Köpa R1,gixxer1000 mfl. Är det värt pengarna??

gullepojken

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Yamaha R1 -01
Tjena!

Står i valet o kvalet om ja ska köpa mej en sporthoj typ R1, Gixxer 1000 mfl. Är det värt pengarna me tanke på va man får pröjsa i försäkringspremie?? Ni som äger dessa hojar eller har ägt och vet hur det är att köra osv.. Väger känslan m.m upp det höga priset man får lägga ut i försäkring på dom??

Ja e som sagt jäkligt sugen på en men ja vet inte.. Ge mej lite anledningar att köpa en! =)

Mvh Andreas
 

Biohazard

BKK-instruktör
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Skåneland
Hoj
Nightrod
ABSOLUT! ABSOLUT! ABSOLUT! Finns inget som är mer underbart än att fara fram på en litersraket!
Tveka inte, du blir Inte besviken.
Man lever bara EN gång (tror jag iaf) lika bra att leva liver fullt ut då.. :hoppa
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Behöver du en anledning så sluta fundera.... viljan är inte tillräckligt stark! OM du INTE gör det, kommer du grubbla hela livet över hur det skulle varit o köra en värsting, istället kan du sitta på hemmet o berätta för kortgubbarna att du minsann körde sporthoj som ung, vad väljer du?

R1;an funkar
 
Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Tjena!

Står i valet o kvalet om ja ska köpa mej en sporthoj typ R1, Gixxer 1000 mfl. Är det värt pengarna me tanke på va man får pröjsa i försäkringspremie?? Ni som äger dessa hojar eller har ägt och vet hur det är att köra osv.. Väger känslan m.m upp det höga priset man får lägga ut i försäkring på dom??

Ja e som sagt jäkligt sugen på en men ja vet inte.. Ge mej lite anledningar att köpa en! =)

Mvh Andreas

Vad jämför du med? En Nyare CBR kostar nästan lika mycket som en R1.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Det står att du har en CBR600 nu? Isf borde du väl veta? En literhoj kostar lika mycket som en 600 i försäkring. Jag föredrar nog en modern 600 men literhojar är balla på sitt sätt ;)
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Ska det vara "värt pengarna" så borde du väl titta på en R1-98 eller nåt liknande... En ny litershoj för 130000kr är kanske inte "värt" pengarna om man ser till skillnaden... Men nytt är ju kul såklart...

Men en kraschkittad och därav trafikförsäkrad gammal litershoj är nog värt pengarna med tanke på körglädje vs ekonomi...

Men allt handlar ju om prioriteringar och intresse så den frågan kan du bara svara på själv...
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Eller köpa min 2002:a. Rullat 3295 mil, full bok, ej wheeliekörd, drivpaket ca 450 mil gammalt, bara två dagar på bana (sporthojskurs), väldigt fin. Tyvärr är jag i Hong Kong till slutet av april men sen säljs den (nog). Och ja, det är roligt att köra en sån hoj. Har haft min i tre säsonger nu så nu blir det nåt annat.
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Tjena!

Står i valet o kvalet om ja ska köpa mej en sporthoj typ R1, Gixxer 1000 mfl. Är det värt pengarna me tanke på va man får pröjsa i försäkringspremie?? Ni som äger dessa hojar eller har ägt och vet hur det är att köra osv.. Väger känslan m.m upp det höga priset man får lägga ut i försäkring på dom??

Ja e som sagt jäkligt sugen på en men ja vet inte.. Ge mej lite anledningar att köpa en! =)

Mvh Andreas

Kolla upp försäkringen på salus ansvar. Jag hade en R6 -99a förra sommaren, fick ge 15k helår / halvförs på trygg hansa. Köpte mig en gixxer 1000 k3a för 2 helger sen, ringde till trygg hansa och de ville ha 18.000 halv / helår.
Sen provade jag ringa till salus ansvar, 9.900kr halv / helår för k3an. Så köp en litershoj och få billigare försäkring :D
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
Kolla upp försäkringen på salus ansvar. Jag hade en R6 -99a förra sommaren, fick ge 15k helår / halvförs på trygg hansa. Köpte mig en gixxer 1000 k3a för 2 helger sen, ringde till trygg hansa och de ville ha 18.000 halv / helår.
Sen provade jag ringa till salus ansvar, 9.900kr halv / helår för k3an. Så köp en litershoj och få billigare försäkring :D

Norrlands premier, en annan pyntar 950:-/mån:tummenupp
 

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Strömstad
Hoj
...
Kolla hur många som kör literhojjar på forumet, vad tror du? :)
Det kostar att ligga på topp...
 

ChrilleH

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2004
Ort
Haga
Hoj
Honda cbr 929rr
Jag betalade 13000 hel/helår hos folksam på min R1-05.
 
Last edited:

78

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Bromma
Hoj
R1 + VARM GSXR 750-88
Tjena!

Står i valet o kvalet om ja ska köpa mej en sporthoj typ R1, Gixxer 1000 mfl. Är det värt pengarna me tanke på va man får pröjsa i försäkringspremie?? Ni som äger dessa hojar eller har ägt och vet hur det är att köra osv.. Väger känslan m.m upp det höga priset man får lägga ut i försäkring på dom??

Ja e som sagt jäkligt sugen på en men ja vet inte.. Ge mej lite anledningar att köpa en! =)

Mvh Andreas

har en r1 från 1999 bor i sthlm=dyr försäkring men har inte ångrat mig ännu.. så har du råd så tycker jag att du ska köpa!!!

//martin
 

Japps

Våga? Vad ska man våga???
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Furulund
Hoj
GSX-R 750
Prismässigt på själva hojen är ju mer eller mindre bra pris alltid, förutom viisa utstickare som ska ha hur mycket som helst för en gammal men det du ska göra är att ringa runt till olika FB flera gånger o skriva upp deras namn när du fått prisuppgift på försäkringen. Man får alltid olika pris på samma bolag.

Kollade försäkring på en R1 -06 i november månad, Trygghansa skulle ha 36000 hel/hel och nu i början på januari så kollade jag med dom igen på samma hoj så skulle dom ha 45.000 kr.. Det är rent för mycekt för min börs. Det skiljer sig oörhört mycket mellan personer.

Jag hade en RF600R där jag betalade typ 3.500 i hel/hel, utan KK, då var jag 27, (hade den till övningskörning) medans min bror Jkay, då 32 numera 33 :), här fick pröjsa bra mycket mer på samma bolag som jag hade den försäkrad i.. Helt sjukt. Sen får man ju se till den kommande höjningen som ska ske nu i sommar, slår vad om att halva befolkningen som kör hoj kommer antingen att ställa av o köra bana eller köra olagligt på vägarna då det i längden kommer att bli billigare än att teckna försäkring.

Ställa på ena dagen o av den andre är oxå ett alternativ men det blir ett jeffla klyddande... Finns ju dom som gör det o det funkar säkert jättebra men inget för mig (Pessimist va?) :)

Jag väntar o ser till det nya systemet kommer att se ut, därefter gör jag min bedömning.

Slutkontentan av det hela: JAG VILL OXÅ HA EN LITERSRAKET :yoparty , men kommer inte ha råd :huvet
 
Last edited:

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Skåne
Hoj
Flera :P
Tjena!

Står i valet o kvalet om ja ska köpa mej en sporthoj typ R1, Gixxer 1000 mfl. Är det värt pengarna me tanke på va man får pröjsa i försäkringspremie?? Ni som äger dessa hojar eller har ägt och vet hur det är att köra osv.. Väger känslan m.m upp det höga priset man får lägga ut i försäkring på dom??

Ja e som sagt jäkligt sugen på en men ja vet inte.. Ge mej lite anledningar att köpa en! =)

Mvh Andreas


Köp en tidig GSXR1000 med racekåpor och halvförsäkra, klart prisvärt då.
Se upp med R1 98-99 då många barnsjukdummar fanns som: dåliga kolvringar/skrapringar (dricker olja) och kopplingkorg (98) + lite andra småsaker.
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
vill du slippa högt försäkring o samtidigt äga en super fin R1 som håller sin pris?

titta på den själv........ps. även om du inte köper min så kan jag lungt säga att du inte ångrar dig av att köpa en R1.

http://www.blocket.se/vi/10604747.htm?ca=15_s

Hur mycket betalar du i försäkring, och i vilket bolag?
Jag ska leta upp ett regnr. på en -98 på blocket och kolla lite.
Varför är det så billig försäkring just på -98? Är det fler årsmodeller som är "billiga" att försäkra?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top