Köpa mc utan att provköra

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Har köpt många hojar utan att provköra, dom flesta var dock helt nya.
Köpte en ZX-10R med 300 mil på mätaren utan att provköra.
Kollade lite snabbt på ställen som brukar avslöja om hojen har varit lagd eller dylikt.
Jag har själv sålt några hojar utan att köparen provkörde, detta pga att jag sålde hojarna under vintern.
Det har aldrig varit några problem.
Den enda gången en provkörning verkligen ger resultat är ju om man belastar hojen, då märker man om kopplingen slirar/ hojen vobblar / bromsarna pulserar eller om växlarna hoppar ut. 9 av 10 provkörningar som köparen normalt gör ger inte ett skit i verkligheten.
Man gör den bara för att ha det gjort, oftast så tar man en lugn sväng på 5 min (eftersom man inte vill kvadda någon annans hoj) sen så kliver man av som ett proffs och säger... Den här hojen var det inget fel på! Den tar vi!:tummenupp
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Förtroendeingivande säljare är nyckeln.

På samma sätt som man aldrig aldrig aldrig köper en snöskoter av en 21-årig kille som heter "Robin" eller "Kevin" så håller man sig till hojar som säljs av "Rune", "Rolf", "Leif-Göran" eller "Bertil" och som köpte den ny. Förmodligen finns en massa original tillbehör, servicehistoriken är i klass med vilket militärt flygplan som helst och de prutar själv pga ett stenskott på framskärmen. Hustrun bjuder på kaffe och nybakt på fina servisen och man får med ett komplett servicepaket, ett par oanvända Rukka-handskar och verkstadshandbok, fortfarande inplastad.

Med det sagt: tidigare ägare är allt, därför är privat bättre än firma...


HAHAHAHHAHAHHA!!!

fy fan vilket legendariskt inlägg
 

Haunted

U'll never catch me alive!
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Nybro
Hoj
Gixxer1000
Köpte min förra hoj, KTM 950 SM-R över telefon utav Lingvalls i Gävle. Frågade bra många frågor samt bad om bilder. Fick ett 30-tal högupplösta bilder som bekräftade vad dom sagt, d.v.s. att den var i Mycket bra skick förutom att grafiken var aningens skrapad på tankens vänstra sida p.g.a. whatever. Dock inget iögonfallande. Jag och säljaren pratade på förmiddagen då jag slog till och dagen efter c:a klockan 11:00 ringer mobilen och en lastbilschaffis undrar om jag är hemma om två timmar: "För jag har en motorcykel till dig!" :banana "Ska bara leverera några fönsterpartier och lite marksten först. Sen kommer jag till dig."

Det var sjukt snabba ryck. Hade väl förväntat mig minst en veckas leverans. Chaffisen berättade att han var från Gävle då jag frågade och han berättade att dom körde direkt över natten. Hojen var skitfin och gick alldeles utmärkt. Kom mycket välpacketerad i bubbelplast och snitsig ihopsnickrad lastpall med femtioelva små spännband fastsurrade i hojen.

Har tidigare varit ol'school och bara bett om körkortet vid provkörning vid försäljning, vilket hittills gått bra. (peppar peppar) Men i dagsläget kommer jag vara betydligt mera restriktiv vad detta anbelagar.
 
Last edited:

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Jag vill veta vad jag köper, innan jag börjar pruta.
Helt rätt!! Årets input efter att man sålt några hojar o folk skickar ett halva pris jag sitter redan i bilen mail.

Rätt dum fråga denna posten. Klart man ska provköra om man kan! (ta inte illa upp) men även en ny hoj behöver inte passa en bara för att alla säger att den e grym på alla vis.
Ska man ändå lägga massa tusenlappar på hoj så borde man ju inte krabba till det med en dålig växellåda eller annat.
Det finns alldeles för många som inte känner felen i sina mc för o lita på dom.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ingenting jag skulle gjort, om jag inte hade jävulskt bra koll på hurdan hoj det är jag köper, till på skall priset också vara det rätta.

Undantaget då om jag köper en projekthoj eller liknande, men är hojen i skicket att den inte går att provköra bör ju priset också vara sådant.
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Jag har köpt tre hojar oprovade. Första gången gick det åt helvete, men det berodde mer på min okunskap. Det var ett vrak som kostade nästan lika mycket som hojen att få ordning på. Två andra gångerna har det gått bra. Men båda de var nyare med garanti återstående.

Ta med dig någon som kan, och vet vad man ska titta efter, om det inte går att provköra.
 

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Normalt JA men senaste så var det typ 2dm lappmögel utomhus så jag fick nöja mig med att torrbryta, lyssna på motorn osv samt kolla ordningen i ägarens garage. Man hade kunnat käka middag på golvet därinne :Bugar. Jag tog det som ett tydligt tecken på en allmänt ordningssam person så då borde hojen vara väl skött den med. :banana
 

sulman

Fullt ös inget tjaffs!
Gick med
28 Jul 2013
Ort
Jönköping
Hoj
Blåvit oljekyld +några till
En utan att provköra, en utan att ens ha sett.

Den som inte provkördes var en endurohoj, gick inte att provköra pga skitväder (och om man ska vara petig oreggad och oförsäkrad). Men starta, lyssna, syna och känna. Sånna hojar är det ändå en jävla massa service på och varje gång man kör är det nåt som går sönder. Mestadels beror det dock på att föraren kastar hojen i träd el. dyl.:crash

Den som jag inte ens tittade på var en GSXR-750, blåvit, oljekyld, - som det ska vara :fakta
Snäll som han är så tog farsan rejsbussen upp till Stockholm (35 mil) en vardag med instruktionerna "startar den och inte låter konstigt så köp". Enligt säljaren så var det stort intresse för hojen så det var först till kvarn, därav en vardag. Hojen startade och jag satt på jobbet och swishade pengar till en kille jag endast haft mejl och -telefonkontakt med.

Båda hojarna går fortfarande.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har köpt 4 hojar oprovade, av mig åtminstone.

Först ut var en GSX750F -99, då hade jag inget körkort så en kollega provkörde den, sen levererade Motorcenter i Gävle den hem till mig, och den gick som en klocka tills jag sålde den.

Sen köpte jag en GSX-R750 -98 mitt i vintern, motorn gick bra, men det visade sig att bromsskivorna var krokiga, så jag köpte ett par ISR-skivor istället, annars var det inga konstigheter.

Nästa hoj var Mozzbergs R6a, jag köpte den en på en racehelg på Mantorp, han hade kört race med den dagen innan, och den stod klar med däckvärmarna på när jag köpte den, jag förutsatte att den var i toppskick, vilket också var helt korrekt :tummenupp Dock hade jag aldrig suttit på en R6 -06 innan, bara min gamla R6a, men vi trivdes rätt bra med varandra :)

Sist ut köpte jag en K1300S för en månad sen, 445 mil på mätaren, fabriksgaranti kvar och såld av handlare, det kändes också ganska tryggt, och efter en runda på 11 mil så känns allt helt rätt :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jodå :)
Men odubbat i snömodd på asfalt runt kvarteret med hetsig tvåtaktare är ingen bra idé.

Det låter ju iofs ganska skoj. :hihi Inte för att det skulle vara så vidare givande för att utröna hojens allmäntillstånd, men roligt.
 

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Köpte nu utan att testa. Mest pgr av att det inte finns nån CBR 2017 o provköra än. Men är övertygad om att den kommer va en dröm att plåga :p
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det kan också gå helt åt helvete...

Nuvarande Ducce köptes av handlare men utan provkörning. Jag var där och tittade och lyckades pruta bra. Fick nya däck monterade och hojen levererades nyservad och alla tillbehör låg fint i en låda. Allt gick bra tills jag skulle köra därifrån. I med växeln och ut med kopplingen, hojen stendör. Upprepar samma procedur ett flertal gånger utan framgång. Till sist tokgasar jag och släpper kopplingen på 9000 varv och slirar iväg med stora problem. När jag kör i 50 på ettan (tror jag) och slirar på kopplingen inser jag att något är fel, hojjäveln är raceväxlad och det visste inte säljaren. Sista gången jag gör om det misstaget!

För övrigt förstår jag inte längre hur man kan köra normalt växlat på landsväg. På crossbanan är normalt växlat självklart men på landsväg har man varken spår, bromsgupp eller annat att oroa sig för.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det kan också gå helt åt helvete...

Nuvarande Ducce köptes av handlare men utan provkörning. Jag var där och tittade och lyckades pruta bra. Fick nya däck monterade och hojen levererades nyservad och alla tillbehör låg fint i en låda. Allt gick bra tills jag skulle köra därifrån. I med växeln och ut med kopplingen, hojen stendör. Upprepar samma procedur ett flertal gånger utan framgång. Till sist tokgasar jag och släpper kopplingen på 9000 varv och slirar iväg med stora problem. När jag kör i 50 på ettan (tror jag) och slirar på kopplingen inser jag att något är fel, hojjäveln är raceväxlad och det visste inte säljaren. Sista gången jag gör om det misstaget!
:rofl:rofl:rofl
För övrigt förstår jag inte längre hur man kan köra normalt växlat på landsväg. På crossbanan är normalt växlat självklart men på landsväg har man varken spår, bromsgupp eller annat att oroa sig för.

En av mina hojar är inte rejsväxlad, det är pga att det sitter massa skit ivägen för att byta om till raceväxlat i form av motorkåpor och sånt och det behöver bytas fotpinnesatser till asdyra och skitfula för att det ska gå att köpa sig ur det. Blir allmänt förvirrad varje gång jag kör den nu. :gnissla
Överväger att be en mekanisk verkstad snida till en växelpetare åt mig som möjliggör det dock. :hihi
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top