Köpråd Ducati Monster 1200s

Gsx-Cape

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2022
Hoj
Suzuki Gsx s750 2017
Funderar på att skaffa mig en Ducati monster 1200s. Jag söker nu lite tips och råd om dessa hojar. Man har ju hört att dom ska vara rätt dyra i underhåll med service osv.
Farsgubben har ägt en Monster 800 2005/07 och en Monster 1100 2010. Han avråder mig att skaffa en Ducati även om han älskar dom.
Sitter ni på någon erfarenhet av dom lite nyare hojarna?

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Hoj köper man med hjärtat! Lite dyrare att äga en motsvarande japs, men så mkt roligare.

Ventijustering och kamremmar är de dyra servicepunkterna. Annars vad jag vet så är 1200 maskinerna solida.

Glöm inte att gå med i Ducceklubben.

Äger idag en Speed Triple RS efter 3 ducatis på raken. Speed triplen är grym men jävlars vad jag saknar Ducati.

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Hoj
Ducati, Husqvarna
Funderar på att skaffa mig en Ducati monster 1200s. Jag söker nu lite tips och råd om dessa hojar. Man har ju hört att dom ska vara rätt dyra i underhåll med service osv.
Farsgubben har ägt en Monster 800 2005/07 och en Monster 1100 2010. Han avråder mig att skaffa en Ducati även om han älskar dom.
Sitter ni på någon erfarenhet av dom lite nyare hojarna?
Välkommen till Sporthoj!

Frugan har haft sin 1200S i ett par år nu. Inte reflekterat över kostnaderna så här långt. :)

Tanken

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2016
Hoj
Ducati Monster 1200S 2020
Jag köpte en ny förra året ångrar inte en sekund att jag gjorde det, trevligare hoj får man leta efter och sen är nog en S ett bättre val pga Öhlin fjädringen..

Och det är ju årservicen samt en ventiljustering vid 3000 mil samt remmar.

Som sagt provsitt samt provkör, håller med H___P och Gober..
//Tanken

Gsx-Cape

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2022
Hoj
Suzuki Gsx s750 2017
Hoj köper man med hjärtat! Lite dyrare att äga en motsvarande japs, men så mkt roligare.

Ventijustering och kamremmar är de dyra servicepunkterna. Annars vad jag vet så är 1200 maskinerna solida.

Glöm inte att gå med i Ducceklubben.

Äger idag en Speed Triple RS efter 3 ducatis på raken. Speed triplen är grym men jävlars vad jag saknar Ducati.
Ja men visst köper man hoj med hjärtat. Ducati har alltid varit drömmen. Det är den där ventiljustringen man har hört kan kosta skjortan, men det får det kanske vara värt!

Nej men precis, tänkte ta och gå med klubben så fort det står en Ducati i garaget

Speed Triple Rs är väldigt fina hojar

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
En ventiljustering är inte svårt det tar bara lite tid precis lika lång tid som det tar på en japs-fyra där man får lyfta ur kamaxlarna och har underliggande chims.

Gsx-Cape

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2022
Hoj
Suzuki Gsx s750 2017
Jag köpte en ny förra året ångrar inte en sekund att jag gjorde det, trevligare hoj får man leta efter och sen är nog en S ett bättre val pga Öhlin fjädringen..

Och det är ju årservicen samt en ventiljustering vid 3000 mil samt remmar.

Som sagt provsitt samt provkör, håller med H___P och Gober..
//Tanken
Det var roligt att höra, grattis till köpet.

Byts remmarna vid varje service?

Gsx-Cape

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2022
Hoj
Suzuki Gsx s750 2017
En ventiljustering är inte svårt det tar bara lite tid precis lika lång tid som det tar på en japs-fyra där man får lyfta ur kamaxlarna och har underliggande chims.
Nej men det låter ju ganska vettigt när du säger det. Man kanske inte ska låta sig skrämmas av den där ventiljustringen alla pratar om ska vara så dyr.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Nej men det låter ju ganska vettigt när du säger det. Man kanske inte ska låta sig skrämmas av den där ventiljustringen alla pratar om ska vara så dyr.
Vad jag har förstått kan det skilja rätt mycket i kostnad beroende på var man väljer att serva hojen, så det kan vara värt att kolla på ett par olika ställen när den dagen väl kommer.

Bor du i rimlig närhet av (eller har möjligheten att åka till) Arboga så är stalltipset att använda Italia Bike Center/Ducati Arboga till alla servicebehov.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det var roligt att höra, grattis till köpet.

Byts remmarna vid varje service?
Remmarna är OK i 5 år eller 3000 mil.
Som sagt tidigare, ring Italia Bike Center i Arboga och hör om service mm.
Även o du har en bit dit är det värt besväret.
Här finns serviceschema

Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Efter att ha tittat på YT-filmen
där en 1200 justeras så vill jag påstå att en hyfsat kunnig person grejar jobbet själv (om man jobbar strukturerat o skriver ner alla värden)
Dagens modell där kammarna har löstagbara överfall är svinenkelt jämfört med min gamla 916 där kammarna skulle dras ut åt sidan och bladmåttet knappt kunde fås på plats under lyft-schimset

Gsx-Cape

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2022
Hoj
Suzuki Gsx s750 2017
Efter att ha tittat på YT-filmen
där en 1200 justeras så vill jag påstå att en hyfsat kunnig person grejar jobbet själv (om man jobbar strukturerat o skriver ner alla värden)
Dagens modell där kammarna har löstagbara överfall är svinenkelt jämfört med min gamla 916 där kammarna skulle dras ut åt sidan och bladmåttet knappt kunde fås på plats under lyft-schimset
Då kanske man skulle ta och sätta sig in i hur det fungerar. Verkar ju inte vara allt för svårt. Tack för att du hittade video på det?

Gsx-Cape

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2022
Hoj
Suzuki Gsx s750 2017
Finns det några svaga punkter som är kända just på 1200an? Läste någonstans att quickshiftern kunde spöka lite?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA