Köpråd för återfalls-åkare

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Hägersten
Hoj
Street triple..
Tjena alla.
Gammal medlem här som försöker hitta tillbaka till hojåkningen.
Har tidigare kört Yamaha TT600r som byttes till en KTM 660 som i sin tur byttes mot en Triumph StreetTriple men nu har jag inte kört på 6-7 år.

Så nu till min fråga, jag har fått ett erbjudande ang. en Gsxr 750 från 1999 som gått runt 3500mil, priset är inte spikat än men någonstans mellan 10-15k lär det hamna på.
Dock har den inte varit besiktad på ca 10år, han som äger den har startat den och så.
Något man behöver se upp med ang detta?
Tanken är pendlingshoj och bygga om den till street fighter för bekväm pendling.

Mvh
Hurtig
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Ser inga problem med det. En service och sen köra.

En TDM eller liknande som redan har rätt körställning är väl lämpligare, det är ju inte bara styret som ingår i körställningen utan även fotpinnarna exvis.

Mil eller speciella fel är dock inget bekymmer. Bara normalt slitage.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
SRAD 750 har jag betat av två stycken, mycket trevliga hojar :tummenupp Som jpe70 säger, gör en fullservice, byt alla vätskor inklusive gaffelolja, kolla alla slangar, ev rost i tanken osv, sen är det bara att tuta och köra.

Räkna med att du får byta batteri dock, och det kan vara så att den har lite hyss för sig med motorvarningslampor mm, men det beror till 99% på ärg i kontakterna, så när du ändå har kåporna av, ta isär alla kontakter och spruta i elektronikrengöring, jucka några gånger och sätt ihop.

Men, nog för att det är en trevlig hoj att smiska kurviga vägar med, och bana med för den delen, jag körde en hel del touring också, men det finns betydligt bättre pendlarhojar, i synnerhet om du tänker göra fighter av den, då sitter överkroppen rakare, helt utan vindskydd och du har fortfarande racingstuk på benen, det blir liksom bara dom dåliga delarna av kompromissen. Köp en gammal Bandit, Fazer eller så om du ska ha något att pendla med.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Pja, eller en Honda Hornet 900. Överpretentiös som pendlare, men precis lika trevlig, som underskattad, hoj...
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Att byta en Street Triple mot en GSX-R 750, när du vill ha en pendlarhoj; 'känns fel.
 

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Hägersten
Hoj
Street triple..
Nja nu var det så att jag sålde street triple'n för 6-7 år sen så jag har ingen hoj alls idag. :)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag måste nog hålla med. SRAD är ju fadern till alla nyare super sport hojar o har ett rätt bra värde just att det inte är många kvar.. kan du köpa den så behåll den som den är original den kommer du att tjäna pengar på utan tvekan.

En Yamaha TDM 850/900 är en kanon hoj med ett fantastiskt chassit du kan utan tvekan åka bana o jaga 600/750 sport hojar samtidigt kan du ta den till stranden genom på skogsvägar.

Den delar bromsar med yzf1000r så stop blir det motorn är ett under av smidighet och går bra.

https://m.youtube.com/watch?v=L1BVWhBQR6o
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Starta upp med en Yamaha xt660 bra på pendling och grusväg så längde det inte ska köras långa motorvägsetapper.
Och hyffsat andrahandsvärde vid senare inbyte.

Kollade snabbt på blocket, där finns en uppsjö med BMW till bra priser, är man inte rädd för gubbstämpeln finns det många pendlingsmc med mycket godis monterat för rimlig peng.

När jag fick återfall blev det 4 mcbyten innan man blev nöjd, kör nu xt1200, den är bra på allt men inte bäst på något.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Undrar varför den stått i 10 år ? Det är väl inte så att laddningsregulatorn har lagt av som det var på min SV650S när jag köpte den.
Fattade inte behovet att alltid ladda batteriet före start hos säljaren berodde på kass laddningsregulator.
Men detta är lätt att kolla. Mät batterispänningen när motorn startat och med tänd belysning (halv/helljus).
Batterispänningen ska oberoende av varvtal ligga på ca 14,3 Volt.
Går batterispänningen någon gång under 14 Volt => kass regulator.
Och då är valet ,
"Originalregulator" som kortsluter bort överskott av ström till värme i regulator eller generator.
Varpå regelbundet regulator dör eller generatorstatorn "brinner", kortis i lindningarna.
eller
en modern "MOSFET-regulator" som bryter strömmen från generatorn till batteriet när batteriet är fulladdat,
och kopplar på strömmen igen när batterispänningen sjunker under 14,3 Volt.
14,3 Volt är den spänning regulatorn håller oberoende av varvtal med tänt ljus på min lite nyare Suzuki.
 
Last edited:

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Hägersten
Hoj
Street triple..
Jag har även pratat med föregående ägare, han ägde hojen fram till typ förra året.
Enligt honom så hade inte han brytt sig om att besikta då han enbart åkt ner till lokala glasskiosken några gånger varje sommar.
Så han hade åkt max 50mil på de senaste 10 åren som han ägde hojen.
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top