Köpa styrdämpare på eBay?

marcus502

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2015
Hoj
Yamaha YZF R6 -06
Har en Yamaha R6 och har börjat kolla runt lite på styrdämpare till den.
Inte för att jag har upplevt något vobbel än så länge, men om den dagen kommer så kanske en styrdämpare kan vara en god extrahjälp...

Men iaf, jag har tittat på bl.a. Öhlin-dämpare, men dom kostar ju typ 5-6000 kr :död
Men hittade några olika på eBay, från Kina exempelvis.(skickar en länk här)
http://www.ebay.com/itm/Steering-Da...ash=item4ae7aab689:g:q6kAAOSwHjNV-2~T&vxp=mtr

Någon här som vet/har erfarenhet av dessa budgetdämpare?
Är dom bara skit eller fyller dom dess syfte?
Kan det eventuellt vara farligt att köra med budgetdämpare, om dom på något vis fallerar?
Hur hade ni tänkt och resonerat?

Gick med
19 Feb 2013
Hoj
Riskokare
Eftersom du inte är i behov av dämparna än, så föreslår jag att du lägger undan 500 kr/mån under ett års tid och slår till på Öhlins nästa säsong istället. Kinesiska kopior mår ingen bra av. Eller du kanske är shopaholic och känner att du bara måste stilla ditt begär nu?

Waislo

Medlem
Gick med
29 Sep 2006
Hoj
1993 Yamaha XT 600
Hade nog försökt hitta en begagnad öhlin istället ... Den ä ju till för o ta lite stryk vid ett eventuellt styrvobbel, o en sån där billig sak vet man ju inte va som händer me.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har läst lite om kinadämpare i allmänhet, och de brukar oftast liknas vid cykelpumpar, och sägas vara helt värdelösa. Har aldrig testat någon, och har aldrig haft något styrfladder så jag har ingen personlig erfarenhet.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tänker inte ge dig några råd om vad du skall göra utan berätta om vad jag själv varit med om. På BMW R60 fanns/finns om de inte är skrotade, en mekanisk friktionsstyrdämpare bestående av några stålplåtar fästade på ena sidan i undre gaffelkronan och med andra änden centrerad under styraxeln. På samma sätt fanns några stålplåtar fästade i ramen och med andra änden centrerad under styraxeln.
Plåtarna låg staplade växelvis och på den understa var en mutter fastsvetsad. Och ovanpå styrhuvudet satt ett runt handtag, en liten ratt, förbunden med en gängad stång till muttern längst ner på understa plåten.
Så när man vred på ratten överst kunde man spänna ihop plåtarna, mer friktion, bättre styrdämpning, men också svårare vrida på styret.
Exempel på friktionsstyrdämpare:
http://www.farleyandace.com/damper.html
Den här styrdämparen var nödvändig på R60. Med lite extra tyngd bak, tex passagerare, var wobblet bara hojen började rulla framåt från stillastående så våldsamt utan styrdämparen åtdragen så man bara slog av stannade och drog åt styrdämparen.
Jag läste om hydrauliska styrdämpare, fick tag i en stötdämpare från en skrotad Lambretta scooter, plockade isär den, tog bort alla brickor och fjädrar på kolven och hade kvar en kolv med några små hål. Fyllde stötdämparen med trögflytande växellådsolja, satte ihop den och monterade den mellan ena gaffelbenet och ramen.
Trots mindre kolvyta när den drogs ut än när den trycktes ihop.
Trots att det blev vakuum i den när den drogs ut. (Eller läckte det in luft?)
(Dagens styrdämpare har ju genomgående axel för att undvika detta)
Så behövde jag aldrig mera dra åt den mekaniska friktions styrdämparen.
Och det var lättare vrida på styret än med åtdragen mekanisk styrdämpare.
Exempel på hur MONTAGET såg ut
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Shindy_Daytona_steering_damper_on_2006_Sport1000.jpg
Kraften på ingående komponenter i styrdämparen beror helt på hävarmens längd. Kort hävarm (avstånd mellan styrdämpare och styraxel som här)
http://www.motorcycledirectory.co.uk/dictionary/steering-damper.html
och här
http://www.hardracing.com/shocks & steering damp/Scotts.htm
innebär stora krafter, stora påfrestningar på alla komponenter.
Stor risk för haveri, för att nått brister.
Läs inlägg #135, #2767 #2849 #2951
I den här tråden
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?256807-ISLE-Of-MAN-racerapport!/page5

Stort avstånd mellan styraxel och styrdämpare innebär små krafter på ingående komponenter. Mindre risk för haveri. Exempel här
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Shindy_Daytona_steering_damper_on_2006_Sport1000.jpg

Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag är jävligt skeptisk till dyra styrdämpare, det ÄR ju en cykelpump, vad än Öhlins säger. Jag hade lätt köpt från Kina.

När vi var unga körde vi Cross i sanden kring Jordbro, styrdämpare hjälpte till att hålla rakt spår. Vissa hade Öhlins styrkronemonterade för 5000:- andra no-name och ingen kände skillnad.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det finns ju kvalitetsmärken som inte kostar 5kkr....

Wilbers Ktech GPR mfl tillverkar bra grejer som är lite mindre snordyra än Öhlins.

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Hoj
675 -06, R1 -15
Köpt en kinakopia av en Hyperpro/Yacugar. Hittills känns den bra. Oavsett så är den bättre än det som satt original.

Jimmy

Guest
Jag hade en Hyperpro på min R6:a, fullt justerbar och gjorde sitt jobb minst lika bra som en Öhlins. Minns inte vad den kostade -99/-00 eller så...

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Visste ni förresten att det förr var vanligt med mekaniska friktionsdämpare? Man skruvade helt enkelt ihop styrkronorna med en ratt upptill:brynad

AKA kort version:fakta

marcus502

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2015
Hoj
Yamaha YZF R6 -06
Jag lyckades få tag på en kille idag som hade en Yamaha R6:a, samma årsmodell som min. Motorn hade rasat och han skulle sälja hojen i delar. Turligt nog satt det en Öhlins styrdämpare på hojen som jag kunde köpa.
Han visste inte vad den var värd, men jag föreslog 500kr och han gick med på det.
En hyfsad deal hoppas jag. :fyllisar

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det finns ju även kvalitetsmärken på ebay till priser som oftast är lägre än i Sverige, och även beggat går ju hitta där vilket kan vara svårare i Sverige.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Är en kinesisk styrdämpare bättre än ingen alls? Eller kommer man dö direCkt om man monterar en för skojs skull?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är en kinesisk styrdämpare bättre än ingen alls? Eller kommer man dö direCkt om man monterar en för skojs skull?
Problemet med dem är ju den totalt slumpmässiga kvalitén. En del funkar inte alls från fabrik, andra behålla funktionen under några timmars körande på bana, ytterligare andra skär och låser styret, och en del är fullt dugliga.
Så det kan vara allt mellan helt okej och väldigt bajsnödigt.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det är väl lite som att ha bilbälte eller låsa ytterdörren, jag har kört tiotusentals mil utan att krocka, och högst sannolikt är det extremt få som har gått fram till mitt hem och kollat om ytterdörren har varit låst genom åren. Såhär i efterhand hade jag alltså kunnat strunta i både bälte och att låsa, men det vet man ju inte på förhand.

Om du ska ha en styrdämpare så ska den väl göra nytta, annars är det ju bortkastat, och då ska den ju dämpa vissa rörelser. Att då ha en som riskerar att nypa, eller helt tappa all dämpning, kan ju vara ganska ohälsosamt, så jag hade nog varit ganska försiktig med vad jag köpte.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
På min BMW har tidigare ägare monterat en kinesisk styrdämpare. Har aldrig haft problem med den, har o andra sidan inte satt mig i en situation med kraftigt vobbel.

Tycker ni att jag borde montera av den av risk att den skulle skära/nypa?

Det är väl lite som att ha bilbälte eller låsa ytterdörren
Det är så pass viktigt att ha en styrdämpare menar du? Min Honda kommer utan en original.

Tänkte det kunde vara kul att montera en enkel och känna på det, om det inte medförde någon stor risk i sig självt.

Så jämförelsen blir väl mer;
"Jag skulle vilja prova hur jag upplever att ha lås på ytterdörren, tänkte börja med ett billigt kinesiskt och se hur det känns, förutsatt att det inte är stor risk att bli utelåst"

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har svårt se hur en styrdämpare ska kunna skära fast, jag har aldrig sett en fastskuren dämpare ens när dom gått helt torrt.
Möjligen då ifall någonting är slarvigt monterat så att det släpper och låser fast på nåt sätt. Eller shims som går sönder och kilar sig mellan kolv och cylinder men jag tror inte ett shims kan låsa fast kolven helt utan det går på sin höjd väldigt trögt då. Tror jag.
Någon variant på det har jag sett på cartridge i framgafflar och då pratar vi märken som WP, Kayaba och Showa.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det är så pass viktigt att ha en styrdämpare menar du? Min Honda kommer utan en original.

Tänkte det kunde vara kul att montera en enkel och känna på det, om det inte medförde någon stor risk i sig självt.

Så jämförelsen blir väl mer;
"Jag skulle vilja prova hur jag upplever att ha lås på ytterdörren, tänkte börja med ett billigt kinesiskt och se hur det känns, förutsatt att det inte är stor risk att bli utelåst"
Nej, mer att man alltid drar på sig bältet och låser dörren, trots att sannolikheten att något ska hända är väldigt låg. Sannolikheten att din tokbilliga styrdämpare låser sig mitt i en kurva är troligen väldigt låg, men den finns där. Samma sak med att den plötsligt släpper helt, det gör ju iofs mindre, då är du bara tillbaka på ruta ett, men det kan ändå resultera i att du hamnar i diket. Men att risken finns gör ändå att jag väljer bort såna på min hoj.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag har svårt se hur en styrdämpare ska kunna skära fast, jag har aldrig sett en fastskuren dämpare ens när dom gått helt torrt.

Skära fast vet jag inte, men det finns andra sätt att få en styrdämpare att tvärnita. Till exempel underdimensionerat eller helt avsaknat system för att ta upp oljans värmeexpansion.

Jag har sett en kinatillverkad styrdämpare där ”konstruktören” i princip ritat av en hyfsat modern Öhlins styrdämpare och sedan lyckats tillverka den med lite fladdrigare toleranser. Inget större fel så långt. Men tyvärr hade ”konstruktören” inte förstått funktionen hos det system som tar upp oljans värmeexpansion, med följden att det blev grovt underdimensionerat.

Styrdämparen fungerade hur bra som helst i rumstemperatur. Dock, när den monterats strax ovanför kylaren på en hoj som sedan parkerades några minuter så blev den så varm att oljan - som inte kunde expandera - trycksatte tätningarna så hårt att styrdämparen i princip tvärnitade.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Skära fast vet jag inte, men det finns andra sätt att få en styrdämpare att tvärnita. Till exempel underdimensionerat eller helt avsaknat system för att ta upp oljans värmeexpansion.

Jag har sett en kinatillverkad styrdämpare där ”konstruktören” i princip ritat av en hyfsat modern Öhlins styrdämpare och sedan lyckats tillverka den med lite fladdrigare toleranser. Inget större fel så långt. Men tyvärr hade ”konstruktören” inte förstått funktionen hos det system som tar upp oljans värmeexpansion, med följden att det blev grovt underdimensionerat.

Styrdämparen fungerade hur bra som helst i rumstemperatur. Dock, när den monterats strax ovanför kylaren på en hoj som sedan parkerades några minuter så blev den så varm att oljan - som inte kunde expandera - trycksatte tätningarna så hårt att styrdämparen i princip tvärnitade.
God poäng, ska inte montera något billigt på en väldigt varm plats.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin