Köpa MC för övningskörning - Tips?

sanna_s

sanna
Gick med
3 May 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
...
Nu är det äntligen dags att börja övningsköra. Ska köpa min första MC...Har funderat på en ER6:a, är det något att rekomendera för en som inte är erfaren?
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Nu är det äntligen dags att börja övningsköra. Ska köpa min första MC...Har funderat på en ER6:a, är det något att rekomendera för en som inte är erfaren?

För privat övningskörnig är den kanon (säger jag som själv har en och jobbar på kortet). :) Synd är väl just att man inte får köra upp på den, men jag kommer köra upp på körskolans hoj, så det beror på hur du lagt upp vägen mot körkortet. Helt privat eller varvat med körskola?
 

sanna_s

sanna
Gick med
3 May 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
...
Är det tungt MC-kort du är ute efter? Har du tänkt att köra upp på den hoj som du skaffar?

Ja, jag tänker köra upp för tungt MC kort o den MC jag skaffar kommer ja att ha kvar så jag vill ha en jag trivs med och som är i gott skick. sen är det bara att hålla tummarna att ja inte kraschar den det första jag gör...
 

666

Hatar höst/vinter
Gick med
18 Aug 2007
Ort
Göteborg/Jonsered
Hoj
Gsxr 1000 K8
Kawasaki Z-750 :tummenupp
 

Bifogat

  • _MG_8220_copie-2.jpg
    _MG_8220_copie-2.jpg
    81.6 KB · Visningar: 220
  • _MG_8228_copie-2.jpg
    _MG_8228_copie-2.jpg
    75.1 KB · Visningar: 325
  • _MG_8242_copie-2.jpg
    _MG_8242_copie-2.jpg
    74.4 KB · Visningar: 346
  • _MG_8250_copie-2.jpg
    _MG_8250_copie-2.jpg
    84 KB · Visningar: 318
  • _MG_8262_copie-2.jpg
    _MG_8262_copie-2.jpg
    82.1 KB · Visningar: 262
Last edited:

sanna_s

sanna
Gick med
3 May 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
...
För privat övningskörnig är den kanon (säger jag som själv har en och jobbar på kortet). :) Synd är väl just att man inte får köra upp på den, men jag kommer köra upp på körskolans hoj, så det beror på hur du lagt upp vägen mot körkortet. Helt privat eller varvat med körskola?

Ok, ja det är ju det som är det tråkiga, jag har fastnat för ER6:an o har jätte svårt o tänka om i banorna, men det bästa för mig vore om ja hittade en jag också kan köra upp med. Jag kommer att köra väldigt mkt privat, sen kommer jag att fortsätta på körskola...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är oftast väldigt dumt att övningsköra med en så pass ny hoj, man tappar hojen nån gång när man övningskör, det hör till. Och en ER6'a får du inte köra upp med!
Köp en gammal CB750/GSX750 från tidigt 80-tal, kostar nästan inget vare sig i inköp eller att äga, tål hur mycket stryk som helst och du får tillbaka samma pengar när du säljer den. Då kan du träna och köra upp på samma hoj! När du känner dig säkrare på hojen, då köper du din ER6'a, och slipper köra runt med en repad hoj! ;)
 

Lillvego

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
CBR1000f
Det är oftast väldigt dumt att övningsköra med en så pass ny hoj, man tappar hojen nån gång när man övningskör, det hör till. Och en ER6'a får du inte köra upp med!
Köp en gammal CB750/GSX750 från tidigt 80-tal, kostar nästan inget vare sig i inköp eller att äga, tål hur mycket stryk som helst och du får tillbaka samma pengar när du säljer den. Då kan du träna och köra upp på samma hoj! När du känner dig säkrare på hojen, då köper du din ER6'a, och slipper köra runt med en repad hoj! ;)

Kan inte annat än hålla med! En gammal GSX750 passar perfekt att övningsköra med. Sen är ER-6 en jävligt schyst hoj, men vänta tills du har lite mer erfarenhet..
 

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Fuck yeah, go for the gammelsukka! :yoparty

Köper du helt rätt suzuki från 80-talet kanske det till och med slutar med att du behåller den :katana
 

LJ Magnusson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
R6
Ja, jag tänker köra upp för tungt MC kort o den MC jag skaffar kommer ja att ha kvar så jag vill ha en jag trivs med och som är i gott skick. sen är det bara att hålla tummarna att ja inte kraschar den det första jag gör...

Om du nu tänker köra upp på körskola, så skulle jag nog skaffa det du har funderat på, en ER6. Men jag rekommenderar även GSR-hojen, som jag bla har, den är väldigt lättkörd och har lite fler hk än ER6. GSR-hojen har 98hk som original och sedan med en power commander, så får du ytterligare lite hk! :tummenupp Hur som helst så är jag nöjd med den hojen, och jag har även hört att ER6 skall oxå vara en jättebra första hoj! Lycka till!!!
 

Engman

SDK socio:4215
Gick med
7 May 2007
Ort
Trollhättan
Hoj
Monster 900 -02
Köp den hojen du helst vill ha. :tummenupp

Tycker inte man ska räkna med att tappa hojen. Och är man orolig för det kan man köra sina första pass med körskola.:) Frugan tappade körskolans hoj en gång (lågfartsbanan), men aldrig sin egen.
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Köp en gammal hoj och träna med. Såg en som la sig med hojen i helgen under lågfartsträning. Han hade en gammal hoj typ xj600 nånting. Hade nog blivit ledsen om det varit en ny Er6:a
 

LJ Magnusson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
R6
Köp den hojen du helst vill ha. :tummenupp

Tycker inte man ska räkna med att tappa hojen. Och är man orolig för det kan man köra sina första pass med körskola.:) Frugan tappade körskolans hoj en gång (lågfartsbanan), men aldrig sin egen.

Håller med, räkna INTE med att lägga hojen! Jag skulle rekommendera att varva privat körning samt körskola. På körskolan så kan du ju vara lite mer "våghalsig" eftersom där har de ju skyddsbågar, och få in teknik och balans som du sedan praktiserar även hemma på din hoj! På något vis är man ju lite mer rädd om sin egen...
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Varför köpa rätt direkt?? Det är kul att byta, eller i varje fall köpa fler :D

Köp nåt som är BRA att övningsköra med. Som är stadigt nog för att du ska lära dig bromsa, tungt nog för att motsvara kraven vid (eller trafikskolans hoj) vid krypkörning etc.


Sen firar du ditt körkort med att köpa en ny hoj.
 

sanna_s

sanna
Gick med
3 May 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
...
Varför köpa rätt direkt?? Det är kul att byta, eller i varje fall köpa fler :D

Köp nåt som är BRA att övningsköra med. Som är stadigt nog för att du ska lära dig bromsa, tungt nog för att motsvara kraven vid (eller trafikskolans hoj) vid krypkörning etc.


Sen firar du ditt körkort med att köpa en ny hoj.

Många bra tips...ja jag tänker inte räkna med o tappa hojen men det finns ju en stor risk, händer det så händer det, kollade lite på GSX 750 den låg bra i pris så kanske får tänka om lite i banorna...ER-6:an får jag tråna efter, passar kanske bra o köpa en till nästa säsong...
 

jossan1

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
stockholm
Hoj
Suzuki rf600r -93
Ok, ja det är ju det som är det tråkiga, jag har fastnat för ER6:an o har jätte svårt o tänka om i banorna, men det bästa för mig vore om ja hittade en jag också kan köra upp med. Jag kommer att köra väldigt mkt privat, sen kommer jag att fortsätta på körskola...

Jag kan rekommendera intensivkurs hos körkortsexpress i Hallstahammar om du kör privat först. :) där körde jag och tog kortet på en gång:tummenupp

Håller med, räkna INTE med att lägga hojen! Jag skulle rekommendera att varva privat körning samt körskola. På körskolan så kan du ju vara lite mer "våghalsig" eftersom där har de ju skyddsbågar, och få in teknik och balans som du sedan praktiserar även hemma på din hoj! På något vis är man ju lite mer rädd om sin egen...

...fast är man en inte alltför stark tjej så ere rätt lätt att tappa dom.. hehe jag har gjort det med körskolans, pappas 1100 och min egen :) (min egen välte jag dock för att jag halkade med foten på grus, klantigt men inte för att jag var svag) Men får man lite snedvikt så har man inget och sätta emot så då välter man bara.. dock har det inte hänt sen jag tog kortet:D
 
Last edited:

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
som tjej är nog risken att man tappar en hoj ännu större (och den är redan stor som kille) eftersom att tjejer brukar vara kortare och oftast inte lika starka...

jag tycker du ska köpa en gammal hoj med bra balans och svängradie som du säljer efter att du har fått kortet!
 

MarkusE

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Värnamo
Hoj
ingen
Tja, jag ska börja övningsköra nu och jag är inne på en Honda CB 750, är detta en bra nybörjarhoj?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top