Köpa startbooster

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Har ett par gånger i senaste tidens otrevliga idiotkyla drabbats av startproblem på rejsbussen :mad:
Tänkte nu köpa mig en såndärn booster som ger rejält med startström korta stunder. Tänker mig en billig som ska funka 2-5 ggr per år och ingen proffspryttel. Så vad ska man köpa???

Den här, för 500:- hos hovleverantören, har ju massa fina funktioner enligt texten men kommer den funka? 900A max och 400A nominell startström låter väldigt mycket...

Den här för 550:- klara inte vad jag är ute efter om jag läser rätt?!

Den här, hos Jula för 400:-, ger 400A max och har samma 17Ah. Dock ingen fin kompressor...

Men det har den här, för 600:-. Bra att ha eller ej?

Eller måste man gå på ett känt märke (B&D) med klart sämre prestanda (350A max, 250A konstant och 9Ah) som den här för en tusing jämt?

Om ingen annan säger nåt som omkullkastar mina idéer blir det den billiga på Jula tror jag.
 
Köp ett batteri till istället,då kan du både kabla eller byta och alltid ha ett fräscht.

Dom få amperetimmarna en sådan där booster ger är ju rätt lite (ca 17 Ah) mot kanske 50-60 Ah på ett vanligt batteri är ju en ganska markant skillnad.

Eller ännu hellre skippa allt brötande med starthjälp och köp ett nytt batteri och sätt i bilen.
 
Köp ett batteri till istället,då kan du både kabla eller byta och alltid ha ett fräscht.

Dom få amperetimmarna en sådan där booster ger är ju rätt lite (ca 17 Ah) mot kanske 50-60 Ah på ett vanligt batteri är ju en ganska markant skillnad.

Eller ännu hellre skippa allt brötande med starthjälp och köp ett nytt batteri och sätt i bilen.

Nu ligger inte elkunskaperna längst fram i skallen längre men ett extra batteri kan väl inte ge samma ström som en "booster" ?! Man måste alltså ladda det trötta batteriet med det friska tills de båda är halvfulla innan man kan göra startförsök?! Det jag är ute efter är snabb starthjälp...

17Ah räcker nog bra om man endast ska starta en buss så länge man får ur tillräckligt med ström. Rätta mig gärna ni som har bättre koll.

Köpte nytt 110Ah sk taxibatteri förra vintern men inte ens det räcker för att dra igång 2.8l diesel efter två-tre veckor i -hurmycketsomhelst. Tror iofs att det nog är läge att se över glödstift mm på den.
Följdfråga: Vad bör man se över för att en diesel ska bli lättare att starta vid massa minus?
 
Last edited:
Nu ligger inte elkunskaperna längst fram i skallen längre men ett extra batteri kan väl inte ge samma ström som en "booster" ?! Man måste alltså ladda det trötta batteriet med det friska tills de båda är halvfulla innan man kan göra startförsök?! Det jag är ute efter är snabb starthjälp...

17Ah räcker nog bra om man endast ska starta en buss så länge man får ur tillräckligt med ström. Rätta mig gärna ni som har bättre koll.

Köpte nytt 110Ah sk taxibatteri förra vintern men inte ens det räcker för att dra igång 2.8l diesel efter två-tre veckor i -hurmycketsomhelst. Tror iofs att det nog är läge att se över glödstift mm på den.
Följdfråga: Vad bör man se över för att en diesel ska bli lättare att starta vid massa minus?

Hur många Ah ett batteri/booster är på talar bara om hur länge du kan nöta på startmotorn.

Det som är intressant är hur många A den lämmnar under ett normalt startförsök.
Det är hur många CCA (cold crank Ampere) den lämmnar som avgör hur fort startmotorn snurrar
Är bilen väldigt svårstartad tömmer den en booster utan att starta, men startar den normallätt räcker det gott och väl.

Men att kabla från ett full-laddat batteri är ingen dålig lösning, du kan vrida på nyckeln direkt, startmotorn tar strömmen där den finns (hjälpbatteriet).

En booster är dock smidigare att ha med sig.

Ficklampor och kompressorer är bara gadgets som stjäl utrymme från batteriet, ett 12V uttag däremot kan ju vara bra att ha om man vill driva annat från boostern.

En annan grej som kan vara bra är att boostern kan laddas från både ciggtändare och 230V.
 
Last edited:
Hur många Ah ett batteri/booster är på talar bara om hur länge du kan nöta på startmotorn.

Det som är intressant är hur många A den lämmnar under ett normalt startförsök.
Det är hur många CCA (cold crank Ampere) den lämmnar som avgör hur fort startmotorn snurrar
Är bilen väldigt svårstartad tömmer den en booster utan att starta, men startar den normallätt räcker det gott och väl.

Men att kabla från ett full-laddat batteri är ingen dålig lösning, du kan vrida på nyckeln direkt, startmotorn tar strömmen där den finns (hjälpbatteriet).

En booster är dock smidigare att ha med sig.
Tänkte jag galet alltså och att kabla ett extra batteri till det trötta ger samma effekt som att byta mot det helt friska!?

Varför är det normalt så att man alltid låter den bilen man kablar från ska ha motorn igång, min tanke är ju att då får man ström direkt från generatorn = större ström. Ofta t.o.m förhöjd tomgång för att få ännu mer ström.
 
Hur många Ah ett batteri/booster är på talar bara om hur länge du kan nöta på startmotorn.

Det som är intressant är hur många A den lämmnar under ett normalt startförsök.
Det är hur många CCA (cold crank Ampere) den lämmnar som avgör hur fort startmotorn snurrar
Är bilen väldigt svårstartad tömmer den en booster utan att starta, men startar den normallätt räcker det gott och väl.

Men att kabla från ett full-laddat batteri är ingen dålig lösning, du kan vrida på nyckeln direkt, startmotorn tar strömmen där den finns (hjälpbatteriet).

En booster är dock smidigare att ha med sig.

Ficklampor och kompressorer är bara gadgets som stjäl utrymme från batteriet, ett 12V uttag däremot kan ju vara bra att ha om man vill driva annat från boostern.

En annan grej som kan vara bra är att boostern kan laddas från både ciggtändare och 230V.

Håller HELT med.
De boostrar jag tittat på/eller öppnat har alla bara hadt ett litet mc-batteri inuti sig.
I klartext: Bilen ska ha egen ström i batteriet, har den heltomt batteri (t.ex pga glömd innerbelysning) räcker inte en sån här liten booster.

Och därför har jag (ännu) inte kunnat motivera mig för ett köp.

Jag menar: har man inte fått igång bilen på ordinarie batteri när det var laddat, ja då är det ingen ide att plocka fram en sån här gadget.
Den lär ju s.a.s inte lösa problemet med varför bilen inte startade i första svängen.

Som nummer två, i det läget att batteriet ÄR urladdat, så kommer denna booster BARA räcka om de kriterier GuW räknade upp är uppfyllda.
Dvs lättstartad bil i vanliga fall, OCH att batteriet endast sjunkit PRECIS under acceptabel nivå.

Tillskottet i dessa boostrar är alltså klent.
Och batterierna brukar dessutom inte vara av någon klass.
I klartext: Det är inte batterier med höga CCA-tal.

Det finns alltså ännu inget som ersätter en annan bil/startkablar eller en stor 230V-snabbladdare med starthjälp.

Men....ibland är allting bättre än ingenting...så att... ;)
 
Följdfråga: Vad bör man se över för att en diesel ska bli lättare att starta vid massa minus?

Hur är det med glödningen ?

Vad är det för Diesel i den (en del bolag skiljer mellan sommar och vinter diesel,sommardiesel blir paraffin rätt fort om det är en -10) ( in i värmen)

Vatten i dieseln ? --> då brukar det nästan alltid frysa i filtrerna (byt)


Vad som behövs för en lyckad take-off är diesel och värme (i detta fallet friktionen i cylindern)

Har du en gammal sliten rova med kassa kolvringar så får du nöta tills det blivit varmt nog.

Motorvärmare kan ju vara en lösning,går inte det så varmluft i insuget (hårtork eller annan fläkt)

När jag ändå är igång och ändrar och häver ur mig :gnissla

INGEN startgas!!! (ingen ,nada,ingen) det samlar på sig då du inte har några stift som antänder det och när det väl tände så tänder det rejält,finns skräck historier om blåsta kolvringar och vevaxlar som tagit stryk.


Generellt :
Inget holabalo-meckande med tvåtaktsolja i dieselen för att smörja spridare och annat bröte,oljan sotar på spridarspetsarna efter ett tag och du får ofelbart en dålig sprutbild på dom.

Vissa Yanmar och VAG -motorer har problem med sotning ifrån början,fullt spett på tvåan ett par km kan rädda det,annars brukar 10 l vatten i insuget under bra varv kunna fixa det.
 
Last edited:
Supermoto: Det var den gula på B-tema jag tittade på/öppnade senast.
Men den är bara EN i raden av exakt likadana kloner, med det där halvmjuka plastskalet som alla "märken" köper från samma gjutmaskin, ara att de har olika färg på plasten, samt olika mindre dåliga batterier i dem.
Julas var/ar exakt likadan. Den öppnade jag förra året.
Nån annanstans såg jag en röd, en annanstans en blå, alla identiska.

Jula hade en B&D som iaf SÅG mer ruggaad ut, men då sprang ju oxå priset iväg.
B-temas mer rigida varianter likaså.
 
Tänkte jag galet alltså och att kabla ett extra batteri till det trötta ger samma effekt som att byta mot det helt friska!?

Varför är det normalt så att man alltid låter den bilen man kablar från ska ha motorn igång, min tanke är ju att då får man ström direkt från generatorn = större ström. Ofta t.o.m förhöjd tomgång för att få ännu mer ström.

Man låter bilen man kablar med ladda för att inte det batteriet ska bli halvtomt samtidigt som det andra blir halvladdat, det går lika bra att kabla från ett löst batteri, men då tar man från det utan att tillföra så det töms lite för varje gång.

Samtidigt höjs ju spänningen när generatorn laddar vilket får mer ström att flyta till det tomma batteriet.
 
Tänkte jag galet alltså och att kabla ett extra batteri till det trötta ger samma effekt som att byta mot det helt friska!?

Varför är det normalt så att man alltid låter den bilen man kablar från ska ha motorn igång, min tanke är ju att då får man ström direkt från generatorn = större ström. Ofta t.o.m förhöjd tomgång för att få ännu mer ström.

1. ja det kan man säga

2. det är bara en sedvänja utifall utifall. dvs om den nödställda bilen skulle dränera hjälparens batteri under idiotlånga startförsök... Det är alltså inte nödvändigt. Men ändå ganska klokt.

Följdfråga: Vad bör man se över för att en diesel ska bli lättare att starta vid massa minus?

Det du kan göra är några saker:

. Häll i dieselbooster (typ Red Line) det höjer cetantalet = mer lättstartad.

. tanka inte på ställen där du ev. hört att de har dålig kvalite´. Den varierar rätt mycket, eller gjorde förr iaf, men lyssnade man med taxikillarna hemma förr så kunde de berätta var man inte skulle tanka vintertid iaf.

. bra starthjälp är en trädgårdskanna med varmvatten, och trasor.
linda våtvarma trasor runt spridarna, vattna på med hetvatten, vattna även
pumpen tills den och ledningar + spridare blir ljumna, då startar motorn
omedelbart!

. Kolla anslutningarna på glödstiften, det måste vara vrålkontakt, och inga
fransiga/skadade kablar. Dessa drar 100-150A de sekunder de aktiveras!
 
Last edited:
INGEN startgas!!! (ingen ,nada,ingen) det samlar på sig då du inte har några stift som antänder det och när det väl tände så tänder det rejält,finns skräck historier om blåsta kolvringar och vevaxlar som tagit stryk.

minns polarna som kom hem från lumpen med några små metallburkar som de hade till att starta diverse lastbilar etc. när det var -30 -40 grader ute, de sa att man hällde bara i en sån i förgasaren eller nåt så starta dom alltid, även om de hade stått ett ute par veckor :D, vet dock inte dom det var bensinmotorer....

en sån burk och en booster kanske funkar fint men motorn kanske tar lite stryk :gnissla
 
Last edited:
minns polarna som kom hem från lumpen med några små metallburkar som de hade till att starta diverse lastbilar etc. när det var -30 -40 grader ute, de sa att man hällde bara i en sån i förgasaren eller nåt så starta dom alltid, även om de hade stått ett ute par veckor :D, vet dock inte dom det var bensinmotorer....

en sån burk och en booster kanske funkar fint men motorn kanske tar lite stryk :gnissla

Det var eterkapslar. (start pilote)
De skulle sitta i en behållare där man pumpade ETT eller max TVÅ slag.
Inte en HEL behållare på en gång! :skrämd
Då kan det hända grejjer! :D

brasa under oljetråget

Jepp.
Eller fyrfat iaf.
Dvs stenkol/brunkol, men grillkol funkar det med.
DÄmm av med en stor pressenning så inte vinden flåsar bort all värme, men se upp!
Kolosförgiftningsrisk - vädra kupe´n!
 
Last edited:
Eter, ja just det, finns dom kvar?, de verkade vara ordentliga grejer :D

Nej, de försvann av många anledningar.

Om folk hade läst INSTRUKTIONERNA hade de säkertr funnits kvar.

Men dels överdoserades det, så att motorerna gick utan smörjning - etern tvättade effektivt bort all olja från cylinderväggarna...

Dels var det förgiftningsrisk/sövningsrisk om/när dessa läckte ut i kupén.
 
Samtidigt höjs ju spänningen när generatorn laddar vilket får mer ström att flyta till det tomma batteriet.
Nja, man överför högre effekt när spänningen höjs vid bibehållen ström, P = I * U ;)

Att man har donatorbilen igång är ju främst för att man inte ska ha två ostartbara bilar, men som sagt, även för att inte få något spänningsfall när man startar, och för att den bilen som är igång ska kunna knuffa in så mycket ström som möjligt i den döda bilen. Det är ju inte alls säkert att det batteriet kan ta emot någon som helst användbar laddning, utan bara ligger som ett stort motstånd.
 
Nja, man överför högre effekt när spänningen höjs vid bibehållen ström, P = I * U ;)

Att man har donatorbilen igång är ju främst för att man inte ska ha två ostartbara bilar, men som sagt, även för att inte få något spänningsfall när man startar, och för att den bilen som är igång ska kunna knuffa in så mycket ström som möjligt i den döda bilen. Det är ju inte alls säkert att det batteriet kan ta emot någon som helst användbar laddning, utan bara ligger som ett stort motstånd.

Nja, så skulle man kunna säga, men faktum är att du överför mer än skillnaden enligt ohms lag eftersom batteriet du laddar har en intern resistans som måste överkommas, men det är hårklyverier.
 
INGEN startgas!!! (ingen ,nada,ingen) det samlar på sig då du inte har några stift som antänder det och när det väl tände så tänder det rejält,finns skräck historier om blåsta kolvringar och vevaxlar som tagit stryk.

Generellt :
Inget holabalo-meckande med tvåtaktsolja i dieselen för att smörja spridare och annat bröte,oljan sotar på spridarspetsarna efter ett tag och du får ofelbart en dålig sprutbild på dom.

Minns att jag läst detta om ingen startgas på dieslar innan (tror det var på maskinisten) där kontrade någon med att det finns någon gammal rova som byggdes med ett system för insprutning av stargas.
Vet också en arbetskompis som borrade ett hål i insuget, satte dit en liten gummislang som han sedan drog in i hytten på gehlen, som sedan användes till att direktinjicera startgas.

Inga regler utan undantag!
typ
 
Minns att jag läst detta om ingen startgas på dieslar innan (tror det var på maskinisten) där kontrade någon med att det finns någon gammal rova som byggdes med ett system för insprutning av stargas.
Vet också en arbetskompis som borrade ett hål i insuget, satte dit en liten gummislang som han sedan drog in i hytten på gehlen, som sedan användes till att direktinjicera startgas.

Inga regler utan undantag!
typ

Startgas är Eter, folk påstår att man kan göra bilar "beroende" av startgas, dvs startar man dom med startgas ofta så startar dom inte utan sen.

Doh, det beror ju på att man inte fixar felet som gör att dom behöver startgas.

Farsan har en snöskottartraktor som saknar förvärmning, den måste startas med startgas i eterbehållaren, varje gång.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top