Köpa mark?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Vad kostar en plätt ute i skogen igentligen? Vad är vanlig kostnad för typ... 500x100 meter... nån sida man kan glo på? Även, vad kostar det och asfaltera en sådan yta?

:hej

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
vad ska du ha den till tro? :rolleyes:

Asfaltera tror jag är rätt dyrt... vägen till våran stuga (i ett stugområde) asfalterades om nyligebn, altså bara på den gammla dåliga asfalten. ca 1km, det gick på 300 000 om jag minns rätt, och då är det ASKASS asfallt, som grus ungefär, blir nästan varre i kurvorna än på en grusväg juh, rikgtigt rullgrus, så det är inget att hurr för, men det plattas väll till med tiden... Men riktig asfalt borde vara riktigt dyrt då, specielt om dom ska asfaltera i skogen på ojämn mark!

EDIT: 300 000 kr/km är jag säker på nu. frågade. Men sån asfalt ska du inte ha om du ska ha en stuntplan eller nått, då ska det nog va riktig asfalt, fördendär blir nog aldrig riktigt bra, specielt inte om det bara är en plätt, och inte en trafikerad väg...

Last edited:

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
MRX_Martin skrev:

Asfaltera tror jag är rätt dyrt... vägen till våran stuga (i ett stugområde) asfalterades om nyligebn, altså bara på den gammla dåliga asfalten. ca 1km, det gick på 300 000 om jag minns rätt, och då är det ASKASS asfallt, som grus ungefär, blir nästan varre i kurvorna än på en grusväg juh, rikgtigt rullgrus, så det är inget att hurr för, men det plattas väll till med tiden... Men riktig asfalt borde vara riktigt dyrt då, specielt om dom ska asfaltera i skogen på ojämn mark!

EDIT: 300 000 kr/km är jag säker på nu. frågade. Men sån asfalt ska du inte ha om du ska ha en stuntplan eller nått, då ska det nog va riktig asfalt, fördendär blir nog aldrig riktigt bra, specielt inte om det bara är en plätt, och inte en trafikerad väg...

Verkar vara oljegrus de lagt på eran väg och inte asfalt...

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
totr man brukar räkna med ca 1000:-/m2 för asfalten

sen är skog är dyrare än vad man tror

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Swedie skrev:
nån sida man kan glo på?
Kolla mäklarsidorna. Kuriren har fastighetsannonser på tisdagar. Köp den, gå in på mäklarnas hemsidor, de flesta har så att man kan välja att söka på enbart tomter.

Får man kalhugga och sen lägga massa asfalt rätt över alltihop ute i skogen?

Ska du bygga 100x500 meter stuntyta? :)
Jag tror att du har blitt tagen slangandes av Farbror Batong och nu bestämt dig för att börja slanga lagligt (dvs på inhägnat område). Det tror jag! :)

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Matin skrev:
Verkar vara oljegrus de lagt på eran väg och inte asfalt...

Jo det är väll nått sånt, halt o kasst är dert iaf, eftersom det ligger som ett lager med fint rullgrus över...

tänkte bara säga det eftersom det nyss gjorde där uppe, och då måste ju riktig asfallt vara BRA mkt dyrare...

lite lustigt detdär med att dom la oljegrus, för det pratades hela tiden om att man skulle asfaltera om vägen, och så säger man väll inte när man ska lägga oljegrus?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Robban C.. du vet inget ställe här i stan som kan tänkas ha en PLATTTTTT yta på minst 100x60m? som man kanske isåfall kan hyra sig in på? ... iaf få tillstånd att använda.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Swedie skrev:
Robban C.. du vet inget ställe här i stan som kan tänkas ha en PLATTTTTT yta på minst 100x60m? som man kanske isåfall kan hyra sig in på? ... iaf få tillstånd att använda.
Hmm. Inte vad jag vet. Det första man kommer att tänka på är ju första bästa p-plats men de brukar ju ha en massa räcken etc och jag har en känsla av att räcken, stolpar etc inte finns med i dina planer.
Den enda riktigt stora asfaltsyta som jag kommer att tänka på i Ea _utan_ räcken är asfaltsplanen utanför ASG. Men vad du än har för planer så tror jag att du får tji.
Malmby i Snäs då? Tydligen åks det lite dragracing där emellanåt men så mycket mer känner jag inte till.
Flygplatsen i Kjula? Kanske stort nog men du får antagligen inte låna om du inte har _mycket_ goda kontakter.
Och jag antar att det ska vara asfalterat?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
asfalterat är ju bra :D

räcken gör det inget heller.. lugnt.. kör inte fort. (10km/h typ)
i med att jag inte har landsvägsreggat hojjen så vill jag inte färdas för långt på vanlig gata...

har iofs punka på båda mina däck just nu så jag kommer för tillfället ingenvart.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Aha. En större inhägnad p-plats till vilken du vill låna nyckel över helgen med andra ord. Men jag har faktiskt inga ideer om var.
Vad ska du göra då? Bara testköra lite? Det brukar jag göra ändå. Men mycket försiktigt, man vill ju inte smälla med avställt etc. Och så håller jag till långt utanför stan = inga bylingar och rätt stilla trafik.

KIRE

Guest
Markpriser är lite olika men mark med avverkningsbar skog på kostar i medel 120k per Ha (100*100m)
Åkermark kostar runt 60k per ha
Så vanlig lite blandad mark ligger på runt 80k ungefär.
Så ligger priserna härnere iallafall. Det är ännu dyrare i Skåne men mkt billigare i Norrland. Men priserna här stämmer nog ganska bra med mellansverige iallafall.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
hmm! okej... kanske får sälja R1an då för att få mig en plats .. iofs, sen måste jag ju asfaltera oxå.. å förpacka å grejja.. eh.. hmm

etuna suger

KIRE

Guest
Mjo räkna med 500k för marken 100*600m + asfaltering.
Sen är det inte så stor risk att nån markägare säljer
mark till andamålet mc-körning. Det kommer sänka
marknadsvärdet på hans övriga tillgångar i närheten osv.
Så tipset är att hitta nått avlägset ställe ed stor asfaltsyta
där det inte ligger bostadshus i närheten och sen försöka hyra eller liknande.

KIRE

Guest
Eller så flyttar du till jämtland :crash . Kollade priser där nu och dom ligger runt 4k / ha :tummenupp

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Här i Ea kostar tomma villatomter utan vatten, el med mer 150-250 flagg.

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
300 000 kr/km?! Det kan väl inte finnas ett pris som är så? Man bör ju kanske väga in hur brett man vill ha det eller?.. Kan en väg vara 1 km lång och 2 km bred annars och ÄNDÅ kosta 300 000:- eller hur har du tänkt dig?

- Johan

MRX_Martin skrev:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Mark ?! Åh förlåt, jag trodde först att det stod "köpa knark"... :eek: :D

Dennis

~336647~ Nr: 82 på Sporthoj.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen nu längre (Hade en Mille R-02)
Att anlägga en sådan asfaltsyta skulle inte bli billigt :) Först köpa marken, sen avverka skogen. Sen terassera marken = "jämna ut". Till det går det åt STORA maskiner. Efter det är det dags att göra en överbyggnad. Dvs att bygga på terassbotten en grund för asf. ytan. Minimum på en riktigt bra mark är 40 cm +asfalten som är runt 6 cm i det här fallet. 500 *100 = 50 000 kvm. Gånger 0,4m överbyggnad = 20 000 kubimeter material =2500 lastbilslass. Priset på enbart materialet blir ca 1 mkr. Sen tillkommer maskinkostnaderna. Sen skall det planeras ut, justeras och packas innan asfaltering. vad asfalten kan kosta vet jag inte riktigt, men en sådan stor yta kan man nog få ner det till under 100:-/kvm iaf.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
:p :p narki så man kan hålla sej lugn :brynad :skrämd

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...