Köpa skruv M12x1.0 100 mm långa

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CR 250 Tvitakt
Hej !

Någon som vet ett ställe med bra utbud av skruv ?
Jag behöver 2 st M12 fingängade skruv till motorfästena på min R6:a. (De där puckarna ska sitta)

Tipsa gärna om ställen, helst i Gbg området !

mvh Fredrik :D

Vi har hela lagret fullt :banana (+ lite annat skräp)
Vad är det för stigning på gängan? Längd? Vi har inte allt, men det tåls ju att ta en titt...
Sorry tittade lite hastigt i ämnesraden....

Last edited:
PMR skrev:
Vad är det för stigning på gängan? Längd? Vi har inte allt, men det tåls ju att ta en titt...

M12 men stigning 1.0 mm. Behöver en med längd 95 mm och en 105mm (fast 100 funkar för bägge). Dessutom skall själva gängan helst vara minst 40 mm, fast det går ju att svarva släppning om så inte är fallet. Insex skalle ska det va.

Sammanfattat, optimalt ska de va:
1 M12 *1.0 95 mm insex
2 M12*1.0 105 mm insex
både med minst 40 mm gänga.

/Fredrik
p.s. oj va rörigt det blev, hoppas ni förstår.

Köp nu mjuka skruvar.
Det är värdelöste med hårda skruvar som bara går rakt av när man lägger sig.
Med lite otur försörs då motor eller ram.

Kollade snabbt en sväng. Är det ultrafingängat? Stigning på normal fingängad M12 är 1,5. Men vi hade inte så långa med den stigningen heller...

Tommy skrev:
Köp nu mjuka skruvar.
Det är värdelöste med hårda skruvar som bara går rakt av när man lägger sig.
Med lite otur försörs då motor eller ram.

Precis vad som hände mig. Förra ägaren hade satt dit för korta 12.9 skruv. Detta pajade ramen och motor när jag klotade. Har nu svetsat och donat för att få ordning på detta.

/Fredrik

PMR skrev:
Kollade snabbt en sväng. Är det ultrafingängat? Stigning på normal fingängad M12 är 1,5. Men vi hade inte så långa med den stigningen heller...

Jag är nästan helt säker på att det är 1.0 mm stigning, men ska kolla en gång till innan jag köper/fixar.

/Fredrik

PMR skrev:

Okej! Men dåså! Jag vill köpa 2st 9mm M10x1.25 bultar.

Se bilden nedan, behöver 2-3cm till.

Har du nån sån?

Bifogat

• framesliders.jpg
    framesliders.jpg
    13.5 KB · Visningar: 170
Det bästa är om man inte har så långa skruvar utan gör ett fäste i alu eller nåt i vilken krashpucken skruvas. Med så långa skruvar blir böjmomentet i skruven ganska stort när man kommer glidande. Har du en kortare skruv och ett fäste så får du ändast en dragande (och skjuvande) kraft, vilket skruven tycker betydligt bättre om.

Tror att du missade en siffra 9mm är inte speciellt långt.

PMR skrev:
Det bästa är om man inte har så långa skruvar utan gör ett fäste i alu eller nåt i vilken krashpucken skruvas. Med så långa skruvar blir böjmomentet i skruven ganska stort när man kommer glidande. Har du en kortare skruv och ett fäste så får du ändast en dragande (och skjuvande) kraft, vilket skruven tycker betydligt bättre om.

Låter som en bra idé ! Sätter du detta fäste i skruven till motorfästet sen ? Måste vara rätt kraftigt fäste för att kunna ta upp kraften. Ingen som har bilder på hur detta kan tänkas se ut ?

/Fredrik

PMR skrev:
Tror att du missade en siffra 9mm är inte speciellt långt.
jo, men det var inte svaret på min fråga heller..... ;)

Har du? 9 eller 10cm..

Min bult är längre för att insatsen i kraschpucken liksom gör att bulten åker ut en bit, och greppar ej längre gängorna i motorfästet bra nog. Jag behöver därmed en längre bult.

Insatsen i aluminium är 2cm om du undrar....

Limstift skrev:
Håll er till att ALLTID svara i millimeter för faaaeen! :huvet :huvet :huvet
din status är: Hojlös/hopplös

Jag har NOLL / NULL / 0 mm respekt för dig. Get lost looser.

;)

Last edited:
soppatorsken skrev:
Så, en nån som vet vart jag kan hitta M10 med 1.25 gäng nånstans?

1.25 är vanligare. Borde finnas i en välsorterad Järnhandel. Lycka till !

/Fredrik

Swedie skrev:
jo, men det var inte svaret på min fråga heller..... ;)

Har du? 9 eller 10cm..

Min bult är längre för att insatsen i kraschpucken liksom gör att bulten åker ut en bit, och greppar ej längre gängorna i motorfästet bra nog. Jag behöver därmed en längre bult.

Insatsen i aluminium är 2cm om du undrar....

Nej det var inte svaret på din fråga, 9mm kan jag fixa, du får en 40mm som du kan såga av :rofl . Jag var ute på lagret och kollade statusen i alla fall. Tyvärr har vi inte så långa fingängade bultar :( ,hade för mig det. Normalgängade hade vi i mängder, men det gör ju ingen gladare. Jag kan tyvärr inte hitta dem i leverantörens std. sortiment.
//PMR

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back