Köpa hus... Besiktning.

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
Tja!

Jag och tjejen ska äntligen flytta till hus, men först måste vi som köpare göra en besiktning.
Eftersom detta är första kåken så är man ju lite vilse.

Var vänder man sig för att hitta en besiktningsman? Är vissa bättre än andra? Vad ska man tänka på?
Ge mig tips, alla ni som gjort samma resa nyligen!

/Markus

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Vissa ÄR bättre än andra. Den jag hade här från Anticimex i förra veckan gjorde inte speciellt mycket mer än titta runt lite och sa att "allt ser ju bra ut"...

Viktigt enligt mig är att om du känner någon kunnig inom byggteknik, ta med honom. Det är även bra om du själv läser på lite och inspekterar huset med egna händer och ögon...

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
-
När vi köpte hus så anlitade vi Anticimex och den snubben drog på sig en overall och kröp fanimej omkring överallt och kollade och sniffade vid golvsocklar, under torpargrunden och på vinden.
Men det varierar nog från besiktningsman till besiktningsman snarare än från företag till företag.
Som alltid gäller det att hitta rätt person.

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Hoj
ZX10R-2011
Största fördelen är att om du väljer en besiktningsman så är han skadeståndsskyldig om ha missar några väsentliga fel som man har möjlighet att upptäcka.

Besiktningsmannen kan inte ta ansvar för dolda fel efetersom de är dolda :) . Däremot har säljaren ett ansvar för dolda fel i 10 år. Den paragrafen kan vara svår att använda däremot eftersom ett gammalt hus kan man räkna med kan ha dolda fel = ingen ersättning i många fall. Ett nytt hus ska däremot inte ha några dolda fel.

Se till att hitta en bra besiktningsman (eller egentligen firma) som är försäkrad så har du skyddat dig så mycket som går.

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
sporthoj.com är utan tvekan den största källan till kunskap! Tack för väldigt bra svar!

Jag kommer kanske på fler saker att fråga, men just nu blir det en sväng in på anticimex.se :)

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Skaffa en bra. Det kan bli en sjujävla massa juridiska problem om du anlitar en fackman som inte visar sig duktig.

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
Okej!

Kollat på anticimex hemsida nu. De har tre olika nivåer på besiktning.

Den första verkar vara en besiktning av "alla tillgängliga utrymmen och synliga ytor" samt en extra fuktskadekoll i våtrummen.

Nivå två är samma som ovan men med kontroll av riskkonstruktioner med bland annat provborrning.:)va :va ) Kontrollen görs tydligen i vissa typer av väggar och golv mm. Nivå två innefattar också en fuktmätning.

I tredje nivån får man råd om hur man kan åtgärda upptäckta skador i riskkonstruktionerna, och man får också kostnadsberäkningar på åtgärderna.

Vad ska man välja då?
Är man skyldig att :borra ? :hihi
Nä, men seriöst, kostnadsberäkningar på eventuella brister låter lite väl ambitiöst... och vad är riskkonstruktioner?
-Jag kan ju ringa och fråga dem helt enkelt, men är rädd att de kommer föreslå det dyraste dom har bara för att tjäna en hacka...

Last edited:

Dominator-Rocks

Guest
Okej!

Den första verkar vara en besiktning av "alla tillgängliga utrymmen och synliga ytor" samt en extra fuktskadekoll i våtrummen.

Nivå två är samma som ovan men med kontroll av riskkonstruktioner med bland annat provborrning.:)va :va ) Kontrollen görs tydligen i vissa typer av väggar och golv mm. Nivå två innefattar också en fuktmätning.

I tredje nivån får man råd om hur man kan åtgärda upptäckta skador i riskkonstruktionerna, och man får också kostnadsberäkningar på åtgärderna.

Vad ska man välja då?
Nä, men seriöst, kostnadsberäkningar på eventuella brister låter lite väl ambitiöst... och vad är riskkonstruktioner?
-Jag kan ju ringa och fråga dem helt enkelt, men är rädd att de kommer föreslå det dyraste dom har bara för att tjäna en hacka...

Om det inte är allt för sjujävla dyrt så hade jag tagit stage 3 har 2st polare som köpt hus och fått lida satan för dolda fel, en av dom kommer nog få lägga runt en halv miljon på sanering och reapartioner/ombyggnad på en kåk som kostade 1,2 :näsblod
Dom har haft det uppe i rätten men förlorat. :(

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
Om det inte är allt för sjujävla dyrt så hade jag tagit stage 3 har 2st polare som köpt hus och fått lida satan för dolda fel, en av dom kommer nog få lägga runt en halv miljon på sanering och reapartioner/ombyggnad på en kåk som kostade 1,2 :näsblod
Dom har haft det uppe i rätten men förlorat. :(

Jamen då kommer vi till nästa grej! Jag kan inte hitta några som helst prisuppgifter på de olika stegen.. http://www.anticimex.se/default.asp?objectid=3643

Och sen tycker jag att steg tre med prisberäkning och åtgärdsförslag inte borde göra någon skillnad i själva besiktningen...
Huvudsaken måste ju vara att man har gjort en ordentlig koll i huset.

...Och va f*n är riskkonstruktioner? :confused:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Okej!

Vad ska man välja då?

När vi köpte hus resonerade vi enligt metoden att 10.000 (som jag tror vår besiktning, nivå 2 hos anticimex gick på) i ett husköp på 2 mille är ingenting. Särskilt eftersom besiktningsprotokollet är dyrbart underlag tio år efter köpet ifall du hittar dolda fel. En tusenlapp om året är det värt. :tummenupp

Dominator-Rocks

Guest
Jamen då kommer vi till nästa grej! Jag kan inte hitta några som helst prisuppgifter på de olika stegen.. http://www.anticimex.se/default.asp?objectid=3643

Och sen tycker jag att steg tre med prisberäkning och åtgärdsförslag inte borde göra någon skillnad i själva besiktningen...
Huvudsaken måste ju vara att man har gjort en ordentlig koll i huset.

...Och va f*n är riskkonstruktioner? :confused:

Torde väll vara typ ett tak med fördåligt fall så det finns risk för ståeende vatten/vattenskador.

Bacchus

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
en liter twin
Se till att han är återförsäkrad:tummenupp
Lycka till o var jävligt kritisk mot allt o alla.
Speciellt dom du inte firar jul med....

mother

BALKAN BOY
Gick med
16 May 2007
Hoj
Triumph Explorer 1200
Vi anlitade anticimex.
Nivå 2 och om jag minns rätt så kostade det 8500:-
Han kröp överallt, hittade fukt i krypgrunden och början på fuktskador, fotade skadan, tillsammans med sina instrument som visar fukthalt i grunden.
Husets ägare ville inte installera en avfuktare, t.o.m. ringde anticimex för att klaga, men till slut installerade allt.
Jag tror att man vinner på att anlita anticimex. Det kanske kostar lite mer, men i slutändan kan det vara värt pengarna.
Lycka till.
Och grattis! :)

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
Hur blir det sedan, om dom hittar massa fel, och man inte vill köpa huset för priset som har sagts, utan att något skrivits.

Är det bara att betala 10.000 till firman och fortsätta leta annat hus?
Är firman skyldig att dela med sig av protokollet till husägaren?/säljaren?
Då får ju han en bes gratis.
:confused:

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Gör en googling på överlåtelsebesiktning så kommer du att se att det finns fler alternativ än anticimex, t ex Eminenta mfl.

Det skadar inte att jämföra priser, och anticimex har dessutom varit i blåsväder några ggr pga mindre bra utförda besiktningar.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Hur blir det sedan, om dom hittar massa fel, och man inte vill köpa huset för priset som har sagts, utan att något skrivits.

Är det bara att betala 10.000 till firman och fortsätta leta annat hus?
Är firman skyldig att dela med sig av protokollet till husägaren?/säljaren?
Då får ju han en bes gratis.
:confused:

Du kan ju häva köpet om det är tillräckligt mycket fel.

Visst kan säljaren få en kopia av protokollet, men vanligast är ju att besiktningen görs efter det att man överenskommit om att göra affär. Skulle sen affären inte bli av lär säljaren knappast springa runt och vifta med protokollet iaf...

Shavey

Hoppets svikare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
crescent
vi anlitade en snickare med typ en "husbesiktarlicens" plus att vi tog ett anticimex-trygghetsavtal genom folksam. Då kom anticimex och besiktigade kostnadsfritt kostar c:a 900 sek om året, då kommer dom och besiktigar var fjärde år plus att man bara kan ringa om man får problem med typ getingar o grejjer.. Dom tog även på sig självrisk och kostnader för en torkfläkt som stog i källaren p.ga att han missa en spricka i ett rör (som förra ägaren hade dolt med en silvertejp, satt f.ö på baksidan röret in mot en vägg)

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC