Köpa mitt första ställ

Mathias84

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
2SG6S
Hej alla.

Har bestämt mig för att ta MC-kort. Fick precis mitt körkortstillstånd och nu är det dags att köpa utrustning. Har läst på forumet att många har frågor kring skinn- och allvärdersställ. Det är tydligen inte helt lätt att välja. Jag undrar dock hur jag skall göra :confused: Jag är 197 cm lång och väger ynka 70 kg... Skall jag köpa skinn eller allvärdes? Finns det ställ för min kroppstyp?

Snälla hjälp mig :såjaponken

Elfie

ligger gärna för pengar!
Gick med
23 May 2004
Hoj
GSX-R 600 *KRASHAD* // Suzuki Intruder 1400 *GLIDARE*
Allt beror på vad du tycker är snyggt! :)

Jag som kör sporthoj föredrar att köra med skinnställ för det ser snyggt ut :tuttar Om du ska köra motard kanske ett allvädersställ är aktuellt!

// Mvh Erik

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Skinnställ till allt utom touring. Jag kommer nog inte köpa goretex ens till touring, då blir det hellre ett slimmat regnställ utanpå skinnet.

JohanBrandt

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
CBR600RR 06
Köp ett raceställ på direkten, var inte snål mot dig själv bara det bästa är gott nog...

Looped

Day dreamer
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
Hojlös
Har samma problem, är också lång och smal.. 190 och väger 68.. skitsvårt att hitta nåt helställ.. nån som har några tips? har funderat på psi... nåt att ha?

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Ni som är smala, kolla t.ex. Spyke eller Clover. Spyke vet jag av erfarenhet är jäkligt smala och Clover sägs vara för lite tunnare folk också.

Mathias84

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
2SG6S
Hej igen.

Nu har jag varit och kollat på ställ, delat och odelat. Inget finns i min storlek så nu slutar det hela med att jag kommer beställa från jernbergs (efter mina mått). Kommer att beställa TOURING HERROVERALL. MEN innan jag beställer så vill jag fråga er vad ni tycker/föredrar.

1) Måtten skall tas utanpå de kläder man kommer att köra i. Vad har man under stället? Ylletröja och byxor+långkalsonger?

2) Sedan får man välja om byxorna skall vara nerstoppade i stövlarna eller utanpå. Vad är att föredra?

3) Man skall även ha ryggskydd på sig vid måttagningen. Jag har inget skydd för tillfället så jag kommer att köpa ett imorgon. Tänke på Halvarsson Track skyddet? Är det bra ?

4) Jag får även välja färgerna. Finns det några färger jag skall undvika?

Tackar på förhand :tummenupp

hjulben_74

beep beep
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
vtr1000/ktm450exc
Mät naken...ett ställ skall sitta tajt och skinn töjer sig ..själv kör jag bara med en t tröja under ..e det kallt ett tunt underställ... e det riktigt kallt så har jag ett rukka gore tex ställ
om du mäter med kläder blir det för stort varma dagar...

Mathias84

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
2SG6S
Hela kalaset kommer att sluta på 9800-10000 kronor. Helt sjukt igentligen men kostar det så smakar det :D Om det är sådär 15 grader ute och mulet räcker det då med ett underställ (långkalsong+långärmad tshirt) under skinnstället eller kommer man att frysa bollarna av sig?

hjulben_74

beep beep
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
vtr1000/ktm450exc
Hela kalaset kommer att sluta på 9800-10000 kronor. Helt sjukt igentligen men kostar det så smakar det :D Om det är sådär 15 grader ute och mulet räcker det då med ett underställ (långkalsong+långärmad tshirt) under skinnstället eller kommer man att frysa bollarna av sig?

om det inte räcker så e det bättre att dra "typ en vindjacka" eller en tröja över stället en att köra med det under...

hjulben_74

beep beep
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
vtr1000/ktm450exc
Tack för svaren skall mäta med ett underställ på. Men hur är det med byxa i eller utanpå stöveln?

vet inte vad du menar med byxa i stöveln e det skinnställets byxa du menar så tycker jag det e bäst att ha den i stöveln så man kan tajta åt lite grann... men det e klart jag har ju för visso smala vader...

Mathias84

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
2SG6S
vet inte vad du menar med byxa i stöveln e det skinnställets byxa du menar så tycker jag det e bäst att ha den i stöveln så man kan tajta åt lite grann... men det e klart jag har ju för visso smala vader...

Japp jag menar skinnställets byxa. För man kan välja om man vill ha byxan utanpå stöveln eller stoppa ner i som du har. Vad är vanligast? Ni som har lite erfarenhet...

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Adidasbrallor och linne.:tummenupp
Ev en hjälm om man har lust, dock inte på sommarens varmaste dagar.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy