Köpa ställ i USA?

4K

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2007
Hoj
2004, Suzuki SV650S
Hej,
skall resa till USA senare i vår. Jag undrar ifall det är lönt att köpa skinnställ där, någon som vet?

Vet ni någon bra affär kring Orlando då?

/4K

RICHAARD

Bannad
Gick med
27 Mar 2007
Hoj
JA-a
Dollarkursen och eventuell övervikt på planet är väl de faktorer du bör fundera på.

Förutom framtida problem med produkten och allt vad det innebär med gällande garantier i utlandet, förstås.

Seerdon

Dårarnas antal är oändligt
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
929 clean edition
Om du känner någon i Orlando kan du ju beställa på internet till den adressen och sedan ta med det hem. Jag beställde alpinestars-ställ till mig och tjejen förra året från
http://store.dsrpowersports.com/index.html
på det sättet. Betalade ca halva priset mot vad det kostade i Sverige. Men som dollarkursen är nu lär det vara ännu billigare även om man köper direkt i en affär.

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Lånar tråden lite, funderar på att köpa hem lite motard grejer men måste jag betala tull och skatt på detta?

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Hoj
KTM 625 SXC - 05
en fråga: nån som vet vad det skulle kosta att skicka ett paket med en läderjacka och ett par läderbyxor från USA till Sverige? Om man känner nån som bor i USA.

RICHAARD

Bannad
Gick med
27 Mar 2007
Hoj
JA-a
en fråga: nån som vet vad det skulle kosta att skicka ett paket med en läderjacka och ett par läderbyxor från USA till Sverige? Om man känner nån som bor i USA.
räknat på ett paket som väger tjugo kilo skickat genom usps kostar det $150-200 beroende på leveranstyp.

zoltan: tull&skatt åker de flesta på, slå på 30% så garderar du dig.

Last edited:

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Hoj
KTM 625 SXC - 05
om man ber nån i USA beställa hem grejjer från nätet och sedan skicka grejjerna från usa till Sverige i ett paket kan man omöjligen åka på tull/skatt?

RICHAARD

Bannad
Gick med
27 Mar 2007
Hoj
JA-a
om man ber nån i USA beställa hem grejjer från nätet och sedan skicka grejjerna från usa till Sverige i ett paket kan man omöjligen åka på tull/skatt?
tänk efter lite nu så kommer du säkert på svaret själv, att skicka ett paket sker inte på samma sätt som att skicka ett vykort.

när du sedan listar ut att du kan märka försändelsen som "gåva" för att undslippa avgifterna (trots att värdet på dina pinaler överstiger gränsen), så ska du förstå att tulltjänstemännen inte är kompletta idioter och gärna kontrollerar innehållet.

räkna med tull&moms, det blir enklare så, och var glad om du har turen att slinka förbi

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Hoj
KTM 625 SXC - 05
så om en kompis i USA får för sig att skicka lite mcprylar till en annan kompis Sverige privat så ska han behöva betala tull/moms? kvittot behöver ju inte ens ligga i lådan..?

RICHAARD

Bannad
Gick med
27 Mar 2007
Hoj
JA-a
så om en kompis i USA får för sig att skicka lite mcprylar till en annan kompis Sverige privat så ska han behöva betala tull/moms? kvittot behöver ju inte ens ligga i lådan..?
jag har förklarat läget, du gör vad du vill med den informationen.. förslagsvis involverar det någon form av tankeverksamhet från din sida

svaret på din fråga är "ja" och det är fortfarande människor som arbetar på tullverket; de kan alltså använda datorer och därmed uppskatta ett lämpligt värde på varorna

Last edited:

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Hoj
KTM 625 SXC - 05
Om jag uppfattas som dryg så ber jag om ursäkt, förstår dock inte hur det kan ha tolkats som det. Då verkar det inte särskilt prisvärt att göra det jämfört med att beställa från tex Tyskland.
Är det mindre risk att åka dit på tull om man skickar från privatperson->privatperson från staterna jämfört med att beställa direkt från en amerikansk internetbutik hem till Sverige?

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Om jag uppfattas som dryg så ber jag om ursäkt, förstår dock inte hur det kan ha tolkats som det. Då verkar det inte särskilt prisvärt att göra det jämfört med att beställa från tex Tyskland.
Är det mindre risk att åka dit på tull om man skickar från privatperson->privatperson från staterna jämfört med att beställa direkt från en amerikansk internetbutik hem till Sverige?

Spelar ingen roll hur du vrider och vänder på det, företag->privat, privat->privat osv osv...

Är det värt mer än 400 spänn (CIRKA!!!) så är det tull och moms på pryl och frakt...
Sen finns det olika sätt för att minska tullen alt. ha tur att dom inte kollar
igenom.
Men som tidigare nämnts, räkna med 30% när du köper det så blir du inte förvånad.

Av erfarenhet kan jag säga att större paket fastnar mycket oftare än små vadderade... Så tar du hem prylar via frakt så åker du dit..

Tar du hem dom i resväska så är risken mycket mindre.
Tar bort alla lappar på resväskan när du landar bara, vit lapp på resväskan
innebär utanför EU (eller Asien kommer inte ihåg) och därmed större risk att
tullen vill kolla. Åker du dit i tullen på fpl så får du dessutom böter...

RICHAARD

Bannad
Gick med
27 Mar 2007
Hoj
JA-a
det är inget personligt, jag har bara en böjelse för att trycka ned andra när de inte motsvarar mina förväntningar

försändelser från utlandet kan märkas som "gåva" för att mottagaren ska slippa betala tull&moms. för att det systemet inte ska missbrukas (för exempelvis de ändamål som du beskriver, vem köper gåvor till sin kompis för flera tusen pluringar?) så har man satt ett maximalt värde för att försändelsen ska få kallas gåva, den ligger på 500kr.

misstänker tullen att paketet har ett högre värde än 500kr kan de öppna paketet och ta reda på det riktiga värdet på försändelsen.

jag skulle köpa prylarna från duskland istället, och då främst av två anledningar: a) efter frakt, tull och moms från usa så blir det oftast billigare att köpa från tyskland ändå och b) det går snabbare, det är enklare/billigare att sköta eventuella returer och du vet att produkterna är anpassade för eu-marknaden.

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
var precis i orlando och hittade inte ngn butik med mycket ställ i.

de ställ jag provade satt inte alls bra jämfört med sverige.

tex är "motogp" berik i US, men de satt som skit, så det är ngt som inte stämmer....men det räcker ju med att prova en vanlig skjorta i det landet för att inse det...

du kanske är byggd som en amerikan, då är det ju bara till att gratulera...

20 minuter norr om orlando fanns ett bygge som hette seminole powersports kör dit och kolla, finns inte det du vill ha kanske dom kan guida dig vidare....

vill du så PMa...

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...