Köpråd digitalkamera?

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Tjaba

Tänkte köpa mig en ny digitalkamera o vill ha lite råd. Ja filmar o fotar mycket cross så ja vill ha en som klarar av o ta bilder snabbt. O ja vill att filmerna ska bli ok. Ja kan inte ens kalla mig amatörfotograf utan vill bara ha någe halvenkelt men ändå inte skit. Något i prisklassen runt 2000kr. Några förslag?

Detta filmade ja mä min sony cybershot 5,1 Mpix, tycker det är helt ok kval, men vill ha lite bättre. Den är något långsam o fota med.

[YOUTUBE-ID]cFO2STAmi9A[/YOUTUBE-ID]

Last edited by a moderator:

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Filma eller fota är frågan?
Skall du fota är det digital systemkamera och gå en kvällskurs i hur du ställer in den manuellt som gäller, allt i pocketkameraväg är bajs i jämförelse. Förvisso blir budgeten lidande men det kostar att ligga på tôpp.

lilltryne

Gick med
17 Jan 2005
Hoj
Skall du fota är det digital systemkamera och gå en kvällskurs i hur du ställer in den manuellt som gäller, allt i pocketkameraväg är bajs i jämförelse. Förvisso blir budgeten lidande men det kostar att ligga på tôpp.

Som sagt, vill inte ligga på topp, vill ha en kamera ja kan ha i crossbussen o gå ut o ta några halvbra kort på autoläge utan behöva ställa in en massa.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Ser ju stiligt och bra ut. Personligen skulle jag inte köpa något annat för 2000:-. I alla fall inte nytt i så fall för då räcker det inte till.

Spara ihop till en Canon Powershot SX10 IS. 3900:-
Betyg cyberphoto:
"Slutsats
20 gånger zoom är väldigt mycket zoom, och det är svårt att göra objektiv som håller bra kvalité hela vägen från 28mm till 560mm. Inte konstigt att man är lite skeptisk när man när man ska testa en långzoomare. Många tillverkare försöker dessutom kompensera dålig optisk skärpa genom att skruva upp den digitala skärpan i kameran, med resultatet att brus och artefakter blir extremt framträdande även på lägsta ISO.
Men detta har nämligen Canon inte behövt göra med SX10 eftersom den har tillräckligt bra objektiv. Den är inte helt befriad från kromatisk aberration, men för normal användning av bilderna kommer det knappast att märkas av. Faktiskt första gången jag sett riktigt snygg bokeh (= bakgrundsoskärpa) från en kompaktkamera, kul.
SX10 är en trevlig överraskning och tillhör den övre klassen bland långzoomare (och spöar också många kompakter med mindre zoomomfång för den delen), självklart får den betyget Bra köp, (och väldigt nära Toppklass)."
-------------------------------------

Eller en begad Canon PowerShot G9. kanske du kan få för 2000:- om du har tur. Den kommer bli ett snäpp i rätt riktning.

Canon S3 eller S5 har fruktansvärt bra film pga komprimeringen och riktig antiskak, men tar också mycket utrymme. En begad sådan är klart något att kika efter... Nu har dem ett par år på nacken men är fortfarande en av de bästa kompakterna på att filma. Låt dit inte avskräckas att upplösningen i filmningen inte är de bästa (640*480-30fps). Filmen blir riktigt bra och är dessutom redigeringsvänlig. dvs lågkomprimerad.

Eller kanske en Casio Exilim EX-FH20...
Filmar med 1280x720 pixel, 30 bilder/sek OCH Höghastighets-filmlägena...
4 290:-

Last edited:

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
Viffer -98
Spara ihop till en Canon Powershot SX10 IS. 3900:-
Betyg cyberphoto:
"Slutsats
20 gånger zoom är väldigt mycket zoom, och det är svårt att göra objektiv som håller bra kvalité hela vägen från 28mm till 560mm. Inte konstigt att man är lite skeptisk när man när man ska testa en långzoomare. Många tillverkare försöker dessutom kompensera dålig optisk skärpa genom att skruva upp den digitala skärpan i kameran, med resultatet att brus och artefakter blir extremt framträdande även på lägsta ISO.
Men detta har nämligen Canon inte behövt göra med SX10 eftersom den har tillräckligt bra objektiv. Den är inte helt befriad från kromatisk aberration, men för normal användning av bilderna kommer det knappast att märkas av. Faktiskt första gången jag sett riktigt snygg bokeh (= bakgrundsoskärpa) från en kompaktkamera, kul.
SX10 är en trevlig överraskning och tillhör den övre klassen bland långzoomare (och spöar också många kompakter med mindre zoomomfång för den delen), självklart får den betyget Bra köp, (och väldigt nära Toppklass)."

Håller med om SX10. Köpte en för nån månad sedan. Riktigt nöjd :tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Seså... Nikon D90 filmar riktigt hyggligt och är potent systemare så det räcker för de flesta. Kommer fler systemare med film...

Att all pocket är bajs i jämförelse är hårt att säga. Under bra förhållanden klarar man sig långt med en pocket. Titta på de pocketerna som fått bäst kritik när det gäller foto de senaste 3 åren och kika på bilder som skapats med dem... Tex G9...

Sedan att man är låst vid optiken och att konvertrar inte alltid är rätt väg att gå kan jag hålla med till fullo...

Jag skjuter mest med min systemare själv men pocketen åker med ibland den med. Närgränsen brukar exempelvis vara riktigt trevlig på de små jävlarna :p
Och sedan kan inte min A700 filma heller...

Glömde nästan det viktigaste. Är du sugen på en som fortfarande finns i butikerna. Ta med minneskort. Åk till scandinavianphoto i mölndal. Snäpp några kort och ta ett par filmsnuttar på de mest intressanta. Ta med hem och begrunda i datorn...

I slutändan är det DU som skall känna dig nöjd med vad du ser av resultatet och hur mkt kameran som tilltalar dig.

Last edited:

lilltryne

Gick med
17 Jan 2005
Hoj
Ser ju stiligt och bra ut. Personligen skulle jag inte köpa något annat för 2000:-. I alla fall inte nytt i så fall för då räcker det inte till.

Hmm, tyckte det mesta borde va bättre än den ja har, den e ju ändå typ 2 år gammal... Kameran e mä på crossbanan hela tiden, så ja vill inte ha någon för dyr kamera, så jag hade tänkt mig 2000-2500 men inte mer.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Casio EX V8 säljer en del ut för 2000:-

Har den själv och den fick bäst i test på flera ställen när den kom för ett år sedan.

Tycker dock att du gör för litet kliv uppåt för att det skall vara värt det...

Spara ihop lite mer pengar eller var nöjd med vad du har är mina råd...

Hmm, tyckte det mesta borde va bättre än den ja har, den e ju ändå typ 2 år gammal... Kameran e mä på crossbanan hela tiden, så ja vill inte ha någon för dyr kamera, så jag hade tänkt mig 2000-2500 men inte mer.

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Jag köpte en beggad s5 is som extrakamera för 1500 spänn, klart prisvärd. Hade en sony dsc h7 innan och skillnaden var väl inte direkt stor tycker jag. att slänga upp 2500 kr till för en ny sx10 tycker inte jag är värt pengarna för skillnaden är ju inte brutal (mer än zoomen då). S5 är t.o.m. snabbare i sekvenstagningen om du nu använder det. du kan ju jämför din sony med andra här http://www.cyberphoto.se/

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Jag köpte en beggad s5 is som extrakamera för 1500 spänn, klart prisvärd. Hade en sony dsc h7 innan och skillnaden var väl inte direkt stor tycker jag. att slänga upp 2500 kr till för en ny sx10 tycker inte jag är värt pengarna för skillnaden är ju inte brutal (mer än zoomen då). S5 är t.o.m. snabbare i sekvenstagningen om du nu använder det. du kan ju jämför din sony med andra här http://www.cyberphoto.se/

Håller med. Skall hon ha något för 2papp som filmar bra är en begad S5 rätt val... Eller en av de bättre valen...

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Min personliga uppfattning av pocketkameror är ju ganska begränsade plus att jag uppskattar systemkamerans möjlighet att ställa in manuell för att få rätt ljus och färg i bilderna men visst finns det fina pocketkameror som tar bra bilder på automatinställningen.

Efter att ha läst Richos inlägg röstar jag för att det är mannen att lyssna på.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Jomenvisst! Finns mer att växa i när det gäller systemare. Men tex g9an har ju raw och full manuell inställning. Riktig blixtsko mm mm. det största den saknar är ju utbytbar optik men då hade det ju varit en systemare...

Tycker du ändå har en poäng i det du säger. Många vill ju ha en kamera som klarar allt... Det finns ju inte. Man får tyvärr släpa på några stycken...

Som jag själv ibland. Hi8an, V8an och A700an med jävla massa tillbehör :/

Själv en gång i tiden försökte jag hitta något som klarade allt i ett. Då vart den A200 från Konica Minolta. Hade den i 2 år sedan insåg man att det var dags att dela upp på flera olika kameror istället då de har olika egenskaper ;)

Min personliga uppfattning av pocketkameror är ju ganska begränsade plus att jag uppskattar systemkamerans möjlighet att ställa in manuell för att få rätt ljus och färg i bilderna men visst finns det fina pocketkameror som tar bra bilder på automatinställningen.

Efter att ha läst Richos inlägg röstar jag för att det är mannen att lyssna på.

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Kolla in Nikon P90. En sån köpte jag, och är riktigt nöjd. Tog lite sekvens-bilder på Stångebros enduro-sm, och dom blev gör-bra faktiskt.

zerokool

Gube
Gick med
5 May 2008
Hoj
FZ8S SP -11
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Canon G10 ska ju vara riktigt vass, dock över prisklassen, men kanske en begagnad G9 skulle gå att hitta?, fortfarande en riktigt bra kompaktkamera

MrCrowley

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
CBR1000F
Tjacka en valfri kamera, gärna en Sony för att deras meny är busenkel, och börja fota. Tänk bara på att gärna ha ett så stor lins som möjligt, annars kan du få problem med solen. Det är delvis därför som proffskamerorna ser ut som bazookas. :)

Schimpy

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2008
Hoj
Yamaha TTR 600
När det gäller att filma så kolla efter en kamera som har lite större linsdiameter, en stor lins gör massor på kvalitén! megapixeln spelar ingen större roll, allt över 6 är helt ok om du inte ska göra förstoringar o en massa sånt.

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
Jag o tjejen köpte en sony dsc-w290, funkar skitbra att filma med :D och bilderna blir riktigt bra dom med.

Ingen av oss är speciellt kameraduktiga, men den duger och kostar 2900 på sonybutiken.
Fotar rätt snabbt har 5ggr optisk zoom och lite finesser o carl Zeiss objektiv.
Det borde väl duga?
Vi får ut ca 600 bilder med ett 4gigs kort i på högsta upplösningen.

Jag är nöjd som fan.

Edit: den kostade visst 3500... brukar inte haka upp mig så mycket på priset när jag vill ha med mig nått hem :):)

Så då kanske den faller bort.

Last edited:

Siddharta

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2009
Hoj
Mellan hojar
Det här är en ekvation som är svår att få ihop, tyvärr. Att fota sport, särskilt motorsport, kräver rejäla (dyra) doningar. Autofokusen måste vara snabb och man bör helst kunna ta ett stort antal bilder i sekunden. Det innebär en systemkamera. Och det spräcker din budget.

Hade jag varit som du hade jag gått på jakt efter en begagnad systemkamera i instegsklassen med tillhörande kitobjektiv. Du kan hitta en sådan för 2-3 tkr. Du får ge avkall på filmningen, men du får i gengäld en kamera som knäpper åtminstone 3 bilder/sek och kan fokusera snabbt och exakt.

Vill du ha en snabb kamera som fixar alltihop, inklusive filmning, så är nya Nikon D300s det bästa alternativet i nuläget. Det lilla kruxet är att den kostar 19 kakor. Utan objektiv...

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...