Köpa RR-hoj utomlands (Australien)

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Vad skulle hända om man gjorde så här:
Köpte en ny R6a i Australien. Skaffade rejskåpor och körde den lite grann. Skaffade ett instrument som gått mer än 600 mil (det är visst någon magisk "Begagnat"-gräns där) och satte på det och skeppade hem hojen.

Kan man då slippa momsen och tullen då den kommer till Sverige.... Och kan man sedan regga in den för papper från Australien har jag ju...??
Någon som importerat racehojar?
 

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
magnus_moss skrev:
Vad skulle hända om man gjorde så här:
Köpte en ny R6a i Australien. Skaffade rejskåpor och körde den lite grann. Skaffade ett instrument som gått mer än 600 mil (det är visst någon magisk "Begagnat"-gräns där) och satte på det och skeppade hem hojen.

Kan man då slippa momsen och tullen då den kommer till Sverige.... Och kan man sedan regga in den för papper från Australien har jag ju...??
Någon som importerat racehojar?

Är det inte så att hojen måste varit "i trafik (påställd)" minst 6 månader i det land du tar hojen från för att betraktas som beg ? Någon importguru som kan svara på detta? Har nämligen samma ide som herr Mossberg.

mvh Fredrik
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Har du hittat någon fin där nere så kan jag provköra den åt dig om du fixar bantid.. sticker ner den 6/11 :hihi
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Inom EU-land, registrerad MINST 6 månader OCH gått minst 600 mil.
Utom EU-land, krångligare har jag fått för mig.
Har varit uppe på tapeten tidigare men minns ej resultatet....
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
kajlyl skrev:
Har du hittat någon fin där nere så kan jag provköra den åt dig om du fixar bantid.. sticker ner den 6/11 :hihi

Då har jag redan varit där i en vecka :)

men kom igen nu alla importgurus... INFORMATION TACK!
 

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Granne med September
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Jo, 6 månaders regeln och 600 mils regeln gäller inom eu. Utanför så är det moms och tull som gäller. Om du plockar ner hela cykeln i delar så kan du nog få in den rätt billigt, tror det är något speciellt med reservdelar. Men kanske onödigt på en helt ny båge. :tomten
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
sportarn skrev:
Jo, 6 månaders regeln och 600 mils regeln gäller inom eu. Utanför så är det moms och tull som gäller. Om du plockar ner hela cykeln i delar så kan du nog få in den rätt billigt, tror det är något speciellt med reservdelar. Men kanske onödigt på en helt ny båge. :tomten

Gör det lite "A La Nordgren"! Riv hojen och skicka ram, hjul och kåpor med UPS, och ta resten i resväskan! :)
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Farsan bodde utomlands förut (ej eu-land). För att han skulle få ta hem sin hoj (gatreggad blackbird) utan tull och moms krävdes det att han varit ägare till den en längre tid, tror det var 1 eller 1½ år. Det funkar ju om man bott utomlands så länge men är man bara på semester kan det bli värre om allt ska ske enligt regelverket. Reglerna kan ha ändrats då detta var två år sedan.
 

Incredible

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 999
erik skrev:
Farsan bodde utomlands förut (ej eu-land). För att han skulle få ta hem sin hoj (gatreggad blackbird) utan tull och moms krävdes det att han varit ägare till den en längre tid, tror det var 1 eller 1½ år. Det funkar ju om man bott utomlands så länge men är man bara på semester kan det bli värre om allt ska ske enligt regelverket. Reglerna kan ha ändrats då detta var två år sedan.
Han tog den säkert som flyttgods, det har jag hört att det blivit mycket svårare nu dessutom. Kan ju inte va gratis att skicka den från Australien heller? Jag vet att en del personer fått in hojar från Tyskland utan att hojen gått 600 mil, eller varit reggad i ett halvår......men hur dom burit sig åt det vet jag inte.....kompis på besiktningen kanske.......
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Incredible skrev:
Han tog den säkert som flyttgods, det har jag hört att det blivit mycket svårare nu dessutom. Kan ju inte va gratis att skicka den från Australien heller? Jag vet att en del personer fått in hojar från Tyskland utan att hojen gått 600 mil, eller varit reggad i ett halvår......men hur dom burit sig åt det vet jag inte.....kompis på besiktningen kanske.......

Det stämmer att han tog den som flyttgods.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Min tanke var ju att köpa hojen billigt utan Australiens moms och skatt (eller vad dom nu har) för att sedan skeppa hem den till sverige och på något sätt slippa tulla och momsa den (eller åtminstonde betala mycket mindre) pga att jag skulle hävda att det var en rejshoj...
Är det kanske inte ens möjligt i teorin...
 

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
magnus_moss skrev:
Min tanke var ju att köpa hojen billigt utan Australiens moms och skatt (eller vad dom nu har) för att sedan skeppa hem den till sverige och på något sätt slippa tulla och momsa den (eller åtminstonde betala mycket mindre) pga att jag skulle hävda att det var en rejshoj...
Är det kanske inte ens möjligt i teorin...

Men kan du inte köpa den utan papper? blair den inte belliare dau??
Undrar Mr diggerido?
 

Jalle

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Höllviken-Skåne
Hoj
CBR1000RR-06 & KX450F-10
magnus_moss skrev:
Min tanke var ju att köpa hojen billigt utan Australiens moms och skatt (eller vad dom nu har) för att sedan skeppa hem den till sverige och på något sätt slippa tulla och momsa den (eller åtminstonde betala mycket mindre) pga att jag skulle hävda att det var en rejshoj...
Är det kanske inte ens möjligt i teorin...

Ska du regga in eller bara ha som banhoj?
Jag tog hem en R1:a från Danmark som aldrig varit inreggad och då räknades det som import från icke EU-land vilket i sin tur innebär papper från generalagenten på specifikationer, etc. om man vill regga den i Sverige.
Äter nog upp ev. vinst.....var dessutom ett j*vla jobb innan allt var klart.

Även om du bara ska ha den på bana ska du betala moms när du tar in den i landet, inom EU gör du det i det landet du köper den. Beroende på vad som kan skrivas på fraktsedeln kanske du kan komma undan med lite mindre slantar MEN de flesta fraktfirmor drar numera iväg ett mail till tullen så fort de tar in ngt i landet (TNT, UPS, etc.) så det är nog lurigt att "slippa" momsen helt. Och som ngn skrev, frakten från Australien??

För enbart bana finns mycket godis i England och USA........
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
magnus_moss skrev:
Min tanke var ju att köpa hojen billigt utan Australiens moms och skatt (eller vad dom nu har) för att sedan skeppa hem den till sverige och på något sätt slippa tulla och momsa den (eller åtminstonde betala mycket mindre) pga att jag skulle hävda att det var en rejshoj...
Är det kanske inte ens möjligt i teorin...
Skruva isär den i smådelar och ta hem den som skrot.
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
magnus_moss skrev:
Då har jag redan varit där i en vecka :)

men kom igen nu alla importgurus... INFORMATION TACK!


Mitt tips tror jag heter särskilda skattekontoret i Ludvika... vill minnas att jag ringt o suttit i telefonkö där...

hEJA mOSSBERRSCH (opps caps lock)

GSXR1100R skrev:
Skruva isär den i smådelar och ta hem den som skrot.

Mossberg. Den mista i familjen bär väl rimligvis inte ta så mycke prylar med sig hem. Så skruva ner o ta hem i kappsäckar. O skicka lite delar med allmänt pengabehövande studenter på UTS. Någon låda med nån båt...

Kommer gå lysande bra :)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
jorpes skrev:
Mossberg. Den mista i familjen bär väl rimligvis inte ta så mycke prylar med sig hem. Så skruva ner o ta hem i kappsäckar.
Kommer gå lysande bra :)


Såklart!! Att jag inte tänkte på det... Åsså tar jag med en känguru till nästa års gridshow. :)
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top