Köpa speciell Hund.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Hej Hej.

Nu är det så att jag är sugen på att skaffa mig en hund. Igen.

Vill gärna ha något som är lite "vilt" och gärna liknar något av våra vilda djur, t.ex. varg, lodjur, gepard, leopard. Ja you name it.

Har tittat mycket på Siberian Husky, som är väldigt vackra. Sen finns det ju en annan lite större hund, Akita tror jag den hette.

Förstår ni vad jag är ute efter? Vill liksom inte ha någon fransk bulldog eller chihuahua eller liknande..

En rå hund med andra ord!

Mvh// 2Fast!

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Sölvesborg, studerande.
Gissar på att Huskyn inte kommer dra så mkt slädar på snön.

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Klart du ska ha en fransk bulldogg! Men det klart, inte så outlaw kanske ...

Bullterrier, eller en staff?

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Sölvesborg, studerande.
Gissar på att Huskyn inte kommer dra så mkt slädar på snön.

haha nej någon snö kommer han inte få uppleva. Sen är det inte så att jag drar och köper en om en kvart när ni gett mig några förslag..

Lite tråkigt att ni aldrig ska kunna ge någon lite hjälp.

Klart du ska ha en fransk bulldogg! Men det klart, inte så outlaw kanske ...

Tycker inte direkt om dom små hundarna. Allmänt aggressiva är intrycket jag fått av den rasen.

Last edited:

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
BMW R Nine T Racer
Om du är inne på att ha en annorlunda men tuff hund och funderar på en Akita, och då är inte "tuff" som i cool, vilket den iofs oxo är, men tuff som i att du bör verkligen veta vad du pysslar med när det gäller hundar.

Akita /American Akita / Great Japanese Dog

Mina föräldrar har en hanhund som konstant vill klättra i rang och man måste med tydlig hand hela tiden visa hans rätta plats. Och då pratar jag inte med sparkar och slag. Utan klar och tydlig "flockpsykologi".

Det är en fruktansvärt vaktig hund, tomten vid huset de bor på skulle knappast ha vaktats bättre om vi säger så, han går ronder och håller ett vakande öga på omgivningen med jämna mellanrum, går nästan att ställa en klocka efter honom. Han är inte speciellt social av sig när det gäller andra hundar och det är koppel på jämt så fort man lämnar hemmatrakterna. Motion, den kräver massor med motion. Morsan går 2-3 timmars promenader i skogen med honom i princip varje dag (pensionär).

Här har du en hund för "arbete", inte kel o lek.

EDIT: och jo, han sover ute i princip hela året, bara när det är riktigt kallt så kan han tänka sig att komma in några timmar. Annars är det ute som gäller, bättre koll, och skönare för honom (och för dig som vill sova o inte ha en hund som går ronden hela tiden). Pälsen är tjock, riktigt stabbig så att ha honom inomhus blir lätt fukteksem o skit, blir för vamt för han helt enkelt.

Last edited:

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
är såld..
Att köpa en hund beroende på hur tuff den ser ut och inte utifrån de förutsättningar du har att ge hunden det den behöver för att må bra är fruktansvärt korkat.

Många hundar kräver massor med fysisk aktivitet, andra behöver mer intellektuell stimulans. Kolla upp rasbeskrivningar först! www.skk.se är en utmärkt start. Sen köper du en hund av en seriös uppfödare som ser till att göra en utvärdering på dig som köpare så slipper du, uppfödaren och andra problem med din hund.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Bor du i hus? Har du tid och ork att motionera hunden nån timme varje dag? Hundarna du pratar om kräver mycket motion och du vill nog inte ha en rastlös Husky i en liten lägenhet ifall du är rädd om inredningen.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
haha nej någon snö kommer han inte få uppleva. Sen är det inte så att jag drar och köper en om en kvart när ni gett mig några förslag..

Lite tråkigt att ni aldrig ska kunna ge någon lite hjälp.

Tycker inte direkt om dom små hundarna. Allmänt aggressiva är intrycket jag fått av den rasen.

Det är svårt att ge råd till en person som riktar in sig på Husky o liknande direkt o bor i, antar jag, en liten lägenhet i södra sverige.

Det är ungefär som när Jeppe, 14, kommer och funderar på vilken 1000cc hoj han ska köpa.
Det är inte speciellt genomtänkt nånstans.

Lite mer info vad du ska ha hunden till annat än att den ska se speciell ut o va lite rå så kan du få mera hjälp.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Att köpa en hund beroende på hur tuff den ser ut och inte utifrån de förutsättningar du har att ge hunden det den behöver för att må bra är fruktansvärt korkat.

Många hundar kräver massor med fysisk aktivitet, andra behöver mer intellektuell stimulans. Kolla upp rasbeskrivningar först! www.skk.se är en utmärkt start. Sen köper du en hund av en seriös uppfödare som ser till att göra en utvärdering på dig som köpare så slipper du, uppfödaren och andra problem med din hund.

Är ju inte direkt så att jag ska glasa in honom och visa för alla kompisar hur tuff han är..

Var och en vill ha något speciellt. Tack!

Det är svårt att ge råd till en person som riktar in sig på Husky o liknande direkt o bor i, antar jag, en liten lägenhet i södra sverige.

Det är ungefär som när Jeppe, 14, kommer och funderar på vilken 1000cc hoj han ska köpa.
Det är inte speciellt genomtänkt nånstans.

Lite mer info vad du ska ha hunden till annat än att den ska se speciell ut o va lite rå så kan du få mera hjälp.

Motion är inga problem. Gör vad som krävs.

Jag söker helt enkelt en sällskaplig vaktande hund. Lojal och trogen. Är du med mig?

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

Jag söker helt enkelt en sällskaplig vaktande hund. Lojal och trogen. Är du med mig?

De kriterier du lagt upp ger inte sådär jättemycket annat än att du är villig att springa 3h om dagen... varje dag... varje vecka... året runt.

Köp en schäfer.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Är ju inte direkt så att jag ska glasa in honom och visa för alla kompisar hur tuff han är..

Schäfer.

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
är såld..

Antingen missförstår du med vilje eller så vill du inte förstå.

Rasbeskrivning Husky (som ex):

En siberian husky är en typisk slädhund. Den är stark, köldhärdig och uthållig och passar bäst hos friluftsintresserade ägare. Rasen är avlad att vara en snabblöpande spannhund och används huvudsakligen vid slädhundstävlingar. Att "bara" se vacker ut imponerar inte på rasentusiasterna i Sverige. En siberian husky skall ovillkorligen fungera som en slädhund.Det är lika naturligt för en siberian husky att arbeta i ett hundspann,som det är för en jämthund att jaga älg eller en border collie att valla får.

Men trots sitt vänliga lynne är siberian huskyn ingen vanlig sällskapshund. Det är en ras med starka, ursprungliga jaktinstinkter. Den upplever oftast alla djur som intressanta byten och det finns åtskilliga exempel på hundar som rivit både får, getter, höns, kaniner och katter. Det är alltså hundar som sällan kan vara lösa utomhus. Det är naturligtvis lika viktigt för en siberian husky som för alla andra hundraser
med god mänsklig kontakt.

På ett lydnadsprov eller dressyrtävling är rasen inte särskilt passande, men som draghund har den mycket att ge. Den stoppar fysiskt och psykiskt för mycket hårda strapatser både under vildmarksturer och i tävlingsspåret

Siberian huskyn är en typisk utomhushund och liksom andra polarspetsar klarar den sträng kyla mycket bra. Man kan själv välja om man vill låta sin hund sova inne eller ute året runt. Men tänk på att en hund som tillbringar största delen av sin tid inomhus inte utvecklar sin päls naturligt. Den kan alltså inte plötsligt ligga ute i snön i sträng kyla. Normalt fäller en siberian husky enorma mängder av sin ulliga päls på våren och hösten, men många "inomhushundar" verkar fälla betydligt oftare.

Historia
Den ras som i dag kallas siberian husky utvecklades hos tjuktjerfolket i den nordöstligaste delen av Sibirien. Klimatförhållanden tvingade dem att basera sitt uppehälle på jakt över vidsträckta områden och tjuktjerna svarade på naturens krav genom att utveckla en unik ras av slädhundar, skräddarsydd för de speciella behov på vilka deras överlevnad berodde. Det tjuktjerna behövde och utvecklade var en hund med förmågan att kunna tillryggalägga långa distanser med maximal fart, men med en minimal förbrukning av energi i ett område nära norra halvklotetets köldpol.

Låter detta som en lämplig hund att ha i en lägenhet i Skåne?

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Bor du i hus? Har du tid och ork att motionera hunden nån timme varje dag? Hundarna du pratar om kräver mycket motion och du vill nog inte ha en rastlös Husky i en liten lägenhet ifall du är rädd om inredningen.

Bor i marklägenhet. Tid har jag nästan för mycket av.. och motion behöver jag också, precis som hunden.

Vill man ha något får man göra uppoffringar. Svårare än så är det inte.

Schäfer har jag haft. Men den dog så.. Men en bra hund är det.

Last edited:

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Bor i marklägenhet. Tid har jag nästan för mycket av.. och motion behöver jag också, precis som hunden.

Jag tror inte du förstår riktigt vad det är för typ av hundar du kikar efter.
Det är hundar som inte nöjer sig med ett gäng koppelpromenader o sussa på mattan.
Det är hundar som vill jobba o leva utomhus, ska du göra en hundgård utanför lägenheten?

Schäfer har jag haft. Men den dog så.. Men en bra hund är det.

Schäfer är bra hundar, så är det.
Min har fått noll stimulering nu på 10 timmar, syns att han är uttråkad o gärna vill ut o kissa lite men han har tålamod nog att vänta på att husse ska sluta sitta vid datorn :D
Så är inte riktigt en Husky :näsblod

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

Problemet med det sättet att tänka är att du skall då ändra på ditt liv de närmsta (ca)12åren... det handlar inte bara om att du kan tänka dig att motionera, det handlar om att du MÅSTE motionera och det väldigt mycket. Så om du inte gör det idag så skaffa in en hund som kräver det... bättre att börja med motioneringen och se att det faktiskt funkar innan du skaffar en hund som kräver det.
För du vill väl inte skaffa en hund som sedan mår dåligt pga att du inte gör tillräckligt stora uppoffringar?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år