Vänta lite!
Vad kör du idag, sade du?
Sitter nu i god tid och kollar efter vad nästa hoj ska bli, kommer tyvärr ha ganska tajt budget, absolut max 30k.
Sitter idag på en Honda cb600e från 83, lagom effekt (inte ens vart i närheten av att ens utnyttja 50% av hondan's potential. Så mina ca 80hk är ganska lagom och gott om utrymme att växa i.
Men vill ha något nyare med liknande effekt och ABS (Absolut ett krav som ej går att tumma på för att sambon ska tillåta inköpet^^)
Har kollat en del på ER6-N,Hornet och XJ6, men min fundering är hur dessa är för en som mig som är lite längre? körde upp förra året på just en aningen höjd XJ6 vilket va under uppkörningen iallafall precis lagom. men finns det andra liknande modeller som passar bättre som kan tänkas dyka upp i samma prisklass?
Vet att det som finns ute nu säkerligen kommer gå ner en aning i pris i slutet på säsongen men man kan inte direkt börja kolla för tidigt =)
Jag får inte upp någon bild i huvudet på en CB 600E från början av -80talet.
Menar du möjligen CBX 600 E?
16v, hydrauliska ventillyftare, kardan och lätt märklig design?
https://bikez.com/motorcycles/honda_cbx_600_e_1983.php
Om det är en sådan, och du kan sitta på den - då kan du sitta på vad som helst. Verkligen!
Närmsta steg ner i storlek stavas MSX...
MEN!
Du lurar dig på effekten. Ursprungshojen CBX 650 E var listad på 75 HP. CBX 600 E var en specialserie som svenska Honda beställde pga nya försäkringsregler. 1000 hojar på ett bräde, producerade i en batch. Så starkt var MC-Sverige för 35 år sedan...
CBX 600 E har olika effektangivelser ute:
69, 65 samt 60 HP.
65 är mest realistiskt, men dom skall igenom en effektkrävande kardan, som dessutom föregås av en vinkelväxel. 55 häst ut på bakhjulet...?
Bra att veta, om du tror dig ha 80 hästkrafter nu...
Villkoret med ABS är väl okay - om det är för att lugna en ovetande.
Om du däremot själv sätter ett uns av tilltro till en trebokstavskombination i din körning är du illa ute redan från start.
Tyvärr gör just det skallkravet, tillsammans med din budget, att du lätt drabbas av BMW-hojar.
Som Brooklyn säger - trevliga hojar, och man kan göra fynd.
Men, man kan gå på grymma minor också.
ABS-systemen på dessa gamla hojar är skakiga.
Rätt skötta
kan dom mycket väl fungera, men kräver fortsatt regelbunden service hos BMW fortsätta fungera.
Men, dom kan lika gärna packa ihop veckan efter du köper hojen, och med en reparationsnota som genom officiella kanaler är lika hög som inköpssumman på hela cykeln.
Ja, det finns utbytesenheter till billigare peng. Utomlands. Om man själv klarar att felsöka vilken komponent det handlar om, och byta den.
BMW själva befattar sig inte med dessa "piratdelar".
Räkna med 1/3 av auktoriserad repsumma om du går utanför BMW för att lösa det själv. Och veckors stillestånd, som kan bli månader om något krånglar.
Om 30' verkligen är ett fixvärde, så måste du fråga dig själv: vill jag köpa MC eller ABS?
Budgeten ihop med ABS-kravet begänsar ditt urval mycket.
Något jag direkt avråder från är BMW-hojar från millenieskiftet med bromsservo kopplat till ett redan ömtåligt bromssystem. Förutom att det är dumt, så är det ytterligare en exponent i en redan svår ekvation.
Ett sista tips, om du håller fast vid billiga ABS-hojar är att ligga under nivån för helfordonsgodkännande.
Den nyare hojen är inte besiktningsbar när ABSen ger upp. Välj mellan att reparera eller ge bort hela hojen.
Den äldre hojen kan du välja mellan att reparera, eller köra vidare med - inkl besiktiga, eller sälja vidare till någon som inte har samma krav.
Edit:
Ah! Det står CBX 600 E i din profil, jue.
Settled. Du kan sitta på vad som helst.