Köpa nytt batteri?

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Har ett problem.

Efter vintern har hojen varit svårstartad.
Måste ge lite hjälpgas så drar den igång.
Igår laddade jag mitt Shidobatteri, fyllde på med 10L ny soppa och gick ner och testade.
Hojen hoppade igång utan problem.
Gött tänker man då var det bara batteriet som inte hade ordentlig laddning.
Skruvar ur batteriet och sover gött.
Kommer ner på morgonen.
Skruvar dit batteriet.
Startar.
Samma som innan.
Går ej igång på första försöket.
Andra försöket med lite hjälpgas så hoppar den igång.
Bara att köpa nytt batteri eller?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Shido låter som Li-jon? Om det är kallt där den förvaras kan de behöva värmas upp lite för att nå effekt. Det räcker med lyset på i 30 sek eller liknande. Troligen därför den startar på andra försöket.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Måste ha hjälpgas även på andra försöket.
När batteriet var nytt hade jag aldrig detta problem oberoende på temperatur.
Inga problem under hela förra säsongen heller.

Ja det är Li-jon.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Om du behöver startgas för att starta hojen så är det nog inte batteriet. Du kan behöva byta ut bensinen efter vintern. Ibland behövs det, ibland inte.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag googlade hjälpgas. Hittade inget som tyder på att det betyder startgas. Kan vara dialektalt.
Det skulle kunna betyda att man hjälper till genom att vrida lite på gashandtaget.

10 liter fräsch soppa har han redan hällt i, så det räcker. :tummenupp
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Vad laddade du batteriet med? en Li specifik laddare?

På Shidos hemsida läste jag att det går bra att använda smartladdare om den inte använder hög spänning för laddning.
Vilket min CTek ej ska göra.
Så jag har laddat det med min CTek.
Kan vara så att batteriet behöver bytas ut.
DShido säger också att batteriet ska hålla 2-4 år och jag har haft mitt i 2 år. Så ja det kan ju vara påväg att ge upp. Uselt i så fall med tanke på att mitt orginalbatteri höll i ca 7 år.
Men det lutar åt att dra en sväng till Johans Mc och köpa ett orginalbatteri.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Om du behöver startgas för att starta hojen så är det nog inte batteriet. Du kan behöva byta ut bensinen efter vintern. Ibland behövs det, ibland inte.

Behöver ej startgas.
Med hjälpgas menar jag att jag när jag startar vrider på lite gas med gashandtaget och då går den igång.

När den väl startat så går den som en klocka.

det fanns några liter gammal soppa i tanken men kört med den soppan och den går som sagt utan problem när den väl startat. Borde den inte gå sämre med soppa som har skapat kondens i tanken så det skulle finnas vatten i soppan?
Borde inte vattnet ligga längst ner i tanken då och i så fall skulle ju den delen av soppan förbrukas först i mitt tycke?
Kanske borde tömma tanken helt?
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Soppan innehåller k-sprit så det är inget problem. Du kan tömma flottörhusen i en ren glasburk eller petflarra så ser du om du har vatten i förgasarna. Föga troligt.

Ska man inte ladda Li-Jon batterier ett par gånger under vintern? Jag har ingen koll.
Blybatterier överlever inte om man inte laddar dom. Mina blybatterier från Biltema mår prima. Det i båten höll 16 år.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Soppan innehåller k-sprit så det är inget problem. Du kan tömma flottörhusen i en ren glasburk eller petflarra så ser du om du har vatten i förgasarna. Föga troligt.

Ska man inte ladda Li-Jon batterier ett par gånger under vintern? Jag har ingen koll.
Blybatterier överlever inte om man inte laddar dom. Mina blybatterier från Biltema mår prima. Det i båten höll 16 år.

Har inte förgasare på hojen.

Men vad jag hittar på vårt kära internet nu är att Li-ion batterier ej gillar fullständiga urladdningar. Denna vinter råkade jag ladda ur detta batteri totalt.
Det i kombination med min CTek-laddare så kan det ju faktiskt vara så att batteriet tagit skada.
Blir ett nyinköp av orginalbatteri under dagen skulle jag tro.
Ladda det och hålla tummarna.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Ska man inte ladda Li-Jon batterier ett par gånger under vintern? Jag har ingen koll.
Jo, givetvis. Det är ju samma familj batterier som sitter i mobilen, hur ska man helst hantera det? Jo, skvättladda gärna nu och då men låt det aldrig dra ur helt och undvik att underhållsladda som ett blybatteri.

Är det ingen som drar den parallellen?


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
En sak som slår mig.
Haft liknande beteende på en bil en gång i tiden.
Var fukt i fördelardosan eller något liknande. Svårstartad när den var kall och om det var fuktigt.
När bilen var varm startade den utan problem.
Kan det vara något liknande?
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Lithiumbatterier ska ej laddas med Ctek-laddare, Detta på grund av av att ctekladdarna har en speciell laddningsteknik som kan skada lithiumbatterier. Man kan köpa en speciell laddare för lithiumbatteirr eller använda en vanlig "dum" batteriladdare.
Jag har också ett lithiumbatteri på min hoj och råkade faktiskt ut för att batteriet dog totalt förra året, det gick inte att ladda med lithiumladdaren. Jag pratade med säljaren och han tipsade om att koppla det till en vanlig laddare en kort stund så jag gjorde det och då puttrade det igång så jag kunde ladda det med lithiumladdaren. Det verkar dock inte så troligt att batteriet skulle vara felkällan här. Har du bytt stiften på den nyligen?
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Stiften har nog suttit i ca 800 mil.
Kanske ska ta mig tid och byta dem.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Fortsätt gärna att "sabba" era batterier med CTEK, då blir det fler batterier som jag kan ta över. :)
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag slog till på ett JMT litium från ebay, england nyligen. 900 ca inkl frakt. Inga problem än. Mindre än original, spänningsindikator, och väger väl 1/8 av ett gel
 
Last edited:
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
till TS, har du en multimeter så mät vad varje enskild cell ligger på i volt (om nu du har balansladdnings ingång på ditt batteri- kortslut för allt i världen inte stiften!!- var försiktig!!), varje cell ska ligga lika jämfört med sin "granne"- dippar det halva volt så är en cell kaputt.
mitt shorai skiljer fortfarande bara max nån tiondel i volt mellan cellerna och nu är det 4 år!! och inte gjort ETT PISS vid det öht- plockat av på vintern och hatt det inomhus- thats it.

//jj
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Då måste jag öppna batteriet eller?
Finns bara två poler på utsidan och batteriet ser hyfsat vältillslutet ut. Tror ej jag kommer åt varje cell utan att ta sönder ytterhöljet på batteriet.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top