoj :( .

Stör mej grymmt på såna miffon :fatta! , själv behåller jag allt, oljekvitton, besiktningspapper osv.
 

Mr_White

Medlem
Gick med
17 May 2004
Ort
Solna/Råsunda
Hoj
Triumph Daytona 955i -01
Köpte min hoj utan S-bok, inga problem, killen visade kvitton på det han gjort.
Sen gäller det ju att provköra hojen noga, alltså inte bara en sväng runt kvarteret. Själv brukar jag kör ca 1 timme, för att testa hojen.

Ang. skruvad mätare vet jag inte, men om hojen har varit körd på bana finns det ju risk att man skruvar ur mätaren...
 

TL Johan

Socio 5356
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Surahammar
Hoj
Ducati Monster 1000Sie
Jag tror att man inte ska stirra sig blind på serviceboken på en hoj som garantin har gått ut på. Det viktigaste är väl hur helhetsintrycket på hojen och säljaren är.
Sen kan det ju vara en fördel om boken finns och på något sätt är ifylld. Sen om det sitter en massa fina och dyra stämplar i den eller bara ägerens anteckningar, spelar iaf ingen roll för mig.
Personligen så anser jag att jag är mer noggran än någon gammal mc-mekaniker. Om inte annat så vet jag ju vad som är gjort och kollat vid varje servicetillfälle. Bara för att meken säger att han gjort en sak så är det ju inte säkert att det verkligen är så.
 

Lotta

Veni, Vidi, Vici ;o)
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Gävle
Hoj
zx6r -99
Skönt att höra att det inte är livsviktigt med servicebok, då jag själv har en mc som är tyskimporterad med 2 svenska ägare innan mig. De två ägarna innan var grannar med varandra så de verkade ju lugnt. Men som sagt ändå skönt att höra. Får skriva en lite bok själv.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
servicebok är ju ändå skit, ofta så verkar dom inte göra ett skit då man lämnar in den, typ låter den stå några dagar, tar sinnessjukt betalt och stämplar i boken.
 

HanneZ

Guest
"Fullstämplad" servicebok är endast negativt för mig. Antingen har ni jävla mkt bättre verkstäder där ni bor eller så vet ni inte hur det går till när de mekas hoj på verkstäderna!
 

Flyer

...?
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Löddeköpinge
Hoj
Ducati Multistrada -03, Cagiva Elefant ie GT-91
Är den importerad som ny? Jag har för mig att reglerna säger att man måste ha kört 600 mil för att den skall räknas som begagnad och därigenom slippa momsen. Om nuvarande ägare servat den vid 600 och 1200 så kan den ju inte varit importerad som beggad... krävs nog lite förklaring från säljaren hur detta hänger ihop...

Se Vägverkets info:
http://www.ore.vv.se/fordon/importEU.htm

"När du för in ett nytt fordon från ett EU-land, är du skyldig att anmäla detta till Särskilda skattekontoret i Ludvika. Momsen ska deklareras och betalas senast 35 dagar efter datum för köpet. Momsen är 25% av bilens pris enligt faktura. Fordonet anses som nytt om något av följande är uppfyllt:

det har vid köpet körts mindre än 600 mil
det har varit i trafik mindre än 6 månader "

Kolla på besiktningshandlingarna mätarställning vid inregistrering och besiktning - kopior kan beställas från Svensk Bilprovning.Kundtjänst är bemannad:
Måndag-torsdag, klockan 8.00-18.00,
fredag klockan 8.00-17.00.
Telefonnummer: 0771-600 800 (vanlig lokalsamtalstaxa)
E-post: kundtjänst@bilprovningen.se
 

Mr Hyde

Guest
HanneZ skrev:
"Fullstämplad" servicebok är endast negativt för mig. Antingen har ni jävla mkt bättre verkstäder där ni bor eller så vet ni inte hur det går till när de mekas hoj på verkstäderna!
Hur går det till på verkstan i Skövde?
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
En hoj utan servicebok kan vara en bra affär trots allt. Under förutsättning att man får koll på hur skicket på hojen är.

Det som är svårast att få gepp om är, naturligtvis motorn. Där kan man utan servicebok bara ta kontakt med tidigare ägare eller ställen där den är servad (utan bok) och i sedvanlig ordning lyssna på gången i motorn samt försöka se ev. oljerök i samband med kallstart, växlingar samt hur avgasrören ser ut precis i öppningen.

När det gäller resten av hojen bör man ju naturligtvis titta på de komponenter som är dyra att köpa (brosmskivor, stötdämpare, gaffelben, fälgar och ram). Dvs. mer eller mindre allt förutom slitagedelar!

Sedan får man lyssna på vad säljaren säger och vad föregående ägare säger. Samt titta på de papper/kvitton som trots allt finns!

Personligen servar jag min hoj endast 1 gång/år och då enbart motorservicen vilket mest beror på platsbrist. Och jag får/begär ingen stämpel någon av gångerna men jag kan naturligtvis hänvisa till verkstaden eftersom jag varit stadig kund där sedan 1990.

I övrigt gör jag allt själv men för logbok och spar alla kvitton. Vilket i vissa fall kan vara mer värt än att visa upp en stämpel i en servicebok från en firma man inte vet ett skvatt om. Tyvärr förekommer det ju ganska mycket fusk inom verkstäder vare sig de servar motorcyklar eller bilar!

Dvs. mitt råd är att du kan glömma serviceboken eftersom du ändå måste bilda dig en egen uppfattning när du köper beg. hoj. Om du å andra sian inte vet vad du skall titta efter eller har någon kompis som är duktig och kan hjälpa dig så har du inget val. DÅ är serviceboken viktig för dig!

// Niklas
 

Mr Hyde

Guest
HanneZ skrev:
Finns inga mc-verkstäder i skövde!
Okej tack för upplysningen :)
Det jag givetvis undrar över är vad som händer inne på verkstan du pratar om, för det lät inte så bra...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kolla i luftburken efter olja och kolla sen motoroljan efter en lång provtur (se till att ha $tålar som du kan ersätta säljarens olja med om du avstår från köpet). Det är i princip allt du behöver veta om motorn, resten av hojen är ju lätt att se skicket på. Ta med dig en expert på hojar om du kan.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top