Jag tänker inte ge dig några råd om vad du skall göra utan berätta om vad jag själv varit med om. På BMW R60 fanns/finns om de inte är skrotade, en mekanisk friktionsstyrdämpare bestående av några
stålplåtar fästade på ena sidan i undre gaffelkronan och med andra änden centrerad under styraxeln. På samma sätt fanns
några stålplåtar fästade i ramen och med andra änden centrerad under styraxeln.
Plåtarna låg staplade växelvis och på den understa var en mutter fastsvetsad. Och ovanpå styrhuvudet satt ett runt handtag, en liten ratt, förbunden med en gängad stång till muttern längst ner på understa plåten.
Så när man vred på ratten överst kunde man spänna ihop plåtarna, mer friktion, bättre styrdämpning, men också svårare vrida på styret.
Exempel på friktionsstyrdämpare:
http://www.farleyandace.com/damper.html
Den här styrdämparen var nödvändig på R60. Med lite extra tyngd bak, tex passagerare, var wobblet bara hojen började rulla framåt från stillastående så våldsamt utan styrdämparen åtdragen så man bara slog av stannade och drog åt styrdämparen.
Jag läste om hydrauliska styrdämpare, fick tag i en stötdämpare från en skrotad Lambretta scooter, plockade isär den, tog bort alla brickor och fjädrar på kolven och hade kvar en kolv med några små hål. Fyllde stötdämparen med trögflytande växellådsolja, satte ihop den och monterade den mellan ena gaffelbenet och ramen.
Trots mindre kolvyta när den drogs ut än när den trycktes ihop.
Trots att det blev vakuum i den när den drogs ut. (Eller läckte det in luft?)
(Dagens styrdämpare har ju genomgående axel för att undvika detta)
Så behövde jag aldrig mera dra åt den mekaniska friktions styrdämparen.
Och det var lättare vrida på styret än med åtdragen mekanisk styrdämpare.
Exempel på hur MONTAGET såg ut
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Shindy_Daytona_steering_damper_on_2006_Sport1000.jpg
Kraften på ingående komponenter i styrdämparen beror helt på hävarmens längd. Kort hävarm (avstånd mellan styrdämpare och styraxel som här)
http://www.motorcycledirectory.co.uk/dictionary/steering-damper.html
och här
http://www.hardracing.com/shocks & steering damp/Scotts.htm
innebär stora krafter, stora påfrestningar på alla komponenter.
Stor risk för haveri, för att nått brister.
Läs inlägg #135, #2767 #2849 #2951
I den här tråden
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?256807-ISLE-Of-MAN-racerapport!/page5
Stort avstånd mellan styraxel och styrdämpare innebär små krafter på ingående komponenter. Mindre risk för haveri. Exempel här
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Shindy_Daytona_steering_damper_on_2006_Sport1000.jpg