Köpa hoj

miklagard

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Äger ej ännu
Är nu verkligt sugen på att köpa en hoj. Är ju gammal tävlingsförare på fyra hjul men vill nu på äldre dagar pröva på med två hjul.:), men hur bedöma en begagnad hoj ?

När är det dags att

* byta hjullager
* byta kedja och drev
* byta däck
* byta koppling
* byta vevaxellager
* göra ventilinställning
* göra förgasarinställning

Naturligtvis förstår jag att det beror på vilken hoj och modell man pratar om, men jag vill ha riktlinjer mellan tummen och pekfingret. Efter hur många mil börjar man behöva byta grejor ? Hur länge håller motorn utan renovering ? Allt förutsatt att hojen har körts normalt och fått föreskriven service.

Är mest intresserad av en touringhoj och längre resor. Hur viktig är en kåpa för komforten ? Halvkåpa eller helkåpa ? Är en normal touringhoj lika påfrestande för ryggen som en sporthoj ? Kanske är en custom mer lämpad för en sliten rygg ?

Vad rekommenderar ni och varför ?

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Nu är jag inte särskilt erfaren vad gäller ämnet men SMC har en del material som är värt att kolla.

Info för privat köp
Kontrakt för privat köp

För renodlad touring så brukar det väl vara helkåpa som gäller. Sen är väl sittställningen också mer upprätt än för en sporthoj, bästa är att prova sig fram och se vad som känns ok.

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...