Köpa ny dator. I3 eller I5, vad skiljer?

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Som rubriken lyder. Är ute efter en ny dator och undrar om jag har nytta av en i5 processor eller om det räcker med en i3.

Kommer bara ha den till film, surf, office och nån enstaka bildredigering. Dock hatar jag när en dator tar en halv evighet på sig när man ska öppna ett worddokument eller liknande. Kommer en i5a göra skillnad vid denna användning?

Dessa två jag funderar mellan:

http://www.inet.se/produkt/1972858/asus-f555la-i3-8gb-128gb-ssd-och-full-hd#/moreinfo

https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/15-16tum/asus-x555la-dm1449h/218721.8908/

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Hoj
VT1100c2 -95
Jag valde mellan i3 och i5 när jag uppgraderade sist, surfar mest, spelar nåt spel ibland.

När jag jämförde i3 och i5 i diverse tester ansåg jag att skillnaden var alldeles för liten för att
försvara den dyrare i5an..

i5an är väl bättre vid tung bild- och video-redigering, men ska man hålla på med sånt väljer man nog i7an.
i3an är ju dessutom svalare..

Edit: http://www.anandtech.com/show/7963/...iew-core-i7-4790-i5-4690-and-i3-4360-tested/5

Edit2: såg nu i efterhand att det var bärbart det gällde..
http://www.cpu-monkey.com/en/compare_cpu-intel_core_i3_5010u-473-vs-intel_core_i5_5200u-470

Last edited:

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Vill du ha kvick hantering av filer är det en SSD du vill se till att datorn har. Båda datorerna du har länkat har en SSD. Processorn har mindre betydelse i sammanhanget. De har även måttligt med RAM vilket annars också kan påverka upplevelsen.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Tackar för bra svar! Då var jag ändå rätt på det. Den där länken var kanon!

Det där med kvick hantering av filer. Jag lagrar allt på en NAS, så jag tänkte att den nyttan en ssd skulle göra är att snabba på uppstart av datorn och olika program. Eller är jag ute och cyklar nu?

Bara 10 år sen jag köpte dator sist, och då tyckte jag att jag kunde allt om vilka komponenter man skulle ha till vad. Omöjligt att hänga med så fort man tappat intresset :gnissla

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Tackar för bra svar! Då var jag ändå rätt på det. Den där länken var kanon!

Det där med kvick hantering av filer. Jag lagrar allt på en NAS, så jag tänkte att den nyttan en ssd skulle göra är att snabba på uppstart av datorn och olika program. Eller är jag ute och cyklar nu?

Bara 10 år sen jag köpte dator sist, och då tyckte jag att jag kunde allt om vilka komponenter man skulle ha till vad. Omöjligt att hänga med så fort man tappat intresset :gnissla

Det stämmer att det hjälper i uppstart av dator och program. Tänkte mest på det du skrev om word-dokument. Microsoft kan fortfarande gjort skitsämst mjukvara så behöver inte vara någon räddning där dock. Men det hjälper inte med SSD om ditt word-dokument ligger på NASen då såklart.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Det stämmer att det hjälper i uppstart av dator och program. Tänkte mest på det du skrev om word-dokument. Microsoft kan fortfarande gjort skitsämst mjukvara så behöver inte vara någon räddning där dock. Men det hjälper inte med SSD om ditt word-dokument ligger på NASen då såklart.

Det förstår jag att det får ta den tid det tar för att öppna filerna på NASen, men på datorn jag har nu tar det evigheter att först bara öppna programmet. Inte bara word/openoffice, utan även firefox, soptify och alla andra program jag använder. Det jag vill komma ifrån.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!