Köpa kostym

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Då det här med kostym verkar vara hett i OT nu så passar jag på att be expertpanelen om råd. Jag är nåt så unikt som en statsanställd akademiker som aldrig använt eller ägt en kostym. Nu när 40årskrisen hägrar vid horisonten känner jag att det kanske är dags att ta på sig tråkmånsuniformen i preventivt syfte. Så, vad ska man tänka på, vad är det som gäller just nu, hur ska den sitta, vad ska man akta sig för etc?

Vill helst inte bränna en månadslön på skiten och den bör funka både för högtidliga och mer informella tillställningar om möjligt. Bor långt från huvudstaden så att rekommendera skräddare där hjälper inte.

Har exakt +/- 0 koll så inget råd är för futtigt.

" känner jag att det kanske är dags att ta på sig tråkmånsuniformen"

Låter uppiggande, ska du inte välja kista när du ändå är i farten.....

Just nu är det mesta figursytt, vilket är en fördel om du inte har figur som en basketboll. Den ska sitta snyggt, inte för löst. Se till att den sitter bra i ryggen och över axlarna. Många kostymer är, åtminstone för den som med ojämna mellanrum lyfter lite skrot eller har oturen att vara lite naturligt bredaxlad, smala över axlarna vilket gör att axlarna går utanför axelmuffarna = fail.

Personligen föredrar jag Oscar Jacobssons kostymer, i såväl arbete som privat, just därför att de är snyggt sydda och är lite bättre över axlarna än t.ex. kontinentala alternativ. Inte gratis, men inte så att du behöver lägga en månadslön heller.

Neutrala färger, förslagsvis svart, är att föredra om du vill ha en universal kostym. Du kan alltid variera beroende på tillfälle vad du har till kostymen; skjortor, ev. slips osv.

" känner jag att det kanske är dags att ta på sig tråkmånsuniformen"

Låter uppiggande, ska du inte välja kista när du ändå är i farten.....
Var sak har sin tid.
Personligen föredrar jag Oscar Jacobssons kostymer, i såväl arbete som privat, just därför att de är snyggt sydda och är lite bättre över axlarna än t.ex. kontinentala alternativ. Inte gratis, men inte så att du behöver lägga en månadslön heller.
Tackar, ska kolla upp det. :)

Hoppsan, 100 mil till närmaste återförsäljare..

Mörkblå med treknäppt kavaj. Fickor med lock är att föredra av två anledningar: i) Slitsade fickor är schysst informellt, men obra i formella sammanhang. ii) Fickor med lock är schysst informellt och schysst i formella sammanhang. Satsa på ullkvalitén Super 120's, fin lyster utan att det blir samma kostnadskatastrof som 150 och uppåt.

Gå till en skräddare, helst den som anlitas av butiken du köpte kostymen i.

Knata in på dressman, säg vad du vill ha, prova en massa olika märken tills du hittar ett som passar hyfsat till din kroppsform, knata ut ett par tusenlappar fattigare.

Har du aldrig haft kostym förr så lär du inte börja ha den så ofta att du behöver lägga en månadslön på den första.

Eller passa på på nästa Thai-semester, få en uppsydd för kaffepengar.

http://www.bengts-mensfashion.se/brands.aspx

Ligger i Luleå Centrum?

Tyskt är bra. Boss är bra. Tjöp!

Hugo Boss är ett personligt favoritmärke, men jag skulle inte utan vidare rekommendera deras kostymer. De har en väldigt speciell passform och blir lätt pösiga i ryggen. Dessutom finns det (Tiger, Oscar Jacobsson, Filippa K) bättre alternativ för svenska figurer som dessutom är billigare.

Hugo Boss är ett personligt favoritmärke, men jag skulle inte utan vidare rekommendera deras kostymer. De har en väldigt speciell passform och blir lätt pösiga i ryggen. Dessutom finns det (Tiger, Oscar Jacobsson, Filippa K) bättre alternativ för svenska figurer som dessutom är billigare.
Oscar Jacobsson alla dagar i veckan men som förstagångsköpare av kostym tycker jag det är overkill.
@TS - Knata in på Brothers eller MQ så ska du se att de kan hitta nåt bra till dig. Man skall inte underskatta Brothers Rileykostymer, riktigt bra kvalité.

Vilket dravel. Det finns inte någon vars kavaj sitter helt rätt från start, undantaget provmodellen. ALLT skall tas till skräddaren.

Med samma resonemang skulle jag inte rekommendera Tiger(dålig kvalitet och smala axlar parat med stora ärmhål), OJ (Gjorda för människor som lever gott) eller Filippa K(ärmar gjorda för spädbarn och tyger av polyester).

Pösigt i ryggen, kanske är bra om man ska få in ryggskyddet under?..
You know it :hihi

Last edited:
Vilket dravel. Det finns inte någon vars kavaj sitter helt rätt från start, undantaget provmodellen. ALLT skall tas till skräddaren.

Med samma resonemang skulle jag inte rekommendera Tiger(dålig kvalitet och smala axlar parat med stora ärmhål), OJ (Gjorda för människor som lever gott) eller Filippa K(ärmar gjorda för spädbarn och tyger av polyester).

Om du inte hittar en kostym som sitter rätt från början, oavsett hur många du provar, lär du vara byggd som en rödbeta (vilket jag förvisso inte kan utesluta). :rolleyes:

Tiger funkar bra på mina kollegor, Filippa K likaså.

Att Oscar Jacobsson skulle vara för människor som lever gott vet jag inte ens hur jag ska tolka, framförallt när det kommer från någon som rekommenderade Boss istället (generellt ett par lappar dyrare).

Som jag sade, Boss är ett personligt favoritmärke, men mina erfarenheter säger uteslutande att OJ har såväl bättre passform som kvalitet när det kommer till kostymer.

Om du inte hittar en kostym som sitter rätt från början, oavsett hur många du provar, lär du vara byggd som en rödbeta (vilket jag förvisso inte kan utesluta). :rolleyes:

Tiger funkar bra på mina kollegor, Filippa K likaså.

Att Oscar Jacobsson skulle vara för människor som lever gott vet jag inte ens hur jag ska tolka, framförallt när det kommer från någon som rekommenderade Boss istället (generellt ett par lappar dyrare).

Som jag sade, Boss är ett personligt favoritmärke, men mina erfarenheter säger uteslutande att OJ har såväl bättre passform som kvalitet när det kommer till kostymer.
Din erfarenhet, visst. Men nu var det inte du som skulle ha en kostym eller hur ;)

Jag förstår att du inte förstår. Majoriteten lallar runt i för långa ärmar, konstiga fall och enkelsprund. Men jag är en minoritet, and thats why I look awesome. :lol

Jag kan köpa "off-the-rack" utan problem, men det sitter aldrig lika bra som det gör efter en tur till skräddaren.

När jag pratade gott leverne så menade jag inte pengamässigt, utan kroppsmässigt. Men det är också en fördom från min sida, likt fördomarna du har.

När jag pratade gott leverne så menade jag inte pengamässigt, utan kroppsmässigt. Men det är också en fördom från min sida, likt fördomarna du har.

Fair enough.

För vad det är värt, säkert lite men iaf, är mina OJ-kostymer samtliga mer insydda än många konkurrenters. Mitt problem är oftast att kostymer blir för smala över axlarna, för tighta över bröstet och lite trånga i ärmarna. Går jag upp i storlek blir de för breda över magen istället. OJ är de enda kostymer jag provat som sitter snyggt när man är atletiskt byggd.

Jag tänkte precis kasta kostymen jag köpte för 100:- på en loppmarknad för tjugo år sedan.
Du kan få den för 50:-. Intresserad?

Ett tips om du kommer att använda kostymen mycket/ofta är att köpa två par byxor då kavajen slits mycket långsammare än byxorna.

Jag tycker passform är oerhört viktigt på en kostym. Är man missnöjd med något kan en skräddare fixa till det. Sen rekommenderar jag dig att hålla dig borta från polyester och liknande material. Jag vill ha 100% ull.

Ett budgettips är H&M om du kollar på de kostymerna som kostar runt 1800kr och är i 100% ull. Dem är bra passform (för mig) och bra kvalitet för det priset.

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick