Köpråd Ducati Monster '95-'05

Åkgräsklippare

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
Ducati M900 1994
Ny på brädan, så jag hoppas att jag inte postar i fel forumdel!

Kikar på att köpa mig en Ducati Monster på 800cc eller mer. Går helst inte över 40.000, vilket gör att jag hamnar på årsmodeller 95-05 någonstans.
Tittar främst på 900cc från 95-99, då jag kan få en för bra pris och ha lite över att läcka på lackeringsjobb och nya dämpare, o.s.v.

Men hur är dom lite äldre modellerna mot dom nyare, om vad är viktigt att titta på när man köper en lite äldre modell?
Köregenskaper, bromsar, servicekostnader, o.s.v? Kommer koppling, elektronik, eller ventiler att krångla mer på en lite äldre modell?

Har fått bilden att det inte är någon större skillnad alls mellan dom äldre modellerna med förgasare mot dom lite nyare, bortsett från det man alltid får med en förgasar-motor.
Det är ju inte direkt någon större skillnad i utseende, och framgaffel, broms, ram, och motor verkar mer eller mindre oförändrat över dom åren.

Tacksam för all input! :)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Förvånad att ingen har svarat i tråden. Nog borde det finnas en och annan Monster kunnig person på forumet. Är själv inte så insatt på förändringarna mer än generella termer. Ta och titta på www.ducati.ms och deras monsteravdelning. Kanske kan du hitta ett och annat där.

Finns säkert någon äldre tråd också som du kan läsa igenom med svar på många av dina frågor.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Förvånad att ingen har svarat i tråden. Nog borde det finnas en och annan Monster kunnig person på forumet. Är själv inte så insatt på förändringarna mer än generella termer. Ta och titta på www.ducati.ms och deras monsteravdelning. Kanske kan du hitta ett och annat där.

Finns säkert någon äldre tråd också som du kan läsa igenom med svar på många av dina frågor.

Du har PM

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Hoj
05 Ducati Monster 620
Jag hade en monster 600 som jag bytte till en 620. På de modellerna var det ganska stor skillnad! Kan ju varit just de exemplaren men det var rätt påtagligt att 620 modellen var rappare och hade ett lite mer lättstyrt chassi. Trevligare koppling också. Sen fick jag ju en till växel i 620... Modellerna var 600 från 99 och 620 från 05. Såklart inte den info du vill ha då du vill köpa någon av de större men tånkte ändå informera om mina små erfarenheter.

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Ta en tur till Biscaya i Alingsås. Där får du reda på allt du behöver veta och lite till :)

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS