Köpråd billig pickup

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Letar lite efter en ny packåsna och lite lekbil i lera och snö.

*Prisklass runt 20, plus/minus 10 beroende på skick. Både mekvana och svetskunskaper finns så får gärna vara lite gds.
Den kommer att användas så kosmetiska +poäng saknar värde.
*Minst 1.5 kupe.
*Awd eller 2wd, tänkte lite fram o tillbaka på behovet men vafan klart det ska vara awd.
*Bränsleförbrukning, så billigt som möjligt men hamnar inte i prio, lite körglädje övervinner kostnader.
*skatt försäkring, som ovan.

Börjat kika främst på s10 med 6án, känns som man får mest i bil för pengen i denna prisklass.
Bu eller bä vs andra altenativ?

Ganska törstig och en liten pickup det vet jag, hade en en kort period och var faktiskt ganska nöjd med den.
Varför frågan då? Vet egentligen inte ett skit om altenativen, typ B serien, l200 etc etc..
Kingcaben har jag lite hum om men då går nog s10án före.

Så... s10 ett bra altenativ eller ska man kika på andra?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hade jag letat efter en liten jänkare hade jag tittat på dodge dakota. Räjälare gods än i s10, och vill du ha körglädje i en pickup finns de också med åtta.
Har provat s10'or men de känns ruggigt mycket som en isuzu. Cheva v6'an är inget under av kraft heller trots att den gärna vill ha sås.En modernare turbodiesel är mycket mer motor.
Mazdas äldre B serie är rätt stadiga doningar, tyvärr drar de ungefär lika mycket soppa som en dakota med åtta.
Nyare b serie och ford ranger är samma bil, och rätt prisvärd sålänge det står ford i nosen, men de är inte "bäst" på något.
Hilux är fina bilar, men ruggigt överprisade. Inom budget får man antagligen bara rostholkar.

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
Faktiskt vart och provkört en b2500 2.5d.. Var ingen direkt rolig upplevelse. S10 är inget effekt monster på långa vägar men känns som den skulle köra 8ór runt mazdan. Kanske var helt slutkörd eller så finns det roligare alt på motor, får kolla upp lite.

Sneglat lite på dådjar, verkar ju inte direkt växa på träd här i Sverige. I denna prisklass dvs. Men visst, dyker nått upp ska jag ta en koll:tummenupp

Hillux har jag kört och gillat, dock en överprisad bil. (efterfrågan o priser.. ja vet, men överprisad för mej)

Edit, lutar fortfarande åt s10án(alt. silv/1500), möjligtvis en fård.

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Haft två s10or båda orsakat minimalt med veck i pannan. Försök hitta en som tidigare ägare brytt sig om och rostskyddat och bytt olja på mer än en gång.

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
s10ans v6a suger så satans med sås, den tror den är en stor v8a men levererar inte alls tillräckligt med kraft för att rättfärdiga förbrukningen.

Bara en tanke om du väljer S10, välj 96 eller nyare då det är de vanligare bilarna och lättare att få tag i delar till. (95an t.ex kan inte ta en växellåda från vare sig 94an eller 96an, gissa vilken årsmodell jag har och gissa vad som felar på min :D )

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
För rätt pris är nog min f150 till salu också. Fin bil, nyservad med funkande ac och allt annat man behöver. Bakhjulsdriven och enkelhytt, men dock trutracdiff oc fullsize så man kommer rätt långt ändå. Men du kan nog glömma det där med billig bränsleförbrukning... :tungan

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
s10ans v6a suger så satans med sås, den tror den är en stor v8a men levererar inte alls tillräckligt med kraft för att rättfärdiga förbrukningen.

Bara en tanke om du väljer S10, välj 96 eller nyare då det är de vanligare bilarna och lättare att få tag i delar till. (95an t.ex kan inte ta en växellåda från vare sig 94an eller 96an, gissa vilken årsmodell jag har och gissa vad som felar på min :D )
Bläddrat runt lite ang bränsleförbrukning och med sållande på personer som påstår att dom drar under litern och dom som påstår 3l/m verkar normal förbrukning ligga runt
1,1-1,2 långkörning
1,3-1,5 blandat
1,7-1,9 lite blandat 4wd lek och stadskörning.
Bör väl vara någorlunda siffror?

Ang lådorna är det samma för man/aut, eller kanske bara finns aut på 6án?

För rätt pris är nog min f150 till salu också. Fin bil, nyservad med funkande ac och allt annat man behöver. Bakhjulsdriven och enkelhytt, men dock trutracdiff oc fullsize så man kommer rätt långt ändå. Men du kan nog glömma det där med billig bränsleförbrukning... :tungan
Nog låter det lockande med passar nog;)

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Själv kör man 3-ton, 4X4, 7.3L diesel V8 och snittar 1,2.. Eller den drar tammifaein alltid 1,2 oavsett hur jag gör.

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
Bläddrat runt lite ang bränsleförbrukning och med sållande på personer som påstår att dom drar under litern och dom som påstår 3l/m verkar normal förbrukning ligga runt
1,1-1,2 långkörning
1,3-1,5 blandat
1,7-1,9 lite blandat 4wd lek och stadskörning.
Bör väl vara någorlunda siffror?

Ang lådorna är det samma för man/aut, eller kanske bara finns aut på 6án?

6an har jag bara sett automatare till, manuella verkar bara vara den lilla fyran.

min s10a gick väl inte helt optimalt, men den drog ca 1.5L på långsträck, lätt över 2L om man nyttjade den på smågrusvägar. detta utan att 4wd var inkopplad. (dock sitter det 31" däck med lite grövre mönster än vanligt, fast det påverkar ju inte jättemycket.)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Min S10 (Blazer, inte PU) gick aldrig att få under 1½, ofta drog den bortåt 2l milen.

Jag kör nu Mazda B2500, och den drar mindre och tar sig fram bättre.

Alla som påstår att dom kör sina jänkare "på litern" ljuger, dom har kanske kommit ner till 1.2 någon enda gång då dom fiskörde långväg, sedan rundar dom av det neråt och säger att den alltid går på det, oavsett last.

Det bryter liskom mot fysikens lagar att en 6l V8 som väger motsvarande vikten av tre-fyra japanska småbilar ska gå "på litern" framförallt "även om man slänger på två kubik singel på flaket"

Bilar som "drar lika mycket oavsett hur tungt man lastar" måste vara otroligt törstiga olastade i såna fall...

Med det sagt, man får betala i förbrukning, men ibland kan det vara värt det..

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!