Köpa Yamaha Yzf 750 R ?

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Edit: Rulla ner till inlägg 32, ny intressant båge på gång :tummenupp :tummenupp

Hej allihopa, jag funderar på att köpa mig en Yamaha Yzf750R -93 att bygga om till Streetfighter tillslut, men först övningsköra och ta A-bgr (25kw).
Jag fyller 17½ 18 Juli nästa år och har kommit fram till att det kan vara rätt smart att köpa en hoj nu efter som det är väldigt låga priser just nu och det lär vara svårt att få tag på en hoj till ett bra pris till våren då alla med rätt/bra pris försvinner efter någon dag.

Denna är det jag har kollat på

http://www.blocket.se/vi/13299507.htm?ca=20_s

Är det något som verkar oroväckande med just den? Finns det några vanliga problem som brukar dyka upp på dessa hojar?
Är 5200 mil mycket eller lite i dessa sammanhang? Det blir ju ett snitt på 371 mil per år, vilket låter ganska lite ändå.
Ägaren säger att den är i fint skick och att det inte är några problem/fel med/på den.

Är det lättare att köra upp med en streetfighter tro? Det borde det väl vara?

Går det att få igenom en fighter (med alla lampor o liknande på rätt plats och med rätt märkning) på reg.besiktningen till 25Kw och den vanliga besiktningen?

:tummenupp :yoparty

Får se vad försäkringen blir också, har kollat på Folksam, dom har ju det så att alla som är skrivna på samma adress som ägaren får bruka den, den kommer därför att vara försäkrad på farsan. Fast ska man kunna nytja deras 35+ försäkring så måste den som kör motorcykeln vara 35+, så vi får ta någon dyrare. eller hoppas på att inte krasha:rolleyes:

Tack

Last edited:
Det är en mycket trevlig hoj original.
Lite synd att bygga om den till SF om den är i bra skick.

Det vanligaste felet på yzf motorn är ju att den kan dricka en hel del olja.
upp mot 1 liter på 100 mil.
Då är det antaligen dåliga kolvringar eller kassa ventiltätningar.

Köra upp på den som SF lär bli mycket lättare, men är det inte bättre att köra upp på någon körskolehoj istället?

Håller helt med Huck på alla pungter. Gillar den hojen som fan men bygg inte om ett orginal. ta en omlackad i så fall.

Det är en mycket trevlig hoj original.
Lite synd att bygga om den till SF om den är i bra skick.

Det vanligaste felet på yzf motorn är ju att den kan dricka en hel del olja.
upp mot 1 liter på 100 mil.
Då är det antaligen dåliga kolvringar eller kassa ventiltätningar.

Köra upp på den som SF lär bli mycket lättare, men är det inte bättre att köra upp på någon körskolehoj istället?

Ok, Blir det SF så kommer allt att gå o bygga tillbaka om man så vill (förutom lacken på tank och framskärm då kanske):tummenupp

Får fråga om oljan då.
Jag tänkte försöka att hålla kostnaden nere och inte ta A-bgr. genom körskola, kostade så mycket för A1.

Håller helt med Huck på alla pungter. Gillar den hojen som fan men bygg inte om ett orginal. ta en omlackad i så fall.

Eftersom av de fyra som finns på blocket så är denna billigast och närmst mig, så valet är inte svårt. Tyvär köper jag häldre en orginal nära mig för mindre pengar än en omlackad som finns längre bort och är dyrare :tummenupp

Last edited:
LYSSNA INTE PÅ BAKÅTSTRÄVARNA!
BYGG SF DET ÄR ASTUFFT....

Dreva ner den tokit mkt o bort med alla äckliga kåpor..
Köp Kraschkåpe Cuts o ha bak..
Dreva ner så att den Wheelar överallt.. Lagom toppfart är väll 200..

BYGG SF NU O PÅ EN GÅNG!

Dreva ner den tokit mkt o bort med alla äckliga kåpor..
Köp Kraschkåpe Cuts o ha bak..
Dreva ner så att den Wheelar överallt.. Lagom toppfart är väll 200..

Hade väl tänkt mig något liknande den här, fast med pasagerarsadel och bakre fotpinnar, och en rund enkel framlampa.

Eller så får den förbli kåphoj, det får plånboken avgöra, svårt att bygga med bara 1050 kr i månaden. Måste skaffa ett jobb :huvet

Bifogat

• uitlaat ingekort 3.JPG
    uitlaat ingekort 3.JPG
    93.4 KB · Visningar: 647
satan pöjk den där får du ju inte våldta å bygga om till SF, då köper jag den bara för att du inte ska kunna bygga om den till SF :tungan, visst får alla göra va de vill med de dem äger men satan så synd å bygga om till SF asså på ett sånt fint ex.

satan pöjk den där får du ju inte våldta å bygga om till SF, då köper jag den bara för att du inte ska kunna bygga om den till SF :tungan, visst får alla göra va de vill med de dem äger men satan så synd å bygga om till SF asså på ett sånt fint ex.

Som sagt, jag får se vad som händer, låter troligtvis den vara orginal tills nästa höst iallfall, så jag har hunnit övningsköra ett par hundra mil och kännt lite på hur den är :tummenupp

Jag förstår inte hur folk kan ha så mycket känslor för en 14 år gammal rosa motorcykel, värd ca 20k

:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :gnissla :rolleyes: :rolleyes: :tungan

Som Huck skriver så är väl det vanligaste att den är törstig med oljan. Polarens gamla drack nästan 1 liter på 3 fulla tankningar... och sen sålde han den.. :hoppskrat

tycker det verkar vara en bra produktion de där 750isarna. känns mest R av alla gamla tidiga -90 sporthojjar.

arnars har jag en 25wreggad fzr till salu ;)

3213849 Hade väl tänkt mig något liknande den här, fast med pasagerarsadel och bakre fotpinnar, och en rund enkel framlampa.

Eller så får den förbli kåphoj, det får plånboken avgöra, svårt att bygga med bara 1050 kr i månaden. Måste skaffa ett jobb :huvet
Den var faktiskt duktigt snygg. :)

Hade en sån innan, körde 2500mil på 3år.

Hade gått 3800 när jag köpte och drog inte nämnvärt med olja, dock när den passerade 4000 och mer så började den sörpla i sig mer och mer. På slutet nästan 1 liter på 30 mil.

Vid 4800 mil renoverade jag motorn, slipade toppen och bytte tätningar, samt slängde in nya kolvringar, förbrukningen minskade avsevärt och när jag sålde den ca 6500 mil, drog den acceptabelt med olja. Så att den du länade till drar olja är bara ett faktum, frågan är bara hru mycket. Hade samma färg på min med lackade om det rosa till volvo 420 lilametallic vilket enligt mig blev ett rejält lyft.

Tätningen i kopplingcylinder kan börja läcka men är och andra sidan inte svår att byta och kostar inte mycket. Annars hade jag inte allför mycket problem med den.

Annars är det en fin hoj med bra komponenter, usd-gaffel, 6-kolvsok osv.
Har skruvat med det mesta på denna modell så fråga gärna om det är något du undrar.

Bifogar en bild på gamla hojen:

Bifogat

• S5000453 (Large).JPG
    S5000453 (Large).JPG
    137.3 KB · Visningar: 184
Last edited:
tycker det verkar vara en bra produktion de där 750isarna. känns mest R av alla gamla tidiga -90 sporthojjar.

arnars har jag en 25wreggad fzr till salu ;)

Ok,

Nej tack, dom ser lite taniga ut :tummenupp
:rolleyes:

Hade en sån innan, körde 2500mil på 3år.

Hade gått 3800 när jag köpte och drog inte nämnvärt med olja, dock när den passerade 4000 och mer så började den sörpla i sig mer och mer. På slutet nästan 1 liter på 30 mil.

Vid 4800 mil renoverade jag motorn, slipade toppen och bytte tätningar, samt slängde in nya kolvringar, förbrukningen minskade avsevärt och när jag sålde den ca 6500 mil, drog den acceptabelt med olja. Så att den du länade till drar olja är bara ett faktum, frågan är bara hru mycket. Hade samma färg på min med lackade om det rosa till volvo 420 lilametallic vilket enligt mig blev ett rejält lyft.

Tätningen i kopplingcylinder kan börja läcka men är och andra sidan inte svår att byta och kostar inte mycket. Annars hade jag inte allför mycket problem med den.

Annars är det en fin hoj med bra komponenter, usd-gaffel, 6-kolvsok osv.
Har skruvat med det mesta på denna modell så fråga gärna om det är något du undrar.

Bifogar en bild på gamla hojen:

Ok, det låter jobbigt... Jag får fråga honom vad han säger om oljan, inte kul om jag köper en hoj som jag måste renovera hela motorn på efter några mil:huvet

Den är fan väldigt snygg orginal också:yoparty , men inte rosa kanske :tummenupp

Last edited:
Om du nu har begränsat med kapital så är kanske inte det den bästa idén att köpa en 750R och sedan bygga SF av den?

Gillar du inte den rosa kulören så kan du väl köpa en omlackad eller lacka om den själv. :tummenupp

Om du nu har begränsat med kapital så är kanske inte det den bästa idén att köpa en 750R och sedan bygga SF av den?

Gillar du inte den rosa kulören så kan du väl köpa en omlackad eller lacka om den själv. :tummenupp

Det kanske inte blir någon fighter, det får bli nästa vinter isåfall, och självklart kan man ju lacka om den om man inte gillar färgen:tummenupp :tummenupp

Går dom riktigt kass med 25kw strypningen i eller?, någon som vet?

:yoparty

Det kanske inte blir någon fighter, det får bli nästa vinter isåfall, och självklart kan man ju lacka om den om man inte gillar färgen:tummenupp :tummenupp

Går dom riktigt kass med 25kw strypningen i eller?, någon som vet?

:yoparty

Ja, det går inte att köra med strypningen, går 120-130 max uppför så det är uteslutet.
Sen som jag sa, du kan ju tanka mycket olja för dom pengar det kostar att renovera en motor. Börja med att byta olja till biltemas mineral så ska du se att det håller sig på en rimlig nivå.

Oljeförbrukning bara normalt att den är hög på dessa äldre Yamahamodeller, hona cylindrarna kan få ner den till mera "normal" nivå, men den kommer ändå tycka om olja litegrann. Hade själv en Fzr 1000 som gärna drog lite olja trots honade cylindrar, men den gick fint trots över 8000 mil och det fanns oljenivålampa som varnade när nivån blev låg.

Modellen har ju fått bra kritik för det är en bra duglig hoj till det mesta, tror du får väldigt mycket "bang" för pengarna. Tror den även försäkringsmässigt kan bli en hit, avvara någon timme och ring runt till bolagen, även om man kollat en liknande hoj som varit dyr i ett bolag kan denna vara en hit i samma bolag.

Om du köper den och får med bromsolja och den oljeburken är öppnad senaste veckan, så SLÄNG skiten, det är en färskvara så du inte får in fukt i systemet.

Ja, det går inte att köra med strypningen, går 120-130 max uppför så det är uteslutet.
Sen som jag sa, du kan ju tanka mycket olja för dom pengar det kostar att renovera en motor. Börja med att byta olja till biltemas mineral så ska du se att det håller sig på en rimlig nivå.

Biltemas racing olja är väl helsyntet? Sen har de väl en halvsyntet för mc, finns verkligen mineralolja för mc där:confused: :va
Menar du denna kanske; MC-olja 15W-40 4 taks multigradeolja ,med spec:ACEA A3/B3 API SJ/CF.

Last edited:
Som sagt, jag får se vad som händer, låter troligtvis den vara orginal tills nästa höst iallfall, så jag har hunnit övningsköra ett par hundra mil och kännt lite på hur den är :tummenupp

Jag förstår inte hur folk kan ha så mycket känslor för en 14 år gammal rosa motorcykel, värd ca 20k

:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :gnissla :rolleyes: :rolleyes: :tungan

du är för ung helt enkelt ;)

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back