[Köpråd] Har tagit MC-kort och ska köpa hoj.

Duke2k

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2012
Ort
Sverige
Hoj
Letar
Tjena all på Sporthoj!

Tog mitt körkort förra veckan och ska nu som 30-åring köpa min första hoj. Söker köpråd då jag har fastnat och inte kan bestämma mig för vilken hoj jag ska köpa. Velar just nu mellan hojarna jag listar nedan.

Det jag vet är att jag vill ha en ny nakenhoj för max 80.000 kr av 2012 års modell på 650 kubik och runt 70 hästkrafter. Jag behöver inte mer effekt än så. Blir billigare att försäkra. Att hojen blir billigare att äga och underhålla/serva är också en anledning.

Svar som "köp hoj x" eller "köp hoj x för den är bäst" undanbedes. Jag söker utförliga svar och förutsätter att ni som svarar faktiskt äger hojen i fråga som ni rekommenderar. Önskvärt är att ni har ägt hojen minst en säsong.

Vill endast köpa nytt så diskussioner om värdeminskning alt att det är dumt att köpa ny hoj som förstahoj undanbedes också.

Kawasaki ER-6N ABS 2012
Pris: 67.900 kr
Garanti: 2 års riktig garanti + 5 års "trygghetsavtal"
Helförsäkring/år: 2.392 kr
Servicekostnad/4 år: 11.500 kr (100/600/1200/1800/2400 mil)
Totalt: 81.792 kr

Suzuki SFV650 Gladius ABS 2012
Pris: 74.900 kr
Garanti: 5 års riktig garanti
Helförsäkring/år: 4.780 kr
Servicekostnad/4 år: 11.500 kr (100/600/1200/1800/2400 mil)
Totalt: 91.180
 
Last edited:

Duke2k

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2012
Ort
Sverige
Hoj
Letar
Ja, men den kostar över 30.000 kr mer än Kawasakin. Inte pengar som jag kan lägga i dagsläget. Skulle jag köpa en hoj för 100.000 kr skulle det utan tvekan bli en Triumph Street Triple R. Kanske blir en sådan nästa år om ingen maskin kommer som tar den.

Redigerade in maxsumman i första inlägget vilket jag missade när jag startade tråden.
 

jonasb46

160 varv på ringen (2006)
Gick med
14 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
RSV4 Factory, RS 250
Man kan inte gå ut och fråga vilken hoj som är bäst på ett forum som detta och tro att alla hyllar ER6 the only stuff around..
Frågar du mig så är Aprilia Dorsoduro 1200 årets joker, den gör allting helt rätt!
Detta var kanske inte vad man startade sin karriär med utan snarare MZ 125, Vespa 150 o liknande (14-15 år), men vill du ha något att växa i som är bättre än att knulla så prova åtminstone!
 

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
Inte testat den själv men jag tycker nya Duke 690 är intressant. Ut och provkör, du har ju redan kostnaderna uträknade.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Den enda värdering jag hittar i ditt resonemang är ekonomi och där sparar du ca 10.000:- på er6 som dessutom är de senaste årens storsäljare. Låter enkelt i mina öron.

Tiotusen att ha till bling eller bättre kläder är inte kattskit heller.
Men jag är ännu en som du inte vill ha svar ifrån, jag har inte kört någon av dem. Suzukin vet jag inte ens hur den ser ut.

Annars fanns det ett annat bra tips ovan: ut och testa. Har du cash i bakfickan borde handlarna strö Rosenblad för dina fötter och massera dina axlar medan du varmkör.

Fast frågar du mig köps inte hoj med förnuft, det är andra saker som styr.
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Jag har provkört både er6 och gladius, dock var det 2009/2010 så det har väl hänt lite sen dess. Jag trivdes mycket bättre på er6 vilket var anledningen att jag köpte den. Den kändes lite piggare tyckte jag (dock inte stor skillnad). Det jag tyckte var störst skillnad var att jag upplevde er6an mycket smidigare i låg fart. Att den är billigare och enligt mig mycket snyggare, speciellt den nya, gör valet lätt. Testa dock båda. Lycka till!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Yamaha xj6n då?
Uppfyller väl alla dina krav och är hyfsat snygg. Men varför just en 2012? Finns väl säkert -11 med 0 mil som säljs bort billigare? (om det nu inte skulle vara någon skillnad mellan de två åren)
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top