Köpa ryggskydd

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag skulle behöva köpa ett nytt ryggskydd men vad du man köpa? Nu har jag ett svart från biltema som har några år på nacken men det har blivit dåligt i kardborren så det känns inte ut bra längre.

Var på en resa i Norr och Västerbotten igår och var inne på Lindroths och Northbike men vet som inte vad man ska köpa. Tycker att många ryggskydd känns väldigt mjuka bla Halvarsson, de som "kändes" stadiga var nåt Dainese och BMW.

Är det rätt tänk att hårda plastskydd skyddat bättre? Till och med Biltemas ryggskydd känns ju ut kraftigare än Halvarsson.

Vad ska man köpa, är inte märkesfixerad men vill ha bra säkra grejer då jag köper nytt.
 

Str3 R

Guest
Kolla in Jofamas hemsida, Halvarsson ryggskydd är bra. Har ett par stycken själv.

Jag har Buckler (formar sig efter rygg/kropp, sitter toppen) och även liknande Secure som sitter i mer kroppsnära skyddsjackor.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Halvarssons är bra .Enda nackdelen är att de är så varma
 

Berget80

Medlem
Gick med
31 May 2016
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Jag kör också med Buckler, enmorm skillnad i komfort mot biltemas.
Man känner knappt att det sitter där, förutom värmen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har ett BMW och ett Halvarssons. Använder bara BMW-s och jag känner inte av att jag har det på mig. Kan rekommenderas!


Buy quality, cry once
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hårdplast är inte nödvändigtvis bättre än de mjukare och mer följsamma skydden, det handlar om att absorbera och sprida ut smällar.
Jag föredrar välventilerade ryggskydd framför hårda plastskal. Min sambo har ett D3O-skydd och är helt kär i det.
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Jag är riktigt nöjd med mitt Alpinestars Nucleon KR-1 då det känns väldigt luftigt för att vara ett lvl 2-skydd. Jag hade ett Alpinestars Bionic Air tidigare men det var inte i närheten av att vara lika luftigt som mitt KR-1.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag är riktigt nöjd med mitt Alpinestars Nucleon KR-1 då det känns väldigt luftigt för att vara ett lvl 2-skydd. Jag hade ett Alpinestars Bionic Air tidigare men det var inte i närheten av att vara lika luftigt som mitt KR-1.

Bionic var ett alldeles förträffligt ryggskydd när det kom till just skydd men hade lite att önska när det kom till ventilation, körde det från 2010-2017 och var av ett gäng gånger utan minsta känning i rygg.

Nu kör jag raceverisionen av KR-1, KR-R, när det kommer till skydd så verkar det vara minst lika bra som det gamla samtidigt som det sitter bättre utan att bli lika varmt, körde nu i veckan i 30+ utan att bli lika varm som med det gamla en vanlig +20-dag och de avåkningar jag hittintills gjort har det inte känts något så det verkar funka.

KR-1 verkar lite luftigare än KR-R men har bara testat det i "torrbrytning" så hur varmt det blir när man väl är där ute jämfört med KR-R vet jag inte men racegrejer brukar ju vara rätt kompromisslösa så troligen är det en del svalare än mitt, skyddsmässigt verkar det vara ett snäpp upp från det gamla Bionic och det var ett riktigt bra skydd.
KR-R är någon typ foam som är hård och stel kall men när man haft det på så blir det mjukt i värmen från kroppen och formar sig helt efter ryggen och känns knappt men utan att bli varmt och "instängt".

Hårt skal måste vi ha numera i racing, finns säkert statistik på skador hårt VS mjukt skal som befogar det, jag vill ha hårt på bana om man skulle få något smalt som en styr/fotpinne där, även fast det mjuka skyddet tar upp stöten så känns det bättre med ett "skal" som hindrar att pinnen gör ett hål i ryggen..men det är bara min egen uppfattning om det och jag har inte läst på om det så ta det för vad det är, min åsikt.

Skyddsmässigt kan jag rekommendera KR-R och Bionic från alpinestars för de har jag hårdtestat, av de är KR-R ett avsevärt bekvämare och svalare skydd så det är den klara vinnaren.
KR-!/2 har jag inte testat men de borde helt klart fylla sin funktion då det är samma tillverkare och konstruerade efter erfarenheten från Bionic men med bättre komfort så de borde funka.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har tänkt sy på nya kardborreband på biltema skyddet, plötsligt känns det lite högre prio på sambons syrum ;)

Nu har jag lite att kolla efter det som är synd är att jag minst måste åka till Luleå om jag ska ha chans att pröva nåt.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Min son körde med mjukt ryggskydd tills han kraschade första gången.
Efter att ha gått med ryggbesvär i tre veckor; 'köpte han ett hårt ryggskydd, som senare användes i krasch nummer 2.
Efter den kraschen kände han inget i ryggen.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Jag är riktigt nöjd med mitt Alpinestars Nucleon KR-1 då det känns väldigt luftigt för att vara ett lvl 2-skydd. Jag hade ett Alpinestars Bionic Air tidigare men det var inte i närheten av att vara lika luftigt som mitt KR-1.
Jag, sambon och båda mina föräldrar kör alla med KR-2 och är toknöjda.
Riktigt bra ventilation, ryggen är typ det sista man börjar svettas om...
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
En arbetskamrats som bröt ryggen hemma i soffan.Han hadde inget ryggskydd
 

faloxe

Medlem
Gick med
8 Jun 2016
Ort
Uddevalla
Hoj
Daytona 675 -07 och så småning om kanske något motardliknande
Kör med ett Dainese Manis D1. Har funktionstestat och är nöjd. Väldigt bekväm enligt mig, rekommenderas.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är väl väldigt svårt att säga hur bra ett ryggskydd skyddar, man kan ju inte basera detta på krascher då varje krasch är olika.

Nånstans måste man väl på nåt vis se till helheten, vad som kan tänkas ge bäst skydd vid de flesta olyckor, tar man bilar så dödas och skadas väl folk av både bälten och airbags vid enstaka tillfällen men i de flesta fallen minskar dom trots allt skadorna.

Rent spontant känns hårda skydd ut som tåligare, finns det inga vettiga tester på ryggskydd?
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Jag hårdtestade ett billigt ryggskydd. Tror de hette alive och kostade ca 500kr. Slog över med motarden när jag körde bakhjul i ca 100 km i timmen och landade på ryggen samt gled ca 100meter på ryggen på asfalten. Och ryggen klarade dig bra. Det var ett skydd som är hårt på utsidan
 

Berget80

Medlem
Gick med
31 May 2016
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Dom gjorde ett test och släppte en hjälm och en mössa från eiffeltornet.
Mössan klarade sig bäst så jag tror mjuka är bättre.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har kört med Knox-ryggskydd i 14 år och är grymt nöjd :tummenupp Jag kan inte direkt påstå att jag tycker att dom är för varma heller. Enda "nackdelen" är att jag tycker att deras magband är lite för långa, dagens ilandsproblem... :rolleyes:
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top