Köpa släpkärra, eu-släp?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ja nu är det dags o köpa släpkärra. Vad är ett eu-släp för något? Hittar inget på bilprovningens hemsida, jag har förstått att det är obromsat iaf. Det står i massa annonser att man kan registrera om till eu-släp m.m.

Sen det här med fjädring, är eu-släpen ofjädrade? Kan man köpa ett gammalt fjädrat släp eller kommer det bara kosta massa pengar?

/ Hannes

HanneZ skrev:
2282662 Ja nu är det dags o köpa släpkärra. Vad är ett eu-släp för något? Hittar inget på bilprovningens hemsida, jag har förstått att det är obromsat iaf. Det står i massa annonser att man kan registrera om till eu-släp m.m.

Sen det här med fjädring, är eu-släpen ofjädrade? Kan man köpa ett gammalt fjädrat släp eller kommer det bara kosta massa pengar?

/ Hannes

Ett EU-släp är ett obromsat släp som du får köra i 80 blås. Grymt smidigt och inte mycket som kan strula.
Jag köpte ett nytt EUsläp på Harald Nyborg för 5000:-, 13" hjul (vissa har skitsmå). Helt perfekt till crosshojen och motarden.
Väger inget alls och tror nästa besiktning är 2009 :hihi.
Kikade också på risiga begagnade innan jag handlade, men ångrar absolut inte mitt köp.

davve skrev:
2282788 Ett EU-släp är ett obromsat släp som du får köra i 80 blås. Grymt smidigt och inte mycket som kan strula.
Jag köpte ett nytt EUsläp på Harald Nyborg för 5000:-, 13" hjul (vissa har skitsmå). Helt perfekt till crosshojen och motarden.
Väger inget alls och tror nästa besiktning är 2009 :hihi.
Kikade också på risiga begagnade innan jag handlade, men ångrar absolut inte mitt köp.
5999 kostade det billigaste. Då börjar jag röra mig mot summor som räcker till en besiktigad gammal crossbuss.

anja skrev:
2282827 Du har ju svaret själv! Typ här
Bromsfrågan är avklarad :mattias

HanneZ skrev:
2282838 5999 kostade det billigaste. Då börjar jag röra mig mot summor som räcker till en besiktigad gammal crossbuss.

Bromsfrågan är avklarad :mattias

Du kan få köpa min crossbuss för 4000:-, då ingår lite rost men 6 stycken fräscha vinterdäck (dubbelmontage bak, får lasta 1,2 ton). Du får lätt in tre hojar i den, drar ca 1.2-1,5l/mil. Den kallas inte terroristbussen för inget så att säga :hihi
(annars säljer jag även ett 1300kg-släp, obesiktigat men i bra skick för 4500:-, även tipp-funktion)

HanneZ skrev:
2282838 5999 kostade det billigaste. Då börjar jag röra mig mot summor som räcker till en besiktigad gammal crossbuss.

Det tycker jag inte är en rättvis jämnförelse. Släpet kommer knappt kosta dig en krona per år medans bussens driftskostnader drar iväg i flertalet tusenlappar. Driftsäkerheten på bussar med 4 siffriga prislappar ska vi inte ens prata om. Rena lotteriet som regel.

Bussen kan iofs erbjuda en del som inte släpet kan. Men på en punkt där släpet är oslagbart är kostnadsmässigt.

Barrett skrev:
2283082 Det tycker jag inte är en rättvis jämnförelse. Släpet kommer knappt kosta dig en krona per år medans bussens driftskostnader drar iväg i flertalet tusenlappar. Driftsäkerheten på bussar med 4 siffriga prislappar ska vi inte ens prata om. Rena lotteriet som regel.

Bussen kan iofs erbjuda en del som inte släpet kan. Men på en punkt där släpet är oslagbart är kostnadsmässigt.
Nä jag vet, men jag är en sån där inköpspris-kind-of-guy. Sen som sagt bussen har ett par extra funktioner som är värda en hel del.

HanneZ skrev:
2283107 Nä jag vet, men jag är en sån där inköpspris-kind-of-guy. Sen som sagt bussen har ett par extra funktioner som är värda en hel del.

Ja det är ju lätt att det blir så. Men i en buss i dom prisklasserna skulle jag aldrig satsat på om man inte bara tränade lite sporadiskt & att det mer eller mindre är skit i samma om den blir stående för reperation mitt under sässongen.

Tyvärr har ju skatten mer än dubblats för lätta lastbilar de senare 2 åren. Bara dom pengarna räcker nästan till hotell för alla rejshelger.

Barrett skrev:
2283146 Ja det är ju lätt att det blir så. Men i en buss i dom prisklasserna skulle jag aldrig satsat på om man inte bara tränade lite sporadiskt & att det mer eller mindre är skit i samma om den blir stående för reperation mitt under sässongen.

Tyvärr har ju skatten mer än dubblats för lätta lastbilar de senare 2 åren. Bara dom pengarna räcker nästan till hotell för alla rejshelger.
Jag tränar högst sporadiskt, jag tränar inte ens, jag bara tourar runt längs banan :)

Jo, fast man kan ju göra samma där som med hojen. Ställa av/på. Den lär ju inte va påställd direkt många dagar om året.

LazBoy skrev:
2283764 Man behöver väl inte besikta EU-släp? :näsblod

Jo det tror jag i alla fall..

Har för mig att jag betalar ~140kr/år i skatt. Och det är ingen annan avgift så billigt är det.
Va säkert rea då jag köpte mitt då, för jag fick det för 4999:-.

Grymt lätt att stuva undan med, lyfter lätt upp det på högkant själv.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick