Köpråd: KTM 250sx eller 520/525sx?

anti

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2005
Ort
älvsbotr
Hoj
Kommer till våren
Hej!

Är en 21:åring som ska börja köra cross, kan ju tillägga att jag är en nybörjare. Jag har kört cross lite till å från, lånat av kompisar.
Iaf så går ja i tankarna om vad som passar mej bäst, vill ha en Ktm men om ja ska köpa en 250sx eller 520/525sx vet jag inte. Så jag tänkte att ni ska få hjälpa mej att avgöra vad jag ska lägga pengarna på för maskin.

Vill gärna att ni kommer med fördelar och nackdelar.

Mvh Lars
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
anti skrev:
Hej!

Är en 21:åring som ska börja köra cross, kan ju tillägga att jag är en nybörjare. Jag har kört cross lite till å från, lånat av kompisar.
Iaf så går ja i tankarna om vad som passar mej bäst, vill ha en Ktm men om ja ska köpa en 250sx eller 520/525sx vet jag inte. Så jag tänkte att ni ska få hjälpa mej att avgöra vad jag ska lägga pengarna på för maskin.

Vill gärna att ni kommer med fördelar och nackdelar.

Mvh Lars


Jag var i din sits för kanske 3 år sedan, jag valde en Husa FE 400 för enduro utan att ha testat först. Jag insåg snabbt att man borde köpt en 250 2takt, de är lättare att köra, väger mindre och har inte samma bottenvrid som 400an. Jag säger köp en 250 4t om du skall ha 4t. Men Du kommer bli mycket lyckligare med en 2t, lita på mig:tummenupp Dessutom lättare service på 2t!

Lycka till,
Mats
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
250 4-t av valfritt märke, väldigt lättkört och roligt. Du blir inte trött av att kämpa med massor av överflödig effekt som du ändå inte behöver. Testa och jämför så förstår du vad jag menar. På crossbana menar jag då, ska du dra grusväg/is och den typen av åkning, ta 525:an.
 

jb

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Marbella
Hoj
YZF-R1 -18
Köp 2takt så slipper du meka så mkt. Billigare i drift också.
Och på en crossbana så är det roligare som nybörjare då de är lättare.
 

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Ort
Skogen...
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98
250 2-t!
Mindre underhåll, bara 1/3 så dyrt om det rasar.Beror iochförsej på vilka pengar du tänkt lägga.Personligen skulle jag aldrig att köpa en 4-t cross
som gått mer än en säsong..Och då kostar det ju en slant.. :( 250 4-t är visserligen mycket lättkörd till att börja med, men när det ska börja gå lite fortare saknar man effekten.Det krävs att man håller uppe kurvhastigheten istället, o det är inte alltid så enkelt.Jag åkte iaf fortare när jag bytte tillbaka till 2-t istället,kan ju bero på att jag är kass, men jag hävdar ändå att om du vill ha mycket körglädje och bra tillförlitlighet för vettiga pengar finns inget som slår 250 2-t! :yoparty
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Efter många år på 250 2-t provade jag 250 4-t Till min min förvåning åkte jag lika fort på en 4-t och orkade bra mycket mera. Detta utan att vara "inkörd" på hojen ifråga. Iochförsig är vi ju alla olika, men det var min första upplevelse av 250 4-t. Skulle jag köpa en cross idag skulle det bli en sån.Tveklöst!
 

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
lånar tråden:

vad ska man välja mellan honda cr 250 lr yamha yz 250? e det samma effekt (hur mycket?) och samma pris?

tänkt att köra i grustag och i skogen, men vill ha ett fint acc..

//Alex
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
Alex 6R skrev:
lånar tråden:

vad ska man välja mellan honda cr 250 lr yamha yz 250? e det samma effekt (hur mycket?) och samma pris?

tänkt att köra i grustag och i skogen, men vill ha ett fint acc..

//Alex

Sak samma välj den du gillar, båda går bra.
Honda har väl bäst rykte när det gäller kvalitet.
 

-MLM-

Motardpilot
Gick med
10 Mar 2003
Ort
In the da Kista
Hoj
KTM525 motard -06
Alex 6R skrev:
lånar tråden:

vad ska man välja mellan honda cr 250 lr yamha yz 250? e det samma effekt (hur mycket?) och samma pris?

tänkt att köra i grustag och i skogen, men vill ha ett fint acc..

//Alex


Om du ska välja en cr250, välj en med årsmodell från 97 och uppåt.. de har uppdaterats en hel del, hojen fick bland annat aluminium ram, grövre stötdämpare fram, osv..
 

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
ok...tackar för svaren... undrar oxå om det är svårt att få den enduro godkänd lr svårt att hitta en som redan är sådan till salu. för blir lite jobbigt att köra genom stan ut till gruset/skogen om den inte är trafikförs.
 

anti

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2005
Ort
älvsbotr
Hoj
Kommer till våren
Tack för alla bra svar. Det luter åt en Ktm 250sx -01 och uppåt då. Kommer nog köra mycket bana men även, skog, grusväg och is.

Har en kompis som kört cross i ca: 14 år, men han tycker jag ska satsa på en 520 eller 525. Han tycker dom är mer lättkörd än en 250 eftersom man har sånt fint vrid och bottendrag och inte behöver ligga på så höga varv, man kan ligga och smågasa i början tills man börjar bli varm i kläderna och lärt känna crossen riktigt.
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
Med en 250 behövs inga höga varv de är såpass starka så du kan fisa omkring på 3an 4an hela dagen, speciellt -02 ktm 250 är fånigt stark på lågvarv.
 

fiendclub

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2011
Ort
mora
Hoj
2002
Tja! Jag är ny här och hittar ingenting så jag frågar här ist. Är det någon som vet svagheterna på suzuki rm 250 2000 och ktm sx 250 2000? Någon som kört något av märkena? Duger dom?Tack i förhand!
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Tja! Jag är ny här och hittar ingenting så jag frågar här ist. Är det någon som vet svagheterna på suzuki rm 250 2000 och ktm sx 250 2000? Någon som kört något av märkena? Duger dom?Tack i förhand!

Det där är 11 år gamla crosshojar så vad som är svagt på dem idag är svårt att säga. Har dom skötts och körts regelbundet är det mesta servat eller utbytt flera gånger om.

Välj den som är i bäst skick.
 

Ostbilen

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2009
Ort
Utanför sthlm
Hoj
Super duke R och nu en Ktm 500 exc
Alla KTM:s tvåtaktsmodeller heter sx, och alla deras fyrtaktsmodeller heter Sx-f,
Enligt mig så borde du satsa på en fyrtaktare, en KTM 250 Sx-F, om du ska köra mycket bana, du kommer inte köra fortare på en crossbana med en 520..
 

fiendclub

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2011
Ort
mora
Hoj
2002
Alla KTM:s tvåtaktsmodeller heter sx, och alla deras fyrtaktsmodeller heter Sx-f,
Enligt mig så borde du satsa på en fyrtaktare, en KTM 250 Sx-F, om du ska köra mycket bana, du kommer inte köra fortare på en crossbana med en 520..

Kör honda crf 450 02a nu och gillar det inte alls. Kört 2takt förut och det var mer i min smak. så ska byta mot 2takt. Fått 2 förslag på rm 250 2000 och ktm sx 250 2000. Men är osäker då sucka ska vara bättre efter 01 och ktm 02
 

Ostbilen

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2009
Ort
Utanför sthlm
Hoj
Super duke R och nu en Ktm 500 exc
En del kanske trivs bättre på en tvåtaktare, det förstår jag, men jag tror att 98% av jordens befolkning kör fortare på en fyrtaktare, det finns en anledning till att nästan ingen tävlar på en tvåtaktare :banana
 

Suringen

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Surahammar
Hoj
WR 450
Att ingen tävlar på två-taktare har att göra med de regler som gäller...
Två-takt är totalt överlägset vid samma motorvolym.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Att ingen tävlar på två-taktare har att göra med de regler som gäller...
Två-takt är totalt överlägset vid samma motorvolym.
Varför säljs det inte högvis av 2t cross till motionsåkare som inte behöver bry sig om några klassindelningar då?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top