Du bör minst be någon åka och titta på den, ta en miljon foton, kanske filma, och maila det till dig. Genomför du sedan köpet så är det inte så enkelt att göra det på distans och fortfarande vara säker på att allt går rätt till. Hur som helst, du bör se till att inga skulder finns kvar på hojen, annars får du dem på köpet. Ägaröverlåtelsen bör skrivas under och postas tillsammans, eller om du får lappen med dig och stoppar på lådan. Ange inget datum för ägarbyte på lappen, annars kan du stå där, som någon skrev, med ett antal pengar som ska betalas till TFF om du inte ringt och försäkrat hojen från och med exakt samma datum som ni skrev.
De två senaste gångerna jag köpt hoj så har jag varit i ett ohyggligt dåligt förhandlingsläge. Ena gången åkte jag upp till Tidaholm med enkel biljett och försökte pruta 2.000 för att det fanns en liiiiten spricka i en kåpa. Det gick såklart inte.
Den andra gången förde jag över väldigt mycket pengar till en kompis i Tyskland jag känt i ca 20 år. Vi har typ träffats tre gånger och mailat lite sporadiskt genom årens lopp. Han mailade att pengarna kommit in på hans konto och att hans familj skulle ta en tripp till Hawaii, så det var inte säkert de var hemma när jag körde ner i Tyskland för att handla hojen jag tittat ut.
Men han och pengarna var där när jag kört mina 80 mil dit.
Ännu ett ganska dåligt förhandlingsläge, så det blev ett köp.
Men hojen var verkligen i det goda skick det stått i annonsen att den var i.