Köpa oreggad Bandit 600

MillenTHN

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2007
Ort
a
Hoj
a
Tja!

Kikade på en Bandit 600 -95 idag med strax under 4000 mil på mätaren. Oreggad i Sverige, med registreringspapper från Tyskland. Köpt hos en handlare i Tyskland för 1999 euro. Säljes för 15900 kr.

Hur mycket kommer jag att få lägga på registrering osv? Vet att det finns trådar på detta men jag vill ha den senaste informationen.

MVH
/Mattias
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Det vore intressant att veta när den togs in och varför den inte reggats? Är det en handlare eller en privatperson?

Ca 2500 kr kostar en regbesiktning.
 

MillenTHN

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2007
Ort
a
Hoj
a
Det vore intressant att veta när den togs in och varför den inte reggats? Är det en handlare eller en privatperson?

Ca 2500 kr kostar en regbesiktning.

Killen köpte en hoj till sig själv och tjejen i Tyskland. Sedan hade tjejen blivit påkörd vid ett övergångsställe och det skulle ta ett tag för att bli helt bra och därför skulle han sälja hennes hoj. Tror inte det var längesedan den togs in iom att han skulle regga sin egna nu.
 

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Street triple, kraschad
Upp med denna iom att jag ev ska köpa hojen idag!

Senaste infon är att vägverket tagit över ursprungskontrollen och bilprovningen numera "bara" åtar sig kontrollbesiktningen.

Här hittar du det du söker.

http://www.vv.se/templates/page3____700.aspx

Kolla bara så att alla papper är i ordning. Är något på hojen inte orginal så är det bäst att det är e-märkt.

Lycka till! :tummenupp
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
kan ju va ok men jag drar alltid åt mig öronen när dom inte är reggade,, ofta hör man av ägarna (även e-reggade) de är ju bara o bes in. varför inte göra de själv o tjäna mer på det :va
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Är det inte något med avgaskrav som trädde i kraft från 1/1-08 oxå?

Kan vara värt att kolla upp så det överhuvudtaget går att regga den idag.

Henrik
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
kan ju va ok men jag drar alltid åt mig öronen när dom inte är reggade,, ofta hör man av ägarna (även e-reggade) de är ju bara o bes in. varför inte göra de själv o tjäna mer på det :va

Tror att en del kör med oreggad för att de importerar hojar privat och inte vill regga sig som försäljare o skatta för det. På bilar är det max 8 st/år (?) man får sälja för att räknas som privatperson.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
är det inte ETT fordon per år och juridisk person man får ta in utan nån typ av anmälan till (skatte)myndigheterna?
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
är det inte ETT fordon per år och juridisk person man får ta in utan nån typ av anmälan till (skatte)myndigheterna?

Nu blir jag osäker om jag blandar ihop det. I Sverige får du inte köpa och sälja mer en ungefär 8 bilar/år för att forfarande räkna dig som privatperson. Om det är skillnad ifall man importerar törs jag inte säga, men med tanke på trådskaparen så kan det förklara ännu mera varför det säljs så mycket ickereggade tyska fordon i Sverige.

Edit: var mer ett svar på Ozeo:s inlägg.
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Nu blir jag osäker om jag blandar ihop det. I Sverige får du inte köpa och sälja mer en ungefär 8 bilar/år för att forfarande räkna dig som privatperson. Om det är skillnad ifall man importerar törs jag inte säga, men med tanke på trådskaparen så kan det förklara ännu mera varför det säljs så mycket ickereggade tyska fordon i Sverige.

Edit: var mer ett svar på Ozeo:s inlägg.

Det finns ingen begränsning hur många fordon du får importera som privatperson och sälja vidare. :fakta
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Det finns ingen begränsning hur många fordon du får importera som privatperson och sälja vidare. :fakta

Okey, så här går det när man försöker påstå någonting och inte har kollat upp korrekta fakta utan går på ryktesinfo och ev taskigt minne. :huvet

Jag har en släkting som säljer bilar privat. Eftersom han inte vill betala skatt o sånt som en registrerad handlare så skriver han en del fordon på andra personer än sig själv, eller också så är han bara "bilförmedlare" och ser till att han inte blir registrerad ägare mellan dem.

I fallet med Tyskimport antog jag att det var någonting liknande, om du inte själv reggar dig som ägare och inte heller reggar en massa hojar så har inte skattemyndigheten någon koll på ifall du egentligen importerar 100 hojar om året och det därför borde räknas som företagare och betala skatt på verksamheten.

Så slutsatsen är: Givetvis så får du importera hur mycket du vill, men gör du det i sån omfattning att det kan betraktas som en rörelseverksamhet så ska du göra rätt för dig och betala skatt.

Blev det rätt den här gången? Eller måste jag gooogla efter länkar till paragraferna också?:tungan
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top