Köpa lätt mc!

Lundholm

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2007
Hoj
Letar!
Tjenare, jag är på jakt efter en lätt mc men har lite frågor.

För det första så är jag ute efter en lätt mc som jag ska slippa behöva trimma och så, utan ska bara ha som transportmedel (lite lek). Och undrar vilken som är bäst för mig? Den ska gå så bra som möjligt orginal.
Och sen har jag en fråga till er som har tagit lätt mc körkort, var det svårt? Någon som kugga?

Har funderat på en honda nsr, hur går den orginal ? Toppfart?

Tacksam för svar :)

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
En 125a som man kan transportera sig med, leka med och som håller bra och har okej effekt är ju DTr'en. Den motorn är riktigt pålitlig. NSR är väl iof bra med kanske inte om du hade tänkt leka lite också.

Angående kortet: Det är väl endel att plugga och endel övningskörning som krävs för att klara det, men det är ju inte omöjligt att lyckas :) Jag klarade påde uppkörning och teorin på andra försöket (berodde lite på gubben jag fick som uppkörningsman med, tyvärr)

Lundholm

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2007
Hoj
Letar!
En 125a som man kan transportera sig med, leka med och som håller bra och har okej effekt är ju DTr'en. Den motorn är riktigt pålitlig. NSR är väl iof bra med kanske inte om du hade tänkt leka lite också.

Angående kortet: Det är väl endel att plugga och endel övningskörning som krävs för att klara det, men det är ju inte omöjligt att lyckas :) Jag klarade påde uppkörning och teorin på andra försöket (berodde lite på gubben jag fick som uppkörningsman med, tyvärr)

okey, :) men när man ska köra upp, får man köra upp i trafiken då eller?

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Hoj
okey, :) men när man ska köra upp, får man köra upp i trafiken då eller?

haha, ja det är klart :) Först är du vid ett flygfält eller liknande och får köra runt en bana för att visa att du kan hantera hojen ordentligt, det provet innehåller Lågfart, högfart och inbromsning från 70km/h och 90km/h. Sen om du klarar den delen så bär det av ut i trafiken, och där ska man vara grymt noga med att visa vart man kollar, åker du tex igenom en korsning måste du vrida huvet 90 grader åt båda hållen som något jäkla mongo, bara för att uppkörningsmannen ska se att du kollar.

Lundholm

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2007
Hoj
Letar!
haha, ja det är klart :) Först är du vid ett flygfält eller liknande och får köra runt en bana för att visa att du kan hantera hojen ordentligt, det provet innehåller Lågfart, högfart och inbromsning från 70km/h och 90km/h. Sen om du klarar den delen så bär det av ut i trafiken, och där ska man vara grymt noga med att visa vart man kollar, åker du tex igenom en korsning måste du vrida huvet 90 grader åt båda hållen som något jäkla mongo, bara för att uppkörningsmannen ska se att du kollar.

hehe okey, tack för info , e bra noob på alllt sån här :D

Ahlvik

Madman
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Hyosung Karion RT 125

För det första så är jag ute efter en lätt mc som jag ska slippa behöva trimma och så, utan ska bara ha som transportmedel (lite lek). Och undrar vilken som är bäst för mig? Den ska gå så bra som möjligt orginal.
Och sen har jag en fråga till er som har tagit lätt mc körkort, var det svårt? Någon som kugga?

Jag kuggad på första uppkörningen hehe. Det är la rätt svårt men inte om man koncenterar sig.
Köp en Hyosung Karion 125 RT. Det är en perfa 125:a

Lundholm

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2007
Hoj
Letar!
Jag kuggad på första uppkörningen hehe. Det är la rätt svårt men inte om man koncenterar sig.
Köp en Hyosung Karion 125 RT. Det är en perfa 125:a

heh ok :p

men hur kvaliten på en hyosung? vet att den inte är någe vidare på moppar iaf...

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Hoj
heh ok :p

men hur kvaliten på en hyosung? vet att den inte är någe vidare på moppar iaf...

Satsa på något annat än en Hyosung, slöa och jag vet ej kvallen. Ta något beprövat som en DTr, NSR eller CRM, då vet du vad du får iaf :)

_isse_

auwtlaaw
Gick med
13 Jun 2006
Hoj
Husaberg fs650-04

Tjenare lundholm.

Förutom dom lättviktarna som redan är nämnda så tror jag att honda cbr kan vara ett alternativ för dig.
Det är en 4-taktare som går väldigt billigt och förhållandevis bra för att vara orginal. Det är också en av dom billigare hojjarna att köpa ny (ca 30k) och du kan nog få en rätt ny för runt 20k begagnad.
Nu kommer säkert alla klaga på hur segt den går osv men om man läser i biketidningen från 2005 när dom provar alla sporthojs 125or så vinner cbr125r över dom andra och den går bättre än dom flesta 2-t hojjar i orginalutförande med laglig effekt :tummenupp

När det gäller kortet så är det väldigt beroende på hur lättlärd man är och hur nervös man blir inför uppkörningen.
Jag klarade teorin på första men uppkörningen på andra försöket då jag var otoligt nervös första gången och fick hjärnsläpp i en korsning :huvet
Tar du det bara lugnt (dock inte för lugnt) så är det nog inga problem :tummenupp

Om du vill läsa mer om det repotaget jag snacka om i bike så är det i nr 9/10 från 2005

Vinne

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
KTM 660 / ER6-N
tjena. Ja nsr är en riktigt bra hoj den är väldigt rolig o går väldigt bra ja har den nyare modellen men den är mkt fin och hållbar inget har gått isönder på den i hela min ägo. Den är även väldigt stabil och bensinsnål. Enda nackdelen som ja tycker är att den dricker mkt olja :p

// Vinne

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
2843674 tjena. Ja nsr är en riktigt bra hoj den är väldigt rolig o går väldigt bra ja har den nyare modellen men den är mkt fin och hållbar inget har gått isönder på den i hela min ägo. Den är även väldigt stabil och bensinsnål. Enda nackdelen som ja tycker är att den dricker mkt olja :p

// Vinne
Skruva ned blandningen?

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2x CBR600RR
tjena. Ja nsr är en riktigt bra hoj den är väldigt rolig o går väldigt bra ja har den nyare modellen men den är mkt fin och hållbar inget har gått isönder på den i hela min ägo. Den är även väldigt stabil och bensinsnål. Enda nackdelen som ja tycker är att den dricker mkt olja :p

// Vinne

om et är motoroljan du menar så kan det va ringarna som är kassa och håller otätt :yoparty

UltraForm

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Hoj
CBR 600F

Har kört NSR 91´i 2 år. det var dax att byta. man vill ha mer klös efter ett tag. jag har devat min när jag körde en del på motorvägen. funkar prima!
Köpsugen? hör av dig... skall sälja

Lundholm

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2007
Hoj
Letar!
tack för alla svar och tips! :) som det ser ut i nuläget så lutar det åt en nsr faktiskt. Någon som vet hur fort en sådan går? Låt och säga att det är en 01.

Nyheter
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska